Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Αγαπητοί συνάδελφοι εκπαιδευτικοί,
Ο δημόσιος λόγος που εκφράσατε και εν συνεχεία στηρίξατε περί «λαθρομεταναστών» επιδέχεται δημόσιο αντίλογο και αυτό το σκοπό έχει το παρόν. Με ανησύχησε η πρότασή σας και πολλούς λόγους τους οποίους θα ήθελα να καταθέσω.
Πρώτα από όλα για λόγους λογικής, δηλαδή είναι μια απόφαση ά-λογη ή παρά-λογη. Η βασική αρχή που στηρίζετε την απόφασή σας είναι το «παράνομο=λάθρο», δίνοντας και άλλα παραδείγματα π.χ. λαθροκυνηγοί, λαθρεπιβάτες. Σύμφωνα με αυτό το επιχείρημα κάθε παράνομο θα ήταν λάθρο δηλαδή ένας εκπαιδευτικός που κάνει παρανομίες είναι λαθροεκπαιδευτικός (π.χ. ιδιαίτερα, έξτρα αμοιβές αδήλωτες), ένας επιχειρηματίας που «αμελεί» να δηλώσει ΦΠΑ ή εργατικά ένσημα είναι λαθροεπιχειρηματίας, ένας πολιτευτής που εμπλέκεται σε διαφθορά είναι λαθροπολιτικός, ένας ιδιοκτήτης με πολεοδομικές παραβάσεις είναι λαθροιδιοκτήτης κοκ. Αυτό όμως δεν συμβαίνει άρα το επιχείρημα είναι προβληματικό.
Η πρόταση σας είναι αντιεκπαιδευτική δηλαδή εκφράζετε επιχειρήματα που αντιβαίνουν με το ρόλο σας. Μια εκπαίδευση οφείλει να δημιουργεί πολίτες με κριτικά μυαλά και όχι παπαγαλίζοντες ότι κυριαρχεί ή επιβάλλεται. Εσείς όμως άκριτα αναπαράγετε και επιβάλλετε τη χρήση ενός όρου που ακούμε να αναπαράγεται στην ελληνική κοινωνία χρόνια τώρα από συγκεκριμένους φορείς κοινωνικοποίησης (ΜΜΕ, κόμματα), άρα αυτό που στοχεύετε είναι η στείρα κοινωνική αναπαραγωγή νέων που δεν θα σκέφτονται αλλά θα σιωπούν και θα στηρίζουν αυτές τις απόψεις.
Η πρότασή σας είναι παρά-νομη. Όταν χρησιμοποιείτε έναν «νομικό» όρο θα πρέπει να δείτε αν αυτό αποτυπώνεται στα αντίστοιχα κείμενα. Το γεγονός ότι από την αντι-μεταναστευτική νομοθεσία του ελληνικού κράτους δεν υπάρχει ο όρος, δεν σας ανησύχησε ότι υπάρχει ο κίνδυνος να θεωρηθεί μια απόφαση «λαθραία» και εσείς «λαθροσυνδικαλιστές»;
Η πρότασή σας είναι αποκαλυπτική ως προς το σκοπό σας. Δεν είναι μόνο τι λέει αλλά τι δεν λέει. Αλήθεια αν κόπτεστε για το «παράνομο», γιατί δεν ενδιαφέρεστε για αυτό που προκαλεί κοινωνική βλάβη; Δεν μιλήσατε καθόλου για τις επιπτώσεις των μνημονίων στην εκπαίδευση στη Λέσβο, τις συγχωνεύσεις σχολείων, τις ελλείψεις σε πόρους, προσωπικό, τις άσχημες συνθήκες εργασίας, τις μειώσεις σε μισθούς, τα προβλήματα μετακίνησης μαθητών κλπ. Δεν είναι ότι δεν τα γνωρίζετε. Απλά επιλέγετε να μην ασχοληθείτε με αυτά και να ασχοληθείτε μόνο με το προσφυγικό. Αυτό στην κοινωνιολογία αναφέρεται ως δημιουργία αποδιοπομπαίων τράγων και θυμίζει πολύ μια πολιτική πρακτική μιας εγκληματικής οργάνωσης που φοράει την προβιά ενός πολιτικού κόμματος.
Η πρόταση σας είναι σκόπιμη, ιδεολογικά κατευθυνόμενη και άρα αντιεπιστημονική. Είναι ένα ανησυχητικό στοιχείο για την αυτογνωσία σας και θα πρέπει να το προσέξετε. Αφενός γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να φανούν αυτές οι ελλείψεις σε «αξιολογήσεις» από άριστους που τόσο στηρίζετε εσείς και οι πολιτικοί σας κήνσορες. Αφετέρου γιατί μια τέτοια πρόταση συνδέεται με ένα αντιεπιστημονικό ρεύμα που χωρίζει τους ανθρώπους σε κατώτερους και ανώτερους ή «υπεράνθρωπους». Αυτό το ρεύμα κυριάρχησε πολιτικά σε διάφορες ιστορικές περιόδους του κόσμου με τρομακτικές υλικές συνέπειες σε ανθρώπινες ζωές. Το έχετε ακούσει ως δουλεία, ως αποικιοκρατία, ως ναζισμό, κλπ. Αλήθεια θέλετε να επιτελέσετε ένα τέτοιο ρόλο;
*Ο Στράτος Γεωργούλας είναι καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου.