
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Οι γονείς προσπαθούν να εξασφαλίσουν στο παιδί τους ζωή χωρίς προβλήματα. Όμως, καθημερινά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανατροφή, καθώς η ίδια η συμπεριφορά τους δέχεται διαφορετική αντίδραση από το κάθε παιδί τους, ακόμη και σε απλά θέματα, όπως η χρήση τουαλέτας, ο ύπνος, το διάβασμα.
Καταιγισμός από απορίες και ερωτήσεις έχει τεθεί από γονείς, μέσω τηλεφώνου, γραμμάτων ή e-mails (ηλεκτρονικών γραμμάτων), τον τελευταίο μήνα. Θεωρήθηκε ανάγκη να γράψουμε κάποια από τα κοινά ερωτήματα, με τις αντίστοιχες απαντήσεις. Στην περίπτωση που υπάρχει και άλλη απορία, παρακαλώ, να μας την στείλετε και θα λάβετε απάντηση εχέμυθη, σύντομα. Να θυμάστε ότι ο ειδικός σύμβουλος είναι ο εξειδικευμένος φίλος.
Πότε πρέπει να απευθυνθώ σε έναν ειδικό για να ζητήσω βοήθεια για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του παιδιού μου;
Οι γονείς προσπαθούν να εξασφαλίσουν στο παιδί τους ζωή χωρίς προβλήματα. Όμως, καθημερινά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανατροφή, καθώς η ίδια η συμπεριφορά τους δέχεται διαφορετική αντίδραση από το κάθε παιδί τους, ακόμη και σε απλά θέματα, όπως η χρήση τουαλέτας, ο ύπνος, το διάβασμα. Συνήθως, παρουσιάζονται προβλήματα συναισθηματικά και συμπεριφοράς, επικοινωνιακά και κοινωνικότητας με γονείς και συνομήλικους.
Σε κάθε ηλικία, οι νέες καταστάσεις τις οποίες καλούνται να βιώσουν τα παιδιά, όπως οι αναπτυξιακές και σωματικές αλλαγές, προκαλούν σε αυτά αναστατώσεις και δυσκολίες, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν κατά περιόδους σκαμπανεβάσματα στη διάθεσή τους (άγχος, εκδηλώσεις θυμού, ανάγκη για περισσότερη απομόνωση). Όλα αυτά συνήθως διαρκούν λίγο και δεν παρεμβαίνουν σημαντικά στην καθημερινότητά τους, στη σχολική τους επίδοση και στην κοινωνική τους επαφή.
Ωστόσο, κάποιες φορές ορισμένα προβλήματα είναι έντονα έως πολύ έντονα και δυσκολεύουν πολύ το παιδί, όπως και την οικογένεια μέσα στην οποία ζει. Κάποιες φορές, οι γονείς όσο και αν προσπαθούν δεν μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους. Τότε θα ήταν καλό να ζητήσουν τη βοήθεια ενός ειδικού.
Είναι απαραίτητη η έγκαιρη διάγνωση και η κατάλληλη θεραπεία προκειμένου τα προβλήματα του παιδιού να μη γίνουν σοβαρότερα και να μην προκαλέσουν και άλλες, μακρόχρονες δυσκολίες στη ζωή του.
Πώς μπορεί να βοηθήσει η θεραπεία τα παιδιά;
Η έγκαιρη θεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να μη συνηθίσουν στην αποτυχία και συγχρόνως, να μάθουν πώς να λύνουν προβλήματα που τους απασχολούν. Μαθαίνουν πώς να αντιμετωπίζουν το στρες, προβλήματα συναισθηματικά και προβλήματα συμπεριφοράς.
Η διάρκεια της θεραπείας εξαρτάται από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το παιδί, την εμπιστοσύνη που αποκτά με τον ειδικό και τη συνεργασία των γονιών με τον ειδικό.
Τονίζω ιδιαίτερα ότι όσο καλά και αν πηγαίνει η θεραπεία στο γραφείο, εάν στο σπίτι, στο σχολείο, σε άλλα περιβάλλοντα στα οποία ζει το παιδί, δεν υπάρξουν αλλαγές σύμφωνα με τις οδηγίες του ειδικού, τότε η θεραπεία μπορεί να αποτύχει.
Είναι καλό να πάρουμε πληροφορίες από τα διάφορα περιβάλλοντα στα οποία εκδηλώνονται οι δυσκολίες. Έτσι, πέρα από το σπίτι, είναι πολύ σημαντικό να λάβουμε πληροφορίες και από το σχολείο. Η συνεργασία των εκπαιδευτικών είναι επίσης πολύ σημαντική, ειδικά όταν οι δυσκολίες παρουσιάζονται αποκλειστικά στο σχολικό χώρο.
Πώς να ενημερώσω το παιδί μου ότι θα επισκεφτούμε έναν ειδικό;
Πάντα οι γονείς αναρωτιούνται με ποιο τρόπο θα ενημερώσουν το παιδί τους για επισκέψεις στο ειδικό σύμβουλο. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, οι γονείς θα μιλήσουν «ανοιχτά» ή όχι. Ειδικότερα, σε παιδί έως 12 ετών οι γονείς θα πούνε ότι θα πάνε με το παιδί τους, και οι τρεις τους, σε κάποιον ειδικό που ξέρει κόλπα για να μελετάει το παιδί πιο εύκολα - και να παίζει περισσότερο.
Το μεγαλύτερο παιδί θα το ενημερώσουν ότι θα εξασκήσει τις αδυναμίες του με τον ειδικό και συγχρόνως θα μάθει και θα αναδείξει τις ξεχωριστές ικανότητές του.
Φυσικά, θα τα παροτρύνουν να δεσμευτεί ο ίδιος με την αναζήτηση βοήθειας.
Καλό θα ήταν οι γονείς να κάνουν μια πρώτη επίσκεψη μόνοι στον ειδικό, ώστε να συζητήσουν τις ανησυχίες τους χωρίς να το έχουν ανακοινώσει στο παιδί.
Για παράδειγμα, όταν παρατηρηθεί ένα παιδί ότι παρουσιάζει συγκεκριμένες μαθησιακές δυσκολίες ή μειωμένη κοινωνικότητα ή ψυχολογική ανωριμότητα ακόμη και στην ηλικία των τεσσάρων ετών, απαιτείται να γίνει ακριβής διάγνωση της αιτίας των δυσκολιών. Στη συνέχεια, όσο πιο εντατικό πρόγραμμα συνεδριών ακολουθήσουν γονείς και παιδί, τόσο πιο εύκολα μειώνονται οι δυσκολίες.
Σημειώνω ότι καμμία οικογένεια που δέχτηκε επιστημονικές συμβουλές από ειδικό, δεν είχε κάποιο αρνητικό σύμπτωμα. Δυνατός είναι αυτός που αναγνωρίζει τις δυσκολίες και τις αδυναμίες του και προσπαθεί, όσο δύσκολο και αν είναι, να τις αντιμετωπίζει και να βελτιώνει την ποιότητα ζωής του.