Κι ενώ η κτηματαγορά προβλέπει άνοδο των αξιών των περιοχών κατά μήκος των νέων οδικών αξόνων, η πράξη αναδεικνύει τα προβλήματα που προκύπτουν με τη δημιουργία ολόκληρων πόλεων χωρίς υποδομές.
Κι ενώ σύσσωμη η κτηματαγορά προβλέπει άνοδο των αξιών και μεγάλη ανάπτυξη των περιοχών κατά μήκος των νέων οδικών αξόνων, η πράξη αναδεικνύει τα προβλήματα που προκύπτουν με τη δημιουργία ολόκληρων πόλεων χωρίς υποδομές, ειδικά όταν δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός.
Συγκοινωνιολόγοι, μηχανικοί και άλλοι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τους νέους άξονες που ξεκινούν τώρα ή έχουν ήδη ξεκινήσει να κατασκευάζονται, όπως αυτοί της Κορίνθου - Πατρών, την Ιόνια Οδό, τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος κ.τ.λ., επισημαίνοντας ότι είναι ανάγκη να συνεκτιμηθούν για τις γύρω περιοχές παράγοντες όπως οι αυξήσεις του πληθυσμού, ο κυκλοφοριακός φόρτος, η δημιουργία νέων υποδομών.
Το παράδειγμα με την κατασκευή του αεροδρομίου στα Σπάτα και της Αττικής Οδού είναι το πλέον χαρακτηριστικό, όπως προκύπτει από έρευνες που έχουν γίνει τελευταία, αφού ολόκληρες περιοχές όπως π.χ. ο Γέρακας έχουν μετεξελιχθεί πλέον σε προάστια της Αθήνας, με ελάχιστες υποδομές δικτύων όμβριων υδάτων, δρόμων κ.τ.λ.. Μία πρόσφατη έρευνα, μάλιστα, του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Τμήματος Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών του ΕΜΠ, με επικεφαλής τον κ. Β. Ψαριανό, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι μία πόλη μεγαλύτερη από τη Λάρισα έχει κτισθεί μέσα σε οκτώ χρόνια κατά μήκος της Αττικής Οδού!
Το παράδειγμα της Αττικής Οδού μπορεί κάλλιστα να επαναληφθεί κατά μήκος του νέου οδικού άξονα της Κορίνθου - Πατρών, ειδικά στα πέριξ των μεγάλων αστικών κέντρων, ενώ το θέμα του κορεσμού του κυκλοφοριακού φόρτου αποτελεί και στην περίπτωση αυτή «αγκάθι», όπως έχει συμβεί και στην Αττική Οδό: Οι μελέτες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι ο συγκεκριμένος άξονας θα κορεσθεί πολύ πιο γρήγορα, και συγκεκριμένα το 2020 από το 2032 που είχε εκτιμηθεί, όπως συνέβη και με την Αττική Οδό, για την οποία οι προτάσεις των κατασκευαστών έκαναν λόγο ακόμη και για τη δημιουργία ενός δεύτερου άξονα κάτω από τον υφιστάμενο, ειδικά στα πιο δύσκολα σημεία!
Επιπλέον, οι «πιέσεις» στις ανερχόμενες περιοχές στα πέριξ των νέων οδικών αξόνων δε θα προέλθουν μόνο από την αύξηση του πληθυσμού, που θεωρείται μαθηματικά βέβαιη, αλλά και από την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας από εταιρείες που σπεύδουν ήδη να τοποθετηθούν αποβλέποντας σε μελλοντικά κέρδη.
Το παράδειγμα της Αττικής Οδού
Η λειτουργία του αεροδρομίου και η Αττική Οδός έχει δώσει την τελευταία πενταετία μεγάλη ώθηση σε μία περιοχή που διαθέτει υποδομές περασμένων δεκαετιών με ανεξέλεγκτες χωματερές, έλλειψη δικτύου όμβριων υδάτων, αποχετεύσεων κ.τ.λ.. Τα νούμερα για την εξέλιξη του πληθυσμού στα Μεσόγεια είναι εντυπωσιακά: Τα τελευταία 25 χρόνια ο πληθυσμός έχει τριπλασιαστεί με τους δημάρχους να πιέζουν για ακόμα μεγαλύτερη πολεοδόμηση.
Γενικότερα πάντως για την περιοχή, οι εκτιμήσεις των ειδικών αναφέρουν ότι τα επόμενα 15 χρόνια τα Μεσόγεια θα γίνουν μια δεύτερη Αθήνα - δυστυχώς - με όλα τα ελαττώματά της. Το μεγάλο «αγκάθι» παραμένει ο χωροταξικός σχεδιασμός της και ο έλεγχος της οικιστικής ανάπτυξης, σε μία περιοχή με υποδομές που παραπέμπουν σε περασμένες δεκαετίες, είτε πρόκειται για ανεξέλεγκτες χωματερές, για έλλειψη δικτύου όμβριων υδάτων κ.τ.λ..
Οι μελέτες για το χωροταξικό σχεδιασμό της περιοχής, η οποία ευνοείται λόγω του αεροδρομίου, ξεκίνησαν το… 1985, χωρίς ωστόσο έκτοτε να έχει γίνει μεγάλη πρόοδος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη γύρω ανάπτυξη. Τα νούμερα για την εξέλιξη του πληθυσμού στα Μεσόγεια είναι εντυπωσιακά: Τα τελευταία 25 χρόνια ο πληθυσμός έχει τριπλασιαστεί με τους δημάρχους να πιέζουν για ακόμα μεγαλύτερη πολεοδόμηση προκειμένου να ικανοποιήσουν και το λαϊκό αίσθημα αλλά και τις αυξανόμενες ανάγκες. Οι ειδικοί προβλέπουν τριπλασιασμό του πληθυσμού της περιοχής με χρονικό ορίζοντα το 2020.
Οι εκτιμήσεις για τον πληθυσμό το 2001 έκαναν λόγο για 140.000 κατοίκους, ενώ οι προοπτικές μέχρι το 2020 κάνουν λόγο τουλάχιστον για 420.000 μόνιμους κατοίκους, εκτός από τους παραθεριστές. Η αναμενόμενη αύξηση του πληθυσμού για το σύνολο της Αττικής και για το ίδιο χρονικό διάστημα είναι της τάξης του 16,5%. Στην 20ετία θα υπάρχουν 170.000 θέσεις εργασίας, από τις οποίες οι 112.000 θα είναι νέες και από αυτές οι 22.000 θα αφορούν το νέο αεροδρόμιο. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι οι νέες εγκαταστάσεις θα «γεννήσουν» θέσεις σε δεκάδες κλάδους παραγωγής, που εκ πρώτης όψεως φαίνονται άσχετοι με το αεροδρόμιο. Σύμφωνα με παλιότερη μελέτη ομάδας επιστημόνων του Παντείου Πανεπιστημίου, το κύριο βάρος του πληθυσμιακού κύματος θα δεχθούν οι δήμοι γύρω από το αεροδρόμιο: Οι ειδικοί προβλέπουν ότι τα Σπάτα, που το 1996 είχαν 3.100 καταγεγραμμένους δημότες, θα εκτιναχθούν το 2020 στις 27.700. Στο Κορωπί από 13.600 θα ανέβουν στις 28.400, στην Παιανία από 4.700 στις 9.000 και στο Μαρκόπουλο Μεσογαίας από 4.000 στις 7.800.
Επιχειρήσεις
Πιο… προνοητικοί σε σχέση με την Πολιτεία, εμφανίζονται οι μεγάλοι όμιλοι: Στα πέριξ του αεροδρομίου έχουν ήδη… φροντίσει από τα τέλη της δεκαετίας του ‘90 ή ακόμη και νωρίτερα να τοποθετηθούν μεγάλα επιχειρηματικά ονόματα όπως η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο όμιλος Λάτση, η Εμπορική Tράπεζα, ο όμιλος Αποστολόπουλου κ.ά., ωστόσο οι ελλιπείς υποδομές στην ευρύτερη περιοχή, σε συνδυασμό με την έλλειψη χωροταξικού συνδυασμού, οδηγούν τους μεγαλοεπενδυτές να τηρούν ακόμη στάση αναμονής, τουλάχιστον στην πλειοψηφία τους. Πλην του ομίλου της Ελληνική Τεχνοδομική ΤΕΒ, ο οποίος, όντας ο παλιότερος και μεγαλύτερος ιδιοκτήτης στην περιοχή, έχει ήδη δρομολογήσει τη δημιουργία δύο μεγάλων εμπορικών κέντρων στις περιοχές Κάντζα και Γυαλού κοντά στην Αττική Οδό σε συνεργασία με άλλους επενδυτές, ενώ έχει ήδη κατασκευάσει, και προχωρεί και σε νέες επενδύσεις, οικιστικό συγκρότημα στην περιοχή Τρίγωνο Καμπά.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.