
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
28 ποτοποιίες του Βορείου Αιγαίου κινδυνεύουν με αναστολή λειτουργίας λόγω μη σταθερών εμπορικών μεταφορών - Αναφορά Παρασκευαϊδη σε Στυλιανίδη
Αντιμέτωπες με τον κίνδυνο αναστολής λειτουργίας βρίσκονται 28 ποτοποιίες του Βορείου Αιγαίου καθώς η μη σταθερές εμπορευματικές μεταφορές με πλοία RO- RO έχει αντίκτυπο τόσο στην προμήθεια πρώτων υλών για παραγωγή του προϊόντος όσο και στις εξαγωγές αυτού. Το συγκεκριμένο πρόβλημα έχει οικονομικό αντίκτυπο στις ποτοποιίες ενώ προαναγγέλλει τον κίνδυνο να μείνουν χωρίς εργασία δεκάδες άνθρωποι.
Ο Σύνδεσμος Ποτοποιών Αποσταγματοποιών Λέσβου, στις 20 Ιανουαρίου 2025 κοινοποίησε σχετική επιστολή στους βουλευτές Λέσβου κάνοντας εκτενή αναφορά στα προβλήματα που γεννά αυτό το νέο καθεστώς ακτοπλοικών συνδέσεων σε ότι αφορά τα εμπορικά πλοία.
Ακολούθως ο βουλευτής Λέσβου της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Παναγιώτης Παρασκευαΐδης κατέθεσε αναφορά προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με θέμα την διακοπή από μηνός, των σταθερών εμπορευματικών μεταφορών με πλοίο Ro-Ro Cargo, στα νησιά Λέσβο - Χίο - Λήμνο, και τις σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία των νησιών, επισημαίνοντας τον κίνδυνο οι 28 Ποτοποιίες του Βορείου Αιγαίου, που παράγουν το 52% της Ελληνικής κατανάλωσης ούζου και το 17% των εξαγωγών της χώρας, να αναστείλουν την λειτουργία τους, λόγω της αδυναμίας τους να προμηθευτούν την πρώτη ύλη (αλκοόλη) που μεταφέρεται από τα πλοία Ro-Ro Cargo.
Υπενθυμίζεται ότι από τα τέλη του 2024, σημειώνεται αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων από το πλοίο “ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ" (Ro/Ro Cargo), το οποίο εξυπηρετούσε σε τακτική βάση, τις εμπορευματικές μεταφορές στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Λήμνο - Μυτιλήνη – Χίο – Πειραιά. Επισημαίνεται ότι το πλοίο "ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ" ήταν η μοναδική επιδοτούμενη γραμμή εμπορευματικών μεταφορών.
Το πλοίο αντικαταστάθηκε προσωρινά με πλοίο της εταιρείας Creta Cargo Lines, ωστόσο όπως προκύπτει και από την επιστολή του Συνδέσμου δεν φαίνεται να έχει λύσει το πρόβλημα οριστικά, αφού δεν προβλέπει δρομολόγια σε τακτική βάση, παρά μόνο αυτά εξασφαλίζονται, όταν τα πλοία της εν λόγω εταιρείας, είναι φορτωμένα πλήρως, με εμπόρευμα.
Ο βουλευτής σημειώνει ότι το γεγονός, ότι τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, έχουν μείνει, από τα τέλη του 2024, χωρίς μόνιμο δρομολόγιο εμπορευματικών μεταφορών (Ro/Ro Cargo), πλήττει τη γενική τροφοδοσία των νησιών, πόσο μάλλον τις βιομηχανίες που είναι εγκατεστημένες σε αυτά.
Η αναφορά καταλήγει με την προτροπή για οριστική λύση του προβλήματος, από πλευράς Υπουργείου, και μόνιμα δρομολόγια εμπορικών πλοίων. Ειδικότερα σημειώνεται: «Παρακαλώ, για τις δικές σας άμεσες ενέργειες, για την άμεση δρομολόγηση πλοίου εμπορευματικών μεταφορών (Ro/Ro Cargo), ως αρμόδιος Υπουργός, και την ενημέρωσή μου για αυτές, στην κατεύθυνση άμεσης και μόνιμης επίλυσης του προβλήματος».
Η επιστολή του Συνδέσμου
Στην επιστολή του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ποτοποιών Αποσταγματοποιών Λέσβου Δημήτρης Σπέντζας επισημαίνει την ανάγκη εύρεσης μόνιμης λύσης σε τακτική βάση είναι επιτακτική, τόσο για την γενική τροφοδοσία των νησιών, όσο δε για τις ποτοποιίες.
Υπενθυμίζει ότι ο κλάδος της ποτοποιίας αποτελεί έναν από τούς σημαντικότερους κλάδους της τοπικής κοινωνίας μας (αλλά και της Εθνικής) είναι δυναμικός και ανταγωνιστικός, δημιουργώντας αγαθά με υψηλή προστιθέμενη αξία και θέσεις εργασίας και πως στο Βόρειο Αιγαίο δραστηριοποιούνται 28 επιχειρήσεις, εκ των οποίων 15 είναι στη Λέσβο, που παράγουν κυρίως ούζο. Στο Βόρειο Αιγαίο παράγεται το 52% % του ούζου που καταναλώνεται στην Ελλάδα και το 17% των εξαγωγών. Ειδικότερα για την Λέσβο εξάγονται περίπου 6 εκατ. φιάλες «ούζου Μυτιλήνης» και «ούζου Πλωμαρίου» σε 40 χώρες, με μεγαλύτερη αγορά την Γερμανία. Καταλήγοντας επισημαίνει ότι αν δεν λυθεί το πρόβλημα άμεσα οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις θα αναστείλουν την λειτουργία τους.
«Μέσω αυτού του δρομολογίου, όλες οι ποτοποιίες του νησιού προμηθεύονται το οινόπνευμα τους, που είναι απαραίτητο για την διαδικασία της απόσταξης και επιπρόσθετα για την εξυπηρέτηση των παραγγελιών των πελατών είτε εντός είτε και εκτός της χώρας.
Ως εκ τούτου, ζητάμε να δοθεί μόνιμη λύση, ώστε να δρομολογηθεί σε εβδομαδιαία βάση πλοίο ειδικών φορτίων (Ro/Ro Cargo) που θα έχει τη δυνατότητα μεταφοράς εύφλεκτων υλικών π.χ. αλκοόλη προκειμένου να μην πληγεί αφενός μεν η οικονομική ζωή του νησιού, αφετέρου η ελληνική ποτοποιία» αναφέρεται μεταξύ άλλων στην επιστολή που καταλήγει: «Επισημαίνουμε ότι η παρέμβασή σας αυτή, θα πρέπει να είναι ΑΜΕΣΗ δεδομένου ότι, πολλές από τις Ποτοποιίες τού νησιού έχουν μείνει με ελάχιστα έως καθόλου αποθέματα αλκοόλης (πρώτης ύλης για την παραγωγή ούζου) και θα είναι υποχρεωμένες να διακόψουν ΑΜΕΣΑ την λειτουργία τους, επιφέροντας όλα τα δυσμενή επακόλουθα για τούς εργαζομένους, την τοπική οικονομία, τίς πωλήσεις τους και τίς εξαγωγές και την αξιοπιστία τους στις αγορές».