Ως ευκαιρία για εξορθολογισμό και αποτελεσματικότερη επιχειρηματική δράση αντιμετωπίζει την κρίση ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, Ρόδιος Γαμβρός, προσκεκλημένος του Επιμελητηρίου Λέσβου και του Τμήματος Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής.
Ως ευκαιρία για εξορθολογισμό και αποτελεσματικότερη επιχειρηματική δράση αντιμετωπίζει την κρίση ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, Ρόδιος Γαμβρός. Το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας ο κ. Γαμβρός βρέθηκε στη Μυτιλήνη, προσκεκλημένος του Επιμελητηρίου Λέσβου και του Τμήματος Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, όπου είχε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση με 12 επιχειρηματίες του νησιού, που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Επιμελητηρίου Λέσβου.
Κατά τη διάρκειά της υποστήριξε ότι η οικονομική ανάπτυξη για τη Λέσβο είναι άμεσα συνδεδεμένη με τα απέναντι τουρκικά παράλια, ενώ ως τον καλύτερο τρόπο προώθησης των τοπικών προϊόντων πρότεινε μια πολιτική συνολικής προβολής της Λέσβου στην Ελλάδα και το εξωτερικό, που θα συνδυάζει όλα τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν το νησί: φυσικό και δομημένο περιβάλλον, πολιτισμός, παράδοση, τοπικά προϊόντα, τουριστικοί προορισμοί κ.λπ..
«Κάθε κρίση είναι μια ευκαιρία, γιατί μας σπρώχνει να προχωρήσουμε σε αλλαγές που είναι αναγκαίες αλλά μέχρι τώρα τις αποφεύγαμε. Επιπλέον, μας δίνει τη δυνατότητα να δούμε από μια διαφορετική σκοπιά τα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε», σημειώθηκε χαρακτηριστικά.
Δύο βασικά στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει κάθε προσπάθεια ξεπεράσματος της κρίσης, είναι το ήθος και το πάθος. Χρειάζεται ήθος για να ξαναχτίσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης, τόσο στον τομέα της οικονομίας όσο και συνολικά στην κοινωνική ζωή. Το πάθος είναι απαραίτητο, εξήγησε ο κ. Γαμβρός, γιατί χωρίς αυτό δε θα ξεκινήσει η υλοποίηση των αλλαγών που είναι απαραίτητες.
Οι αλλαγές δεν είναι απαραίτητο να είναι εκτεταμένες ή ριζικές, σε πολλές περιπτώσεις αρκούν μικρής έκτασης αλλαγές στον τρόπο που λειτουργούμε. Παράδειγμα επιχείρησης που άλλαξε εκ βάθρων την παραγωγική της δομή, είναι η φινλανδική Νokia, η οποία τη δεκαετία τού 1970 παρήγαγε ελαστικά και γαλότσες, που τα πουλούσε στη Σοβιετική Ένωση. Σήμερα η Νokia είναι μια εταιρεία υψηλής τεχνολογίας, που έχει γίνει γνωστή σε όλο τον κόσμο από τα κινητά τηλέφωνα που παράγει.
Τα παραδοσιακά προϊόντα
Προσεγγίζοντας την περίπτωση των παραδοσιακών προϊόντων, ο κ. Γαμβρός σημείωσε πως συνήθως τα γνωρίζουμε ως τουρίστες. Για να έχουμε καλή εικόνα για τα παραδοσιακά προϊόντα, θα πρέπει και το συνολικό τουριστικό πακέτο να είναι θετικό. Συνήθως όταν φεύγουμε από τον τόπο διακοπών μας, μένουμε με την ανάμνηση αυτών των προϊόντων διότι δεν τα βρίσκουμε στο τόπο κατοικίας μας. Η καλή εντύπωση που έχουμε αποκομίσει για αυτά τα προϊόντα, θα αξιοποιηθεί αν είναι τοποθετημένα σε μία ή περισσότερες αλυσίδες λιανικής πώλησης που έχει μεγάλο δίκτυο καταστημάτων, και όταν τα προϊόντα υποστηρίζονται από μια επαρκή επικοινωνιακή πολιτική.
Κρίσιμο ζήτημα για όλα τα παραδοσιακά προϊόντα είναι η εξασφάλιση επαρκών ποσοτήτων γνήσιων πρώτων υλών, ώστε το τελικό προϊόν να ξεχωρίζει για την αυθεντικότητά του.
Την απόσταση που χωρίζει τη Λέσβο από την ηπειρωτική Ελλάδα μπορούμε να τη δούμε ως μειονέκτημα αλλά και ως πλεονέκτημα. Κι αυτό γιατί ο ανταγωνισμός των τοπικών επιχειρήσεων από τα πολυκαταστήματα και τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι μειωμένος.
Από την άλλη πλευρά, δεν μπορεί να παραγνωριστεί το υψηλό κόστος μεταφοράς που συνεπάγεται η απόσταση της Λέσβου από την ηπειρωτική Ελλάδα. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στον εσωτερικό τουρισμό. Άλλα αδύνατα σημεία της τοπικής οικονομίας είναι το σχετικά μικρό μέγεθος της αγοράς, οι συνήθειες προηγούμενων δεκαετιών που είναι βαθιά ριζωμένες στην τοπική κοινωνία και τον επιχειρηματικό κόσμο, οι ξεπερασμένες μορφές επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται για την προβολή των τοπικών προϊόντων. «Για παράδειγμα», ο κ. Γαμβρός σημείωσε, «το προηγούμενο διάστημα τα λεσβιακά ελαιόλαδα απέσπασαν μια σειρά βραβείων σε διαγωνισμούς ελαιολάδου. Πόσοι το έμαθαν αυτό έξω από το νησί, ώστε να γίνει γνωστή η ποιότητα του λεσβιακού ελαιολάδου;»
Τι να κάνουμε
Για να αυξηθούν οι πωλήσεις τον τοπικών προϊόντων, ο κ. Γαμβρός προτείνει την ανάπτυξη μιας στρατηγικής εξωστρέφειας για όλο το νησί, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δε θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις στον τομέα αυτό από κάθε επιχείρηση ξεχωριστά. Επίσης θεωρεί ότι είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας να αξιοποιηθεί η γειτνίαση της Λέσβου με την Τουρκία και ιδιαίτερα τα μεγάλα αστικά κέντρα της Σμύρνης και της Κωνσταντινούπολης. Τέλος, επεσήμανε πως θα πρέπει να ενεργοποιηθούν οι τοπικοί φορείς, χωρίς να περιμένουν τη στήριξη του κράτους.