Μπροστά στις εκλογές του Επιμελητηρίου <br>Θράσος Καλογρίδης: «Το Επιμελητήριο είναι ένας γίγαντας που κοιμάται»
Μπροστά στις εκλογές του Επιμελητηρίου <br>Θράσος Καλογρίδης: «Το Επιμελητήριο είναι ένας γίγαντας που κοιμάται»
01/07/2012 - 05:56
Ο Θράσος Καλογρίδης είναι ταυτισμένος με το Επιμελητήριο Λέσβου. Στη σημερινή συνέντευξη, αποκαλύπτει ένα πλήθος προτάσεων, που μπορούν να βάλουν σε τροχιά ανάπτυξης τα νησιά μας. [Υπάρχει Σχετικό Βίντεο]
Επί σχεδόν δύο δεκαετίες ο Θράσος Καλογρίδης είναι ταυτισμένος με το Επιμελητήριο Λέσβου. Έχει διατελέσει αντιπρόεδρος, πρόεδρος και από το 2005 επικεφαλής της αντιπολίτευσης. Όλα αυτά τα χρόνια δουλεύει με μαχητικότητα για την προώθηση των ιδεών και των απόψεών του. Στη συνέντευξη που δημοσιεύουμε σήμερα, αποκαλύπτει ένα πλήθος αρκετά μελετημένων προτάσεων, που μπορούν να βάλουν σε τροχιά ανάπτυξης της οικονομίες των νησιών μας.
Κύριε Καλογρίδη, με ποιους όρους θα συνεργαστείτε με άλλες παρατάξεις στο σχηματισμό διοίκησης στο Επιμελητήριο αν καμμία παράταξη δεν εξασφαλίσει την απόλυτη πλειοψηφία;
«Κατ’ αρχήν είμαστε σφόδρα αντίθετοι με την ύπαρξη παρατάξεων μέσα στα επιμελητήρια. Καταδικάσαμε το 2005 την κατάργηση του ενιαίου ψηφοδελτίου που ίσχυε στις εκλογές των επιμελητηρίων. Η καθιέρωση παρατάξεων και ψηφοδελτίων κομματικοποίησε τις διοικήσεις. Στις προτάσεις μας το 2011, που μας ζήτησε η κυβέρνηση για την αλλαγή της επιμελητηριακής νομοθεσίας (που δυστυχώς, παρά τις εξαγγελίες, δεν έγινε τίποτα), προτείναμε “ενιαίο ψηφοδέλτιο χωρίς συνδυασμούς”. Πάντοτε πιστεύαμε στη συνεργασία των μελών του διοικητικού συμβουλίου και στη σύνθεση των απόψεων, και όχι στη αντιπαράθεση και τη στείρα κριτική. Αυτήν τη φορά πιστεύουμε πως θα μας δώσουν τα μέλη του Επιμελητηρίου την ευκαιρία να δείξουμε τι μπορούμε να προσφέρουμε με την επιστημονική μας γνώση, την ωριμότητα και την εμπειρία, την οποία έχουμε αποκτήσει μέσα από τόσα χρόνια εθελοντικής προσφοράς στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη του τόπου μας. Καταλυτικά για την επιτυχία μας θα είναι ο ενθουσιασμός των νέων υποψηφίων που συμμετέχουν στο συνδυασμό μας. Τέλος, αν χρειαστεί και η παράταξή μας δεν εξασφαλίσει την απολυτή πλειοψηφία, θα συζητήσουμε καλόπιστα με όλους βάσει ενός κοινού προγράμματος, μακριά από προσωπικές φιλοδοξίες και τοπικιστικές λογικές, πάντοτε βάζοντας υπεράνω όλων το καλό της Λέσβου και της Λήμνου. Άλλωστε, το ζήτημα δεν είναι ο σχηματισμός διοίκησης με συμμαχίες σκοπιμοτήτων, αλλά η αποτελεσματικότητα του θεσμού με όραμα και προγραμματικές δεσμεύσεις και η επιτυχία στους στόχους που θα έχουν τεθεί.»
Βίντεο
Νέα ακτοπλοϊκή εταιρεία και Ελληνοτουρκικά
Έχετε τοποθετηθεί υπέρ της δημιουργίας μιας νέας ακτοπλοϊκής εταιρείας με τη συμμετοχή του Επιμελητηρίου και άλλων τοπικών φορέων του Νομού, ώστε να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων με την ηπειρωτική Ελλάδα. Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι αυτό το εγχείρημα μπορεί να πετύχει; Δε σας φοβίζει το πού κατέληξε η ΝΕΛ, η οποία ξεκίνησε μέσα από το Επιμελητήριο Λέσβου;
«Η πρότασή μας για τη δημιουργία μεταφορικής εταιρείας σκοπό έχει να βελτιώσει τη σημερινή κακή κατάσταση κυρίως με τη βόρεια Ελλάδα, που ήταν και η παραδοσιακή μας αγορά, εμπορική και κυρίως τουριστική.
Πρότασή μας είναι η δημιουργία μεταφορικής εταιρείας. Ο όρος “μεταφορική εταιρεία” δεν επιλέχθηκε τυχαία. Θέλουμε ο σκοπός της εταιρείας να είναι ευρύς (θαλάσσιες, αεροπορικές και οδικές μεταφορές, τοπικές και διεθνείς μεταφορές, παροχή υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας-logistics). Η νέα μεταφορική εταιρεία πρέπει να έχει τη δυνατότητα διαχείρισης ελεύθερης ζώνης διαμετακομιστικού εμπορίου και σχετικών υποδομών - σύνδεση με διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών. Ο σχεδιασμός του μεταφορικού συστήματος προϋποθέτει πλέον τη δυνατότητα της συνδυασμένης μεταφοράς. Τα διαφορετικά μέσα μεταφοράς, δηλαδή, να είναι και ανταγωνιστικά μεταξύ τους, αλλά και συμπληρωματικά μεταξύ τους, στο πλαίσιο της μεταφορικής αλυσίδας που θα στηθεί στο Αιγαίο. Τέλος, είναι σκόπιμη, γιατί πρέπει εμείς οι νησιώτες να πάρουμε την τύχη στα χέρια μας και να μην περιμένουμε τους άλλους να λύσουν το πρόβλημά μας. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά (βλ. ΝΕΛ, την οποία βέβαια χάσαμε, αλλά με δικά μας λάθη· λίγη αυτοκριτική δε βλάπτει).
Ας μη στεκόμαστε πάντοτε σε παλιές προσπάθειες (ΝΕΛ), οι οποίες δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα, αλλά να προχωρούμε, να τολμάμε συνέχεια να κάνουμε ρήξεις, για να μπορέσουμε τελικά να δώσουμε την ανάπτυξη που ταιριάζει στα νησιά μας, τη Λέσβο και τη Λήμνο.
Σήμερα οι νησιώτες διαθέτουν αναλογικά στην Ελλάδα, ανά κάτοικο, τη μεγαλύτερη ακίνητη (κυρίως στην Αθήνα) και κινητή περιουσία (καταθέσεις, βλ. ΕΣΥΕ). Η νέα μεταφορική εταιρεία μπορεί στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον να είναι βιώσιμη και κερδοφόρα; Η απάντηση είναι καταφατική. Η βιωσιμότητα της νέας μεταφορικής εταιρείας θα στηριχθεί αρχικά στην ακτοπλοϊκή γραμμή Θεσσαλονίκη - Λήμνος - Μυτιλήνη - Σμύρνη. Η μετοχική σύνθεση της εταιρείας (51%), υποχρεωτικά από τους χρήστες των υπηρεσιών της μεταφορικής εταιρείας (μεταφορικές εταιρείες, τουριστικά γραφεία, ξενοδόχους, τοπικές επιχειρήσεις, επιμελητήρια, τοπική αυτοδιοίκηση, Συνεταιριστική Τράπεζα Λέσβου - Λήμνου κ.ά.).
Το υπόλοιπο κεφάλαιο, από μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων ντόπιου επιχειρηματικού δυναμικού, την αξιοποίηση απόδημου στοιχείου Λέσβου - Λήμνου, κεφάλαια από επιχειρηματικούς φορείς Θεσσαλονίκης και νόρειας Ελλάδος, καθώς και Τούρκων επιχειρηματιών της περιοχής της Σμύρνης.»
Πιστεύετε ότι η απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών γραμμών έχει βοηθήσει στη βελτίωση των συνδέσεων των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα; Μήπως είναι αναγκαία η κρατική παρέμβαση;
«Σαφώς όχι. Στα πρώτα χρόνια της απελευθέρωσης δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές αλλαγές στο επίπεδο της εξυπηρέτησης, ούτε πτώση των τιμών όπως συνέβη σε άλλους οικονομικούς κλάδους:
- Οι συχνοί χρήστες, δηλαδή οι κάτοικοι των νησιών, δε βίωσαν ουσιαστική βελτίωση σε επίπεδο παρεχόμενης υπηρεσίας, ούτε μείωση των ναύλων. Κοινή διαπίστωση για όλους τους νησιώτες για την ανάπτυξη και την επιβίωση των νησιών έχει ο ρόλος των μεταφορών, λόγω του μεταφορικού έργου προσώπων και εμπορευμάτων που επιτελεί. Σημερινή παραδοχή είναι το έλλειμμα που υπάρχει στη σύνδεση των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και με τον υπόλοιπο ανεπτυγμένο κόσμο. Όσον αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, από το 1991 άρχισε η επιδότηση των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών με ετήσιο προϋπολογισμό που φθάνει σήμερα πάνω από 90 εκατ. ευρώ. Παρ’ όλα αυτά, το πρόβλημα κάθε χρόνο επιδεινώνεται, για δύο κατά τη γνώμη μου κύριους λόγους. Πρώτον, την έλλειψη σχεδιασμού και στρατηγικής από την Πολιτεία και δεύτερον, την ολιγοπωλιακή μορφή της αγοράς που επέβαλε το εφοπλιστικό κεφάλαιο.
Αποτέλεσμα, η κακή εξυπηρέτηση, η κακή ποιότητα πλοίων, οι ακριβές τιμές εισιτηρίων σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι στις επιδοτούμενες γραμμές δεν υπάρχει καμμία μείωση του εισιτηρίου του επιβάτη.
Όσον δε αφορά τη μεταφορά εμπορευμάτων, αυτά δεν πραγματοποιούνται διότι, παρά την επιδότηση της ναυτιλιακής εταιρείας, δεν υπάρχει καμμία μείωση του εισιτηρίου του φορτηγού της μεταφορικής εταιρείας και έτσι η μεταφορική εταιρεία κρίνει ασύμφορη τη μεταφορά και δείχνει απροθυμία να κάνει τη μεταφορά των εμπορευμάτων (π.χ. το λεσβιακό ελαιόλαδο ή το κρασί της Λήμνου, παρ’ ότι θα είχε τεράστια κατανάλωση στη Ρόδο λόγω τουριστικής ανάπτυξης, εξ αιτίας της ανωτέρω κατάστασης και ενώ υπάρχει επιδοτούμενη γραμμή, δεν έχει δημιουργηθεί αγορά λόγω απροθυμίας των μεταφορικών εταιρειών να τα μεταφέρουν). Αυτό συμβαίνει σε όλα τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Προς τι, λοιπόν, η επιδότηση των αγόνων γραμμών;
Όσον αφορά τις αεροπορικές μεταφορές, χαρακτηριστικά είναι οι πολύ υψηλές τιμές και ο αθηνοκεντρικός σχεδιασμός των δρομολογίων. Παρ’ όλα αυτά, εδώ η κατάσταση είναι καλύτερη από τις θαλάσσιες μεταφορές. Αυτό δε σημαίνει, βέβαια, ότι ο κάτοικος της Σάμου για να έλθει στη Μυτιλήνη πρέπει να έλθει μέσω Αθηνών.
Αίτημά μας είναι η εφαρμογή του “μεταφορικού ισοδύναμου”, της εναρμόνισης δηλαδή των εισιτηρίων των θαλάσσιων μεταφορών με αυτά των χερσαίων, με κριτήριο τη χιλιομετρική απόσταση, καθώς και η παροχή αναλόγου επιπέδου υπηρεσιών. Με την εφαρμογή των κατάλληλων πολιτικών στη βάση της διαχείρισης των κοινοτικών πόρων, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν γίνει, σε σύγκριση πάντα με χώρες τής Ε.Ε. όπου έχει ήδη εφαρμοστεί το μέτρο, υπολογίζεται πως το κόστος μεταφορών μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 1/10 του σημερινού.»
Συνεργασία με Τούρκους
Είστε από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές της ελληνοτουρκικής οικονομικής συνεργασίας πάνω από μια δεκαετία. Τι μπορεί να κερδίσουν τα νησιά μας από την ανάπτυξη των σχέσεων με τα απέναντι παράλια; Δε σας φοβίζει ο κίνδυνος οικονομικής εξάρτησης των νησιών από τα τουρκικά παράλια;
«Άποψή μας είναι, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την οικονομική μας ιστορία πριν το 1922, ότι πρέπει τα νησιά μας να γίνουν η ανατολικότερη πύλη τής Ε.Ε., ένα όραμα που πρέπει όλοι να δουλέψουμε. Αυτό σημαίνει να γίνουμε ένα διεθνές εμπορικό και διαμετακομιστικό κέντρο, ένα διεθνές κέντρο παροχής υπηρεσιών μεταξύ ανατολής και δύσης. Η Κύπρος το έχει πετύχει εδώ και 20 χρόνια στην περιοχή της. Το Επιμελητήριο Λέσβου από το 1997 δουλεύει με συνέπεια προς αυτή την κατεύθυνση. Τα τελευταία 5,5 χρόνια η απερχόμενη διοίκηση γκρέμισε ό,τι είχε επιτευχθεί, με την παύση των επαφών με τα τουρκικά επιμελητήρια των μικρασιατικών παραλίων. Σήμερα, με την κατάργηση της βίζας στα πράσινα διαβατήρια των Τούρκων, μας ανοίγεται μια μεγάλη ευκαιρία στην ανάπτυξη του τουρισμού μας. Είμαστε το κοντινότερο μεγάλο νησί μεταξύ του άξονα Κωνσταντινούπολη - Σμύρνη (οι δύο μεγαλύτερες πόλεις). Χρειάζεται όμως επιθετική πολιτική από μέρους μας, με συνεχείς παρουσίες-προβολή των νησιών μας σε αυτές τις δύο πόλεις. Για την υλοποίηση αυτού του οράματος απαιτείται η συνεργασία όλων των τοπικών φορέων, αλλά και όλου του απόδημου επιχειρηματικού στοιχείου των νησιών μας σε όλο τον κόσμο. Η επιτυχία αυτού του στόχου θα φέρει πλούτο σε όλη την κοινωνία μας. Είναι μια πρόκληση που δεν πρέπει να την χάσουμε.
Η χώρα μας είναι μέσα στη Ευρωπαϊκή Ένωση και η Τουρκία ζητά να εισέλθει στην Ε.Ε.. Το πλεονέκτημα, λοιπόν, είναι μαζί μας, το οποίο πρέπει να εκμεταλλευτούμε. Διότι εάν κάποτε η Τουρκία ενταχθεί στην Ε.Ε., θα έχουμε γίνει μια απλή ενδοχώρα τής Ε.Ε.. Τότε πράγματι μας φοβίζει ο κίνδυνος οικονομικής εξάρτησης των νησιών από τα τουρκικά παράλια.»
Για την ελαιοκομία
Τι μπορεί να κάνει το Επιμελητήριο Λέσβου για να στηρίξει την ελαιοκομία;
«Πάρα πολλά. Ενδεικτικά αναφέρω:
Δημιουργία γραφείου στο Επιμελητήριο για την ελαιοκομία στη Λέσβο.
Προβολή σε Ελλάδα και εξωτερικό της ποιότητας του λεσβιακού ελαιόλαδου (δημοσίευση με άρθρα, κάλεσμα δημοσιογράφων, συμμετοχή σε εξειδικευμένες εκθέσεις), διοργάνωση συνεδρίων, προβολή μέσω του διαδικτύου των διακρίσεων και των βραβείων που έχουν λάβει τοπικές επιχειρήσεις τυποποίησης ελαιολάδου (βράβευση εξαγωγικών επιχειρήσεων ελαιολάδου), διοργάνωση διεθνούς φεστιβάλ ελαιολάδου (προώθηση του γαστρονομικού τουρισμού).
Δημιουργία website για ελαιόλαδο, ελιές και προώθηση αυτών μέσο webmail και με βάσεις δεδομένων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Προώθηση του λεσβιακού ελαιολάδου σε δίκτυα και αλυσίδες σούπερ μάρκετ και υπενθύμιση σε αυτούς που λειτουργούν στο Νομό μας, βάσει της αδειοδότησής τους την υποχρέωσή τους να προωθούν τα τοπικά προϊόντα.
Ενέργειες για την αναγνώριση του λεσβιακού ελαιολάδου ως ΠΟΠ.
Προώθηση του ελαιολάδου σε όλο το τουριστικό κύκλωμα για τη χρήση του (εστιατόρια, ξενοδοχεία, τουριστικά καταστήματα).
Ενέργειες για την προμήθεια και κατανάλωση λεσβιακού ελαιολάδου σε Στρατό - Πανεπιστήμιο Αιγαίου - νοσοκομεία.
Εκδόσεις για την ελαιοκαλλιέργεια και το λεσβιακό ελαιώνα.
Τέλος, αξίζει τον κόπο επιτέλους το λεσβιακό λάδι να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά και ο λεσβιακός ελαιώνας λόγω της φύσης του να γίνει διατηρητέο μνημείο της παγκόσμιας φυσικής κληρονομιάς.»