Καλά διασταυρωμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι το τελευταίο διάστημα γίνεται προσπάθεια απ’ τη ΝΕΛ να αποκτήσει ένα νέο πλοίο και ταυτόχρονα να πουλήσει κάποιο ή κάποια από τα πλοία της σειράς «Αίολος».
Καλά διασταυρωμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι το τελευταίο διάστημα γίνεται προσπάθεια απ’ τη ΝΕΛ να αποκτήσει ένα νέο πλοίο και ταυτόχρονα να πουλήσει κάποιο ή κάποια από τα πλοία της σειράς «Αίολος». Πρόκειται για ένα σενάριο ως αυτήν τη στιγμή, το οποίο όμως εκφράζει τις σκέψεις που επικρατούν στη σημερινή διοίκηση της εταιρείας. Τα ελάχιστα πράγματα που ανακοινώθηκαν στις αρχές του Δεκέμβρη δε δίνουν μια σαφή εικόνα των στόχων της Ναυτιλιακής κι ίσως αυτό να αποδεικνύει ότι πράγματι τώρα συγκροτείται ένα επιχειρησιακό πλάνο από τη νέα διοίκηση της ΝΕΛ - όσο κι αν φαντάζει παράδοξο ο σχεδιασμός να μην έχει προηγηθεί της απόκτησης των μετοχών.
Συγκεκριμένα, η ΝΕΛ προσπαθεί να πουλήσει ή να ναυλώσει το «Αίολος Κεντέρης» σε εταιρεία που δραστηριοποιείται στη Γαλλία και ειδικότερα σε γραμμές που συνδέουν την Κορσική με την ηπειρωτική χώρα. Η δεύτερη επιλογή που εξετάζει η ΝΕΛ είναι να πουλήσει ή να ναυλώσει το πλοίο σε εταιρεία που δραστηριοποιείται στις Αζόρες. Πρόκειται για ένα νησιωτικό σύμπλεγμα 10 νησιών με πληθυσμό μικρότερο των 250.000 κατοίκων που βρίσκεται στον Ατλαντικό και ανήκει στην Πορτογαλία.
Από τη Γαλλία λένε οι ίδιες πληροφορίες ότι η ΝΕΛ ενδιαφέρεται να αγοράσει πλοίο. Πρόκειται για πλοίο το οποίο θα έχει μήκος 145 έως 155 μέτρα και θα κινείται με ταχύτητα 21 κόμβων την ώρα. Τα χαρακτηριστικά αυτά δείχνουν ότι αναζητείται ένα πλοίο που να βρίσκεται κοντά στις προδιαγραφές του «Θεόφιλος», το οποίο έχει μήκος 149,4 μέτρα μήκος και 23,5 μέτρα πλάτος, αναπτύσσει υπηρεσιακή ταχύτητα 18 κόμβων και έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 1.660 επιβάτες το καλοκαίρι και 983 το χειμώνα.
Για τις άγονες;
Τα πλοία που ενδιαφέρουν τη ΝΕΛ έχουν εντοπισθεί και ήδη εξετάζεται η δυνατότητα αυτά να προσαρμοστούν στις ανάγκες που έχουν οι γραμμές που εξυπηρετεί η ΝΕΛ. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, ένα από τα πλοία για τα οποία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Εταιρεία αυτήν τη στιγμή διαθέτει πρωτόκολλο μεταφοράς 2.200 επιβατών, το οποίο χαρακτηρίζεται πολύ μεγάλο για τα ελληνικά δεδομένα. Ίσως αυτό το πλοίο να έχει πολύ μικρό γκαράζ κι αν αποκτηθεί από τη ΝΕΛ θα πρέπει να μετασκευαστεί ώστε να μπορεί να μεταφέρει σημαντικό αριθμό φορτηγών. Κι αυτό γιατί οι μεταφορές φορτηγών αποτελούν μεγάλο μέρους του τζίρου των ακτοπλοϊκών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο βόρειο Αιγαίο.
Πιθανότατα το νέο πλοίο που θα αποκτήσει η ΝΕΛ να αντικαταστήσει το «Θεόφιλος» στις άγονες γραμμές. Αυτό είναι άλλωστε συμβατική υποχρέωση της ΝΕΛ που προκύπτει από τις 12ετείς συμβάσεις που έχει υπογράψει με το Ελληνικό Δημόσιο. Πράγμα που σημαίνει ότι το πλοίο θα είναι νεότευκτο και θα προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Η ταχύτητα που αναπτύσσει, αυτή των 21 μιλίων, δεν είναι η καλύτερη δυνατή, αλλά ελάχιστα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στις άγονες γραμμές έχουν αυτές τις δυνατότητες.
Ένας επιπλέον λόγος που δείχνει ότι το πλοίο που θα αντικατασταθεί είναι το «Θεόφιλος», προκύπτει από το ότι η ΝΕΛ πρόσφατα δαπάνησε σημαντικά ποσά για την ανακαίνιση του ξενοδοχειακού εξοπλισμού του «Μυτιλήνη». Θα ήταν παράλογο η ΝΕΛ να δαπανήσει χρήματα για την ανακαίνισή του αν είχε στόχο να το αντικαταστήσει.
Η απόκτηση του πλοίου και οι πιθανές εργασίες μετασκευής που θα απαιτηθεί να γίνουν σε αυτό δείχνουν ότι πρόκειται για μια μεσοπρόθεσμη λύση. Ταυτόχρονα η ΝΕΛ «καίγεται» για μια άμεση λύση για την αντικατάσταση του «Θεόφιλος» και του «Ταξιάρχη», ώστε τα πλοία να βγουν για την ετήσια ακινησία τους. Η πιθανότερη λύση είναι η ΝΕΛ να ναυλώσει πλοίο. Μία από τις λύσεις που εξετάσθηκε ήταν κι αυτή του πλοίου «Σαμοθράκη», ωστόσο φαίνεται να απορρίφθηκε.
Γιατί πωλούνται τα «Αίολος»
Η πώληση του «Αίολος Κεντέρης» είναι διακαής πόθος της ΝΕΛ, καθώς θα μειωθούν κατά πολύ τα δάνεια που βαρύνουν την Εταιρεία και παράλληλα θα μπουν στο ταμείο της κάποια χρήματα. Τα προηγούμενα χρόνια αποδείχθηκε ότι το πλοίο αυτό δεν μπορεί να δουλέψει ούτε στις γραμμές των Κυκλάδων, ούτε του βορείου Αιγαίου, ούτε της Κρήτης. Η δε προσπάθεια να μπει στην Ερυθρά Θάλασσα εγκαταλείφθηκε. Εδώ και ένα χρόνο η Ναυτιλιακή προσπαθεί να βρει λύση στο θέμα της αξιοποίησής του, μια και το πλοίο που κάποτε είχε παρουσιαστεί ως η νέα ναυαρχίδα της ΝΕΛ έχει καταντήσει να είναι ένα δυσβάσταχτο βάρος.
Το ερώτημα είναι αν πράγματι θα βρεθεί κάποια εταιρεία να πάρει αυτό το πλοίο.
Τι θα γίνει με τη βασική γραμμή;
Ερωτηματικό παραμένει αυτήν τη στιγμή πώς θα απαντήσει η ΝΕΛ στους ανταγωνιστές που έχει στη βασική γραμμή, δηλαδή στην Hellenic Seaways και την ΑΝΕΚ. Η μικρή αναβάθμιση του ξενοδοχειακού εξοπλισμού του «Μυτιλήνη» προφανώς δε φθάνει να καλύψει την απόσταση από το σαφώς καλύτερο «Νήσος Χίος», τόσο σε ποιότητα όσο και σε ταχύτητα. Το χάσμα με τους ανταγωνιστές της θα γίνει ακόμη μεγαλύτερο αν όντως η ΑΝΕΚ στις αρχές του νέου χρόνου φέρει στη γραμμή ένα πλοίο καλύτερο και ταχύτερο από το «Λισσός». Σε μια τέτοια περίπτωση το «Μυτιλήνη» θα είναι το πιο αργό πλοίο στη γραμμή.
Η ΝΕΛ μαθαίνουμε ότι θα προσπαθήσει να αποκτήσει μεγαλύτερο μέρος της πίττας στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη με το «Θεόφιλος» το οποίο θα επιστρέψει στη γραμμή. Η μεγάλη μεταφορική ικανότητα του πλοίου και ιδιαίτερα του γκαράζ του είναι το στοιχείο που θέλει να εκμεταλλευτεί η εταιρεία. Ωστόσο και πάλι η ΝΕΛ θα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, καθώς τα πλοία είναι πολύ μεγάλης ηλικίας και οι ταχύτητα που αναπτύσσουν είναι χαμηλή για τα σημερινά δεδομένα.
Επιπλέον η ΝΕΛ, αλλά και οι άλλες ακτοπλοϊκές εταιρείες, έχουν να ανταγωνιστούν τις χαμηλές τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων και το πολύ λιγότερο χρόνο μετάβασης από τη Μυτιλήνη στην Αθήνα με το αεροπλάνο.
Παρά τις προσπάθειες που καταβάλαμε τις προηγούμενες ημέρες να επικοινωνήσουμε με τη διοίκηση της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, αυτό δεν κατέστη δυνατό. Αν δε γίνουν κάποιες κινήσεις άμεσα, επίσημες ανακοινώσεις για όλα τα παραπάνω ζητήματα αναμένεται να πραγματοποιηθούν στη γενική συνέλευση που είχε προαναγγείλει ο γενικός εντεταλμένος της εταιρείας κ. Αβραντίνης στα τέλη του μήνα.