Επιτυχημένη από οργανωτικής πλευράς ήταν η διημερίδα που διοργάνωσε ο Εμπορικός Σύλλογος Μυτιλήνης, με θέμα «Η Λέσβος μπροστά στην οικονομική κρίση: προκλήσεις και προοπτικές». Αρνητικό στοιχείο, η μικρή συμμετοχή στις εργασίες της διημερίδας. [Υπάρχει σχετικό βίντεο]
Επιτυχημένη από οργανωτικής πλευράς ήταν η διημερίδα που διοργάνωσε ο Εμπορικός Σύλλογος Μυτιλήνης, με θέμα «Η Λέσβος μπροστά στην οικονομική κρίση: προκλήσεις και προοπτικές». Αρνητικό στοιχείο, η μικρή συμμετοχή στις εργασίες της διημερίδας των μελών του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης και γενικότερα των επιχειρηματιών του νησιού.
Τα συμπεράσματα από τα στρογγυλά τραπέζια που οργανώθηκαν κατά τη διάρκεια της διημερίδας, έδειξαν πώς αντιμετωπίζει ο επιχειρηματικός κόσμος της Λέσβου την οικονομική κρίση αλλά και το μέλλον. Οι επιχειρήσεις που μεταποιούν και τυποποιούν προϊόντα του πρωτογενή τομέα (τυποποιητήρια ελαιολάδου, τυροκομεία), διαπιστώνουν ότι υπάρχει μείωση στην κατανάλωση του ελαιολάδου, γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων και μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές από τις εμπορικές επιχειρήσεις. Επίσης διαπιστώνουν επιδείνωση όλων των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου. [Σχετικό βίντεο 1]
Οι ποτοποιίες εντοπίζουν ότι οι εξαγωγές λειτουργούν ως αντίβαρο στις απώλειες τζίρου από τη μείωση της κατανάλωσης στην εσωτερική αγορά. Μεγάλο πρόβλημα για τις επιχειρήσεις του κλάδου αποτελεί η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης κατά 120% μέσα σε ένα χρόνο, θεωρώντας ότι η πολύ υψηλή φορολογία που έχει επιβληθεί στο ούζο λειτουργεί ανασταλτικά στην αναπτυξιακές προσπάθειες.
Στον τομέα του εμπορίου διαπιστώνεται ότι οι συνθήκες έχουν γίνει δυσκολότερες για όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου. Ο κλάδος των τροφίμων καταγράφει μικρή άνοδο στις πωλήσεις του, αλλά οι υπόλοιποι κλάδοι μετρούν μεγάλες ζημίες. Για παράδειγμα, τα είδη λαϊκής τέχνης καταγράφουν μείωση τζίρου κατά 30% και ο κλάδος της υπόδησης μείωση τζίρου κατά 20%. Οι προμηθευτές, απ’ την άλλη, απαιτούν να λαμβάνουν προκαταβολή με την παράδοση των εμπορευμάτων, κάτι που δε συνέβαινε στο παρελθόν. Επίσης, ζητούν οι πληρωμές να γίνονται με επιταγές μικρής διάρκειας.
Στον τουρισμό παρατηρείται μείωση των διανυκτερεύσεων και μείωση του τζίρου από 15 έως 40%. Μεγάλο πρόβλημα για τον τομέα θεωρείται το ότι δεν πραγματοποιούνται στη Λέσβο μεγάλες επενδύσεις που θα μπορούσαν να αυξήσουν τους επισκέπτες, αλλά και το ότι οι επισκέπτες που φθάνουν στο νησί είναι χαμηλού εισοδήματος. Όσον αφορά στους τουριστικούς πράκτορες, η συζήτηση συνοψίστηκε στο πλήγμα που επιφέρει η ανάπτυξη κρατήσεων μέσω του διαδικτύου.
Οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση, θεωρούν ότι για να αντιμετωπίσουν την κρίση πρέπει να επενδύσουν στη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων που παράγουν. Επίσης θεωρούν ότι είναι αναγκαίο να κρατήσουν στάση αναμονής μέχρι να ξεκαθαριστεί το τοπίο, για να λάβουν αποφάσεις για το μέλλον. Οι ποτοποιοί, στηριζόμενοι στη δυναμική που έχει το ούζο, εκτιμούν ότι στις πρώτες προτεραιότητές τους θα πρέπει να είναι η ενίσχυση των εξαγωγικών προσπαθειών, η μείωση του λειτουργικού κόστους, η διατήρηση σταθερών τιμών (που σημαίνει μείωση του περιθωρίου κέρδους) και η ενίσχυση της ποιότητας των προϊόντων.
Οι εμπορικές επιχειρήσεις, για να αντιμετωπίσουν την κρίση, προσανατολίζονται στο να προχωρήσουν σε απευθείας εισαγωγές, στη μείωση των τιμών και στην πραγματοποίηση συλλογικών εισαγωγών και προμηθειών. Επίσης θεωρούν ότι είναι ανάγκη να επιτευχθεί μείωση στις τιμές των ενοικίων και να γίνουν μικρότερες οι συσκευασίες των εμπορευμάτων, ώστε να έχουν ελκυστικότερες τιμές.
Οι τουριστικές επιχειρήσεις θεωρούν ότι μια άμεση αντίδραση στην κρίση πρέπει να είναι η επιδίωξη της μείωσης των τιμών, της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών και της αναζήτησης νέων αγορών. [Σχετικό βίντεο 2]
Οι προτάσεις
Παράλληλα, η διημερίδα κατέληξε σε ορισμένες ενδιαφέρουσες προτάσεις, όπως είναι η δημιουργία τοπικών συμβουλίων ελαιολάδου και γάλακτος και η ανάπτυξη συνεργασιών των επιχειρήσεων του πρωτογενή τομέα με το Δήμο Λέσβου, το Επιμελητήριο και την Περιφέρεια. Επίσης, θεωρείται αναγκαίο να χαραχθεί μια στρατηγική για τον πρωτογενή τομέα της Λέσβου και τα προϊόντα του.
Μεταξύ των προτάσεων των ποτοποιών, ήταν να δημιουργηθεί ένας νέος θεσμός, «ο δρόμος του ούζου» (κάτι αντίστοιχο έχει γίνει σε άλλες περιοχές της χώρας με το κρασί και το λάδι). Ακόμη, ζητούν να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, καθώς και των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι ποτοποιίες.
Οι έμποροι ζητούν να καθιερωθεί το μεταφορικό ισοδύναμο, ώστε να μειωθεί το κόστος των εμπορευμάτων και να αυξηθεί η κίνηση προς τα νησιά μας. Επιπλέον, να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στους Τούρκους τουρίστες που άρχισαν να έρχονται στο νησί και να προωθηθούν τα τοπικά προϊόντα από τα εστιατόρια και τις ταβέρνες της Λέσβου.
Οι επιχειρηματίες του τουριστικού τομέα θεωρούν ότι είναι χρήσιμο να δημιουργηθεί ένα τοπικό σύμφωνο ποιότητας το οποίο θα αναδείξει το τουριστικό προϊόν, να δημιουργήσει η Λέσβος ένα «brand name», αλλά και αναγκαία τη θεσμοθέτηση απ’ το νέο Δήμο Λέσβου αντιδημάρχου Τουρισμού. Ακόμη πιστεύουν ότι θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στον εναλλακτικό τουρισμό, στην αξιοποίηση των παραδοσιακών οικισμών του νησιού, στην προώθηση των τοπικών προϊόντων και στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργούν οι παράνομες επιχειρήσεις του κλάδου (π.χ. ενοικιαζόμενα δωμάτια χωρίς άδεια λειτουργίας, που δεν πληρούν τις προδιαγραφές που θέτει ο νόμος).