Με τα μελανότερα χρώματα περιγράφει την κατάσταση στον κλάδο των μεταφορών ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης, Άκης Χατζηαργυρίου, καθώς το φετινό Φεβρουάριο η ημερήσια κίνηση φορτηγών έχει πέσει στα 80 από τα 130 με 160 φορτηγά.
Με τα μελανότερα χρώματα περιγράφει την κατάσταση στον κλάδο των μεταφορών ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης, Άκης Χατζηαργυρίου. Σε δήλωσή του στο «Ε», αναφέρει ότι το Φεβρουάριο του 2010 διακινούνταν σε ημερήσια βάση, από την ηπειρωτική Ελλάδα προς τα νησιά, περί τα 130 με 160 φορτηγά δημοσίας χρήσης με εμπορεύματα. Το φετινό Φεβρουάριο η ημερήσια κίνηση φορτηγών έχει πέσει στα 80 φορτηγά.
Εξηγώντας τους λόγους τής υπερβολικά μεγάλης πτώσης του μεταφορικού έργου, ο κ. Χατζηαργυρίου αναφέρει ότι αυξήθηκε κατακόρυφα η μεταφορά εμπορευμάτων με πλοία τύπου μότορσιπ, ιδιαίτερα σε προϊόντα όπως είναι τα σίδερα οικοδομών, τα κεραμίδια, τα τούβλα και οι ζωοτροφές. Η μεταφορά με μότορσιπ στοιχίζει φθηνότερα, αλλά προϋποθέτει μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων. Για παράδειγμα, ένα φορτηγό αυτοκίνητο μπορεί να μεταφέρει μέχρι 30 τόνους ζωοτροφών, ανάλογα με το είδος της ζωοτροφής. Ένα μότορσιπ μπορεί να μεταφέρει από 2.000 έως 5.000 τόνους, ανάλογα με τη χωρητικότητά του.
Λόγω της οικονομικής κρίσης και της αβεβαιότητας που έχει δημιουργηθεί στην αγορά, οι έμποροι δε στοκάρουν εμπορεύματα, αγοράζοντας μόνο όσα είναι απολύτως απαραίτητα, πράγμα που επηρεάζει και τις μεταφορές εμπορευμάτων.
Η επιλογή των επιχειρήσεων και των συνεταιρισμών να μεταφέρουν προϊόντα με μότορσιπ, στόχο έχει να ρίξει το κόστος μεταφοράς. Έτσι, οι ιδιοκτήτες των φορτηγών το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να μεταφέρουν τα προϊόντα από το λιμάνι όπου ξεφορτώνονται, στις αποθήκες των επιχειρήσεων. Το τελικό αποτέλεσμα είναι οι μεταφορείς να μη βγάζουν ούτε ένα μεροκάματο σε πάρα πολλές περιπτώσεις.
Πέρα από την πτώση του τζίρου, οι μεταφορείς είναι αντιμέτωποι με το εξαιρετικά υψηλό κόστος του πετρελαίου.
«Την 1η Δεκεμβρίου η τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν 1,05 ευρώ το λίτρο και τώρα έχει φθάσει στο 1,48% ευρώ το λίτρο. Δηλαδή, το κόστος του έχει αυξηθεί κατά 40%. Ανάλογη είναι η αύξηση των φόρων και των τελών που επιβαρύνουν τα οχήματά μας», σημειώνει ο κ. Χατζηαργυρίου και προσθέτει: «Η μόνη μας ελπίδα είναι ο τουρισμός. Δηλαδή να αυξηθεί η τουριστική κίνηση, που είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε παράλληλη αύξηση και του δικού μας μεταφορικού έργου.»
Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως μεγάλα προβλήματα βιωσιμότητας αντιμετωπίζουν και οι μεταφορικές εταιρείες που λειτουργούν στη Λέσβο.
Και μια συνέλευση
Την Κυριακή πραγματοποιήθηκε η γενική συνέλευση του Συλλόγου Ιδιοκτητών Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης, με τη συμμετοχή 52 μελών, που εκπροσωπούσαν 250 φορτηγά οχήματα.
Κατά τη διάρκεια της συνέλευσης συμφωνήθηκε ότι θα πρέπει να αυξηθούν οι τιμές για τη μεταφορά αλατιού, ζωοτροφών (μόνο από τις αποθήκες προς τις μονάδες των κτηνοτρόφων), πυρήνας και πυρηνόξυλου. Επίσης θα αυξηθούν τα κόμιστρα για τη μεταφορά αδρανών υλικών από τα λατομεία προς τα πλοία που τα μεταφέρουν σε άλλες περιοχές της χώρας. Δε θα αυξηθούν τα κόμιστρα για τη μεταφορά ζωοτροφών από τα μότορσιπ στις αποθήκες των επιχειρήσεων και των συνεταιρισμών.
Επίσης, οι μεμονωμένοι μεταφορείς αποφάσισαν να συστήσουν μια κοινοπραξία για να διαπραγματεύονται υπό καλύτερες προϋποθέσεις τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για τα οχήματά τους. Επιδίωξή τους είναι με τον τρόπο αυτό να πετύχουν μείωση των τιμών των εισιτηρίων, στα επίπεδα που ισχύουν και για τις μεταφορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Λέσβο.
Ένα ζήτημα που συζητήθηκε εκτενώς στη διάρκεια της συνέλευσης, είναι η «κλοπή μεταφορικού έργου» από τα ιδιωτικής χρήσης φορτηγά οχήματα. Ο κ. Χατζηαργυρίου μάς εξήγησε πως πολλές επιχειρήσεις στο παρελθόν είχαν πάρει άδεια για ιδιωτικά φορτηγά προκειμένου να εξυπηρετούν δικές τους ανάγκες. Κάποιες από αυτές τις επιχειρήσεις έχουν κλείσει, αλλά τα φορτηγά συνεχίζουν να εκτελούν μεταφορές και σε κάποιες περιπτώσεις μεταφέρουν διαφορετικά προϊόντα από αυτά που προβλέπει η άδειά τους. Ο Σύλλογος των Ιδιοκτητών Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης ζητά από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Λέσβου, όπως ελέγχουν τα φορτηγά δημόσιας χρήσης για την τήρηση των νόμων, να ελέγχουν και τα φορτηγά ιδιωτικής χρήσης. Ιδιαίτερα στο κατά πόσο εφαρμόζουν τους όρους με τους οποίους τούς έχουν χορηγηθεί οι άδειες κυκλοφορίας.