Νικητές ΑΝΕΚ και ΝΕΛ

01/07/2012 - 05:56
Η ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής για τον τελευταίο διαγωνισμό που αφορούσε άγονες γραμμές, αναδεικνύει την ΑΝΕΚ και τη ΝΕΛ στις κύριες εταιρείες που θα δρομολογήσουν πλοία τους στις άγονες γραμμές.
Η ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής για τον τελευταίο διαγωνισμό που αφορούσε άγονες γραμμές, αναδεικνύει την ΑΝΕΚ και τη ΝΕΛ στις κύριες εταιρείες που θα δρομολογήσουν πλοία τους στις άγονες γραμμές. Ιδιαίτερα στις γραμμές του βορείου Αιγαίου, η ΝΕΛ θα βάλει το πλοίο «Θεόφιλος». Συνολικά από τους διαγωνισμούς των τελευταίων μηνών κερδισμένες βγαίνουν η ΝΕΛ, η ΑΝΕΚ και η Blue Star. Η τελευταία, μάλιστα, «βάζει πόδι» στο βόρειο Αιγαίο με το πλοίο «Διαγόρας».
Αντιθέτως, στα κρύα του λουτρού μένουν εταιρείες όπως είναι η G.A. Ferries του Γεράσιμου Αγούδημου και η ΣΑΟΣ του Φώτη Μανούση.


Για τους κατοίκους των νησιών αυτό σημαίνει ότι βγαίνουν από τις άγονες γραμμές πλοία μικρά και μεγάλης ηλικίας και μπαίνουν πλοία που προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες. Δηλαδή πλοία που έχουν μεγάλους και άνετους χώρους, με μεγάλη μεταφορική ικανότητα και σχετικά καλές ταχύτητες. Πιο κερδισμένοι από όλους είναι οι κάτοικοι των Κυκλάδων που εξασφάλισαν για τις ενδονησιωτικές τους συγκοινωνίες δρομολόγια με τα ταχύπλοα της ΝΕΛ «Αίολος Κεντέρης Ι» και «Αίολος Κεντέρης ΙΙ». Ωστόσο, οι μεγάλοι νικητές είναι οι ίδιες οι εταιρείες, οι οποίες πέτυχαν μια θεαματική αύξηση των κρατικών δαπανών για τις άγονες γραμμές στα 100 εκατ. ευρώ ετησίως, όταν την περίοδο 2003 - 2007 είχαν δοθεί συνολικά 200 εκατ. ευρώ. Αυτός είναι ο λόγος που η ΝΕΛ, στην ανακοίνωση των ετήσιων οικονομικών της αποτελεσμάτων, σημειώνει ότι το 2009 αναμένει βελτίωση των μεγεθών της ένεκα της δρομολόγησης των πλοίων της στις άγονες γραμμές. Ιδιαίτερα των ταχύπλοων, τα οποία πλέον θα έχουν έργο 360 ημέρες το χρόνο και όχι 60 ημέρες όπως συνέβαινε ως τώρα. Αυτή η εξέλιξη ίσως να εξηγεί και το γιατί τους τελευταίους μήνες έχουν σταματήσει οι διαμαρτυρίες από την πλευρά του προέδρου της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, Απόστολου Βεντούρη, για τους διαγωνισμούς των άγονων γραμμών.

Άλλος διαμαρτύρεται…
Τώρα στη θέση του διαμαρτυρόμενου έχει βρεθεί ο κ. Αγούδημος, που το περασμένο καλοκαίρι είχε κηρύξει πόλεμο κατά του κ. Βεντούρη, όταν ο τελευταίος κατηγορούσε το υπουργείο ότι στήνει τους διαγωνισμούς.
Η δρομολόγηση των πλοίων της ΝΕΛ στις άγονες γραμμές αποτελεί ένα καταφύγιο γι’ αυτήν σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης. Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που ο κ. Βεντούρης δήλωνε ότι θα φύγει η ΝΕΛ από το Αιγαίο για να μην οδηγηθεί σε οικονομική κατάρρευση. Στην κατεύθυνση αυτή είχε κάνει και κάποιες κινήσεις, όπως ήταν η δημιουργία θυγατρικών εταιρειών στη Μάλτα και την Αίγυπτο. Όμως η οικονομική κρίση που έπληξε με ιδιαίτερη ένταση όλο τον κόσμο από τον περασμένο Αύγουστο, ανέτρεψε τις ισορροπίες κι έτσι η ΝΕΛ προτίμησε τη σιγουριά των άγονων γραμμών από τις περιπέτειες του εξωτερικού. Εκεί μένουν τα δύο ταχύπλοα «Red Sea I» και «Red Sea II».

Vae Victis…
Η απώλεια σειράς άγονων γραμμών που έως τώρα εξυπηρετούσαν τα πλοία του είναι που έχει κολλήσει στον τοίχο τον εφοπλιστή Γεράσιμο Αγούδημο, ο οποίος τώρα έχει δέσει όλο του το στόλο στον Πειραιά και έχει αφήσει απλήρωτους τους ναυτικούς του. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι το υπουργείο τού χρωστάει για εκτελεσμένα δρομολόγια εννέα εκατομμύρια ευρώ. Το υπουργείο κατεβάζει το ποσό αυτό σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα και συγκεκριμένα στα 2,5 εκατ. ευρώ περίπου και μάλιστα αναφέρει ότι μέρος αυτού του ποσού έχει ήδη πληρωθεί. Τα όσα ακούστηκαν τις προηγούμενες ημέρες για απόπειρα αυτοκτονίας του κ. Αγούδημου διαψεύστηκαν προχθές το βράδυ από την οικογένειά του.
Σε πολύ χειρότερη κατάσταση βρίσκεται η ΣΑΟΣ του Φώτη Μανούση. Τα πλοία της εταιρείας έχασαν τις περισσότερες άγονες γραμμές που είχαν τα προηγούμενα χρόνια και ο ίδιος λέει ότι βρίσκεται ένα βήμα πριν την πτώχευση. Τα πλοία της ΣΑΟΣ από πέρυσι το καλοκαίρι σταδιακά άρχισαν να χάνουν τους διαγωνισμούς, είτε γιατί δεν μπορούσαν να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά (ασφαλιστική ενημερότητα, φορολογική ενημερότητα, εγγυητικές επιστολές κ.λπ.), είτε γιατί δεν μπορούσαν να ικανοποιήσουν τις προδιαγραφές που έθεταν οι διαγωνισμοί.


Τι ζητά να αλλάξει η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας
«Πληγές της ακτοπλοΐας»


Με αφορμή τη συζήτηση, που έχει ανοίξει εκ νέου, για τις άγονες γραμμές αλλά και συνολικά για τον κλάδο της ακτοπλοΐας, η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας (ΕΕΑ) επαναφέρει τα αιτήματα που είχε θέσει στο παρελθόν. Μεταξύ άλλων ζητάει την κατάργηση των φόρων υπέρ τρίτων που πληρώνουν όσοι ταξιδεύουν με τα πλοία.
Οι επιβαρύνσεις αυτές κάνουν τα πλοία ανταγωνιστικά. Θεωρούν δε την ακτοπλοΐα ως μεγάλης σημασίας για την ελληνική οικονομία δραστηριότητα, από τη στιγμή που οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα διαχειρίζονται πάνω από το 10% του παγκόσμιου ακτοπλοϊκού στόλου. «Όταν τα ελληνικά πλοία μεταφέρουν ετησίως 15 εκατ. επιβάτες και 40 τόνους φορτίων, όταν εξυπηρετείται το 20% των κατοίκων της χώρας μας και το 61% των ξενοδοχειακών κλινών στην Ελλάδα από τον ακτοπλοϊκό κλάδο, όταν με τη συνεισφορά μας στο ΑΕΠ δημιουργούμε επιπλέον 120.000 θέσεις εργασίας στη χώρα μας.»
Ειδικότερα η ΕΕΑ υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει λόγος, σε οποιαδήποτε οικονομική συγκυρία, πόσο μάλλον κατά την παρούσα κρίση που διανύουμε, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια να επιβαρύνονται με - όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στην ανακοίνωση:
«1. Φ.Π.Α. κατά 9% για τους επιβάτες και κατά 19% για τα οχήματα.
2. ΚΑΕΟ (ασφάλιση επιβατών & οχημάτων) κατά 6,5%, ενώ όλοι οι επιβάτες μας καλύπτονται από ιδιωτική ασφάλιση που παρέχουμε. Είμαστε ο μοναδικός κλάδος με διπλή ασφάλιση στη χώρα, διατηρώντας ιδιωτική ασφάλεια τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα οχήματα.
3. Λιμενικά τέλη κατά 5%. Στο λιμάνι που αποπλεύσατε προβλέπεται, μεταξύ άλλων να υπάρχει σταθμός για αναμονή επιβατών.
4. Επίναυλο για τις άγονες γραμμές κατά 3%. Είμαστε και πάλι ο μοναδικός κλάδος μεταφορών όπου επιβάλλεται στους επιβάτες μας να επιδοτούν άλλα δρομολόγια.
5. Αχθοφορικά και λεμβουχικά έξοδα. Στο λιμάνι που θα φθάσετε πρέπει να σας περιμένει αχθοφόρος ώστε να σας μεταφέρει τις αποσκευές σας, διότι πληρώνετε περίπου 18.000.000 ευρώ κάθε χρόνο. Αντιστοίχως, υφίσταται και χρέωση για λεμβούχους που δεν... υπάρχουν.»

Τι ζητούν
Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, το κράτος δαπάνησε το 2007 για την Ολυμπιακή 600.000.000 ευρώ, τον ΟΣΕ 2.000.000.000 ευρώ, τα ΚΤΕΛ και τις αστικές συγκοινωνίες εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Το κράτος όμως επιβάλλει στους χρήστες του ακτοπλοϊκού δικτύου (στην πλειοψηφία τους νησιώτες) να το χρηματοδοτούν εξ ολοκλήρου, στους δε ακτοπλόους να ανοίγουν θαλάσσιους δρόμους με δικά τους κεφάλαια αλλά και να παρέχουν κοινωνικό έργο. Την ίδια στιγμή, στην υπόλοιπη χώρα το κράτος αναλαμβάνει με δημόσιους πόρους την κατασκευή και συντήρηση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου δίνοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για τον ΟΣΕ και τα ΚΤΕΛ, και από την ακτοπλοΐα αφαιρεί πόρους.
«Το κράτος», αναφέρει η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, «κάνει κοινωνική πολιτική με τα χρήματα των επιβατών. Είμαστε η μόνη κατηγορία επιχειρήσεων που είναι υποχρεωμένη να χορηγεί εκπτώσεις έως και 50% σε διάφορες πληθυσμιακές ομάδες, χωρίς ποτέ να μας επιστρέφεται η διαφορά από το κράτος που μας επιβάλλει αυτή την κοινωνική προσφορά. Θα ήταν δίκαιο να πληρώνει το κράτος τη διαφορά, ειδάλλως αναγκαστικά θα πρέπει να παύσουν να ισχύουν.
Το παραθαλάσσιο ξενοδοχείο στο λιμάνι της Ραφήνας, τονίζεται ενδεικτικά, πληρώνει το νερό με τιμή 1,6 ευρώ ανά κυβικό. Το πλοίο που εκτελεί δρομολόγια από το λιμάνι της Ραφήνας για το ίδιο νερό από το ίδιο δίκτυο πληρώνει 6,4 ευρώ ανά κυβικό, δηλαδή 300% περισσότερο.
Τέλος, η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας αναφέρεται στο ότι στην ακτοπλοΐα η καθυστέρηση θεωρείται ποινικό αδίκημα ακόμα και όταν είναι αναγκαία για την ασφάλεια του πλοίου και των επιβατών.
 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey