![Emprosnet_Logo_no_background_new.png](/images/Emprosnet_Logo_no_background_new.png)
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργου του νησιού, αυτό του δρόμου Καλλονής - Σιγρίου (56 εκ. ευρώ) εξακολουθεί προκλητικά να υπολειτουργεί
Αποτελεί αν όχι το μεγαλύτερο, σίγουρα ένα από τα πιο χαρακτηριστικά αναπτυξιακά έργα του νησιού και για χάρη του, έχουν χυθεί ως σήμερα λίτρα μελανιού στον Τύπο, έχουν γίνει εκατοντάδες συζητήσεις για την διαβολικά διαχρονική προβληματική του εξέλιξη και έχουν προκύψει και δεκάδες αδιέξοδα. Από το 2012 το περίφημο έργο του δρόμου Καλλονής -Σιγρίου τελεί υπό ένα ατελείωτο «μπρος-πίσω», όμως η εξασφάλιση καταρχήν της «πολιτικής συναίνεσης» που ζήτησε ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης για να περπατήσουν έργα που μειοδότησε με μπόλικη αμφισβήτηση στη βουλή η Κοινοπραξία συμφερόντων Καλογρίτσα σε όλη την Ελλάδα και πολύ περισσότερο η συμπληρωματική σύμβαση (ύψους 12 εκ. ευρώ) που υπεγράφη λυτρωτικά στις αρχές του χρόνου, δεν δικαιολογεί σε καμία περίπτωση τη συνέχιση της αποδεδειγμένης υπολειτουργίας του έργου! Το οποίο μεταξύ όλων των άλλων επειδή εκτελείται βραδέως, προκαλεί και άλλες παράπλευρες απώλειες. Αφού εν μέσω εργασιών, γίνεται παράλληλη χρήση των ημιτελών αλλά και των ελαχίστων ολοκληρωμένων κομματιών του από τους οδηγούς, με συνέπεια το να δημιουργούνται πια και ζητήματα ασφάλειας αλλά και συντήρησης του ιδίου του έργου, που σε κάποια τμήματά του ελέω και κατολισθήσεων δείχνει να έχει υποβαθμιστεί πριν καν παραδοθεί προς χρήση. Εξάλλου η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, με διαδοχικά της έγγραφα και δεκάδες παρεμβάσεις της στην Γενική Γραμματεία Υποδομών, έχει αναδείξει ορισμένες καραμπινάτες αστοχίες της μελέτης ή της κατασκευής και ζητά ως σήμερα επιτακτικά από το αρμόδιο Υπουργείο να συμβάλλει στο να αρθούν οι πλείστες ανορθογραφίες και κυρίως να… «τρέξει» το έργο συνολικού κόστους 56 εκ. ευρώ. Η μη ουσιαστική όμως ανταπόκριση του Υπουργείου για μία καταφανή και συνεχιζόμενα προβληματική κατάσταση, οδηγεί δυστυχώς σε δύο συμπεράσματα: είτε το Υπουργείο δεν κάνει σωστά τη δουλειά του, είτε το Υπουργείο επιδεικνύει ατελείωτη ανοχή στην εργολαβική κοινοπραξία που έχει απασχολήσει για παρόμοιες «περιπέτειες» σε μεγάλα συγκοινωνιακά και όχι μόνο έργα που έχει αναλάβει, τον Τύπο πανελλαδικά.
Στις 5 του περασμένου Γενάρη, εμφανίστηκε στον τοπικό Τύπο σαν πρωτοχρονιάτικο δώρο για την αναπτυξιακή προοπτική του νησιού, η ελπιδοφόρα είδηση της υπογραφής της συμπληρωματικής σύμβασης (ύψους 12 εκ. ευρώ) για το περίφημο έργο του οδικού άξονα διασύνδεσης της Καλλονής με το Σίγρι. Η συμπληρωματική αυτή σύμβαση μάλιστα, εκτιμήθηκε ότι θα έλυνε όλα τα προβλήματα του έργου που «ξεκίνησε» από το 2012, αλλά συνάντησε στην πορεία του πλείστα προβλήματα. Με την ανάδειξη της σημασίας του ξεμπλοκαρίσματος του έργου και από τον τοπικό ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και τον βουλευτή Λέσβου Γιώργο Πάλλη, η προοπτική του έργου απασχόλησε σοβαρά το Υπουργείο Υποδομών, το οποίο μέσω του Χρήστου Σπίρτζη απέδειξε την πολιτική βούληση να αρθούν οριστικά όλα όσα το κρατούσαν σε καθεστώς «υπολειτουργίας». Ενώ η ιδιόρρυθμη περίπτωσή του, συζητήθηκε και στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής πέρυσι το καλοκαίρι, όπου αποτυπώθηκε -σύμφωνα με την έκθεση των Επιθεωρητών- ότι υποεκτιμήθηκε: υπήρξε δηλαδή υπο-διαστασιολογημένο ως έργο, κοινώς δεν υπήρχαν χρήματα για να βγει στο σύνολό του.
Τα προβλήματα του έργου κατά τον Σπίρτζη
«Αφαιρέθηκαν μέσα από τη μελέτη εργασίες ή δεν έγιναν με επιμέλεια, τέλος πάντων, αυτές οι εργασίες στη μελέτη. Αποτέλεσμα ήταν, να έχουμε ένα δρόμο που πρέπει να περνάει μέσα από το Απολιθωμένο Δάσος, να διανοιχθεί με εκρηκτικά, πράγμα που, όπως καταλαβαίνετε, δεν είναι δυνατόν να το δεχθεί ούτε η Αρχαιολογική Υπηρεσία, ούτε κανείς», είχε πει μάλιστα τότε ο Υπουργός κ. Σπίρτζης. Προσθέτοντας ότι η μελέτη προέβλεπε «ότι θα βρεθούν 6 κορμοί από το Απολιθωμένο Δάσος και βρέθηκαν 1500 και βγαίνουν συνέχεια. Μάλιστα, έχει γίνει και έκθεση και έρευνα, πρότυπη επιστημονική από τους ανθρώπους που είναι στο αρχαιολογικό μουσείο της Λέσβου», είχε πει χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης για να εξηγήσει σε έναν βαθμό το προβληματικό της εξέλιξης του πολύπαθου έργου.
Η υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης
Με δεδομένη την βούληση και των τοπικών αρχών (δήμου Λέσβου και Περιφέρειας) για να ξεμπλοκάρει οριστικά το έργο, το Υπουργείο προχώρησε στη συνέχεια πράγματι αποφασιστικά και στις αρχές του Γενάρη έβαλε θα έλεγε κανείς τον θεμέλιο λίθο για την ολοκλήρωση του έργου. Με τη συνέχεια όμως να μην δικαιώνει τις προσδοκίες κανενός. Και παρά τις κατά καιρούς διαπιστώσεις ή και προειδοποιήσεις της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου που είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση του έργου άμα τη ολοκλήρωσή του (είναι και μέλος της Επιτροπής παρακολούθησής του με ευθύνη να επισημαίνει κάθε πρόβλημα λειτουργώντας ως γέφυρα συνεργασίας αναδόχου και Υπουργείου), το έργο συνέχισε ακόμα και μετά το χειμώνα να προχωρά με ρυθμούς… χελώνας.
Κατολισθήσεις, φθαρμένη άσφαλτος, ημιτελή κομμάτια
Και όχι μόνο: Αφού στα οδικά τμήματα στα οποία έχουν μείνει ημιτελείς οι εργασίες, καθώς και σε τμήματα στα οποία δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη οι εργασίες βελτίωσης, έχουν παρουσιαστεί και εξακολουθούν να υφίστανται σοβαρά προβλήματα στο οδόστρωμα (λακκούβες και άλλα) τα οποία χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης και δημιουργούν σοβαρούς κινδύνους για την οδική ασφάλεια, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Ενδεικτικές είναι και οι καταπτώσεις στο τμήμα από διασταύρωση Ανεμώτιας - Σκαλοχώρι και στην οδό Παράκαμψης του Σκαλοχωρίου (που θεωρείται ολοκληρωμένο τμήμα), στην συμβολή της οδού Παράκαμψης του Σκαλοχωρίου από τα όμβρια ύδατα κλπ. Χωρίς να έχει μπει ως σήμερα μία σήμανση ή κάτι άλλο που να δείχνει πως πάνε τα βεβαιωμένα ζητήματα προς διευθέτηση. «Είναι εικόνα που παραπέμπει σε ένα αιώνιο εργοτάξιο ή σε έναν δρόμο φάντασμα που κάθε μέρα και κάτι χαλάει», λένε κάτοικοι της Φίλιας στο «Ε» που διασχίζουν συχνά τα ημιτελή κομμάτια του, παρατηρώντας πως το προσωπικό που προχωρά τις εργασίες, ακόμα και τώρα που φεύγει ο χειμώνας, είναι πάντα ολιγομελές και δραστηριοποιείται τις τελευταίες μέρες κυρίως προς την Άντισσα. Ενώ από την παρατεταμένη υπολειτουργία του έργου, δημιουργούνται και άλλου είδους προβλήματα σε επιχειρήσεις (κυρίως ζωοτροφών) που βρίσκονται επί του νέου δρόμου και δεν μπορούν να συνδεθούν με αυτόν μέσω κόμβου. Επειδή η νομοθεσία δεν προβλέπει (λογικότατα) κάτι τέτοιο εάν και εφόσον δεν ολοκληρωθεί το συγκοινωνιακό έργο, ασχέτως του αν αυτό εξελίσσεται εδώ και μια πενταετία. Με ερωτηματικό σε όλα αυτά, να αποτελεί και το αν έχει μπει ξανά η Αρχαιολογία στην «διάθεση» του έργου, προκειμένου να προχωρήσουν πράγματι οι εργασίες σε σημείο που να προσεγγίζεται το σύνολο του έργου.
Βαλσαμίδης: «Επιτέλους να δούμε το έργο να προχωρά»!
«Έχουμε επισημάνει τα γνωστά προβλήματα που παρατηρούνται γύρω από το έργο στο Υπουργείο τόσο σε προφορικό επίπεδο, όσο και μέσω της επιστολής σχετικών εγγράφων, χωρίς να λάβουμε κάποια απάντηση», είπε από τη μεριά του στο «Ε» ο αντιπεριφερειάρχης Θεόδωρος Βαλσαμίδης. «Για εμάς είναι ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο που έχει καθυστερήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα και ζητάμε επιτακτικά όχι απλά τη διευθέτηση των προβλημάτων, αλλά και να επιταχυνθούν γενικά οι εργασίες. Μετά και την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης, θεωρούμε πως είμαστε σε θέση να δούμε το έργο που τόσο ανάγκη έχει το νησί, επιτέλους να βαίνει προς την ολοκλήρωσή του».