![Emprosnet_Logo_no_background_new.png](/images/Emprosnet_Logo_no_background_new.png)
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις 198 εκατ. ευρώ και ζημιές 17 εκατ. ευρώ
Μέχρι πριν από δύο ή τρία χρόνια η ενασχόληση με την οικονομική κατάσταση της Hellenic Seaways είχε ενδιαφέρον μόνο για όσους παρακολουθούσαν στενά τις εξελίξεις στο κλάδο της ναυτιλίας. Σήμερα όμως η κατάσταση έχει αλλάξει ριζικά.
Μέχρι πριν από δύο ή τρία χρόνια η ενασχόληση με την οικονομική κατάσταση της Hellenic Seaways είχε ενδιαφέρον μόνο για όσους παρακολουθούσαν στενά τις εξελίξεις στο κλάδο της ναυτιλίας. Σήμερα όμως η κατάσταση έχει αλλάξει ριζικά.
Η Hellenic Seaways είναι η εταιρεία που εξυπηρετεί σχεδόν αποκλειστικά τα νησιά του Αιγαίου στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις τους με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους.
Με αποτέλεσμα η οικονομική κατάσταση της εταιρείας να είναι σε άμεση συνάρτηση με τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των γραμμών. Όπως φάνηκε και με την περίπτωση της ΝΕΛ όταν μια ακτοπλοϊκή εταιρεία εξυπηρετεί τόσο μεγάλο αριθμό γραμμών η οικονομική και κοινωνική ζωή των νησιών εξαρτώνται από την καλή οικονομική κατάσταση της εταιρείας.
Η Hellenic Seaways είναι μια εταιρεία που μέχρι σήμερα έχει μια τρικυμιώδη πορεία. Σήμερα είναι μια εταιρεία που οφείλει 202 εκατ. ευρώ, όταν ο κύκλος εργασιών της ανέρχεται στα 104 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η καθαρή θέση
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας το 2014 κατέγραψε ζημιές (καθαρά αποτελέσματα) 17,4 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 52,8 εκατ. ευρώ το 2013. Τα αποτελέσματα έχουν επιβαρυνθεί με έκτακτες ζημίες 1,6 εκατ. ευρώ από την πώληση των πλοίων «Εξπρές Σαντορίνη» και «Ocean Life», έναντι αντίστοιχων ζημιών 2,4 εκατ. ευρώ το 2013 που είχαν προέλθει από την πώληση των πλοίων «Hellenic Master» και «Hellenic Trader».
Επίσης τα αποτελέσματα επιβαρύνθηκαν από την απομείωση παγίων περιουσιακών στοιχείων (πλοίων) ύψους 1,9 εκατ. ευρώ έναντι 21 εκατ. ευρώ το 2013.
Η καθαρή θέση του ομίλου στο τέλος του 2014 διαμορφώθηκε στα 68,6 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένη κατά 17,6 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2013. Ο τραπεζικός δανεισμός του ομίλου στο τέλος του προηγούμενου χρόνου ανερχόταν στα 162 εκατ. ευρώ και είναι οριακά μειωμένος από το 2013 όταν ήταν 164,1 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενος στον κίνδυνο ρευστότητας που αντιμετωπίζει η εταιρεία σε οικονομικές καταστάσεις αναφέρεται: «δεν µπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να υπάρξει παραβίαση κάποιου ή κάποιων όρων των δανειακών συµβάσεων του Οµίλου, γεγονός που ενδέχεται να επιφέρει ουσιωδώς αρνητικές συνέπειες στην επιχειρηματική δραστηριότητα, στα αποτελέσµατα της λειτουργίας, στις ταµειακές ροές και στη χρηµατοοικονοµική κατάσταση του Οµίλου.
∆εδοµένου ότι στις 31 Δεκεμβρίου 2014 δεν πληρούνταν οι όροι των σχετικών δανειακών συµβάσεων της μητρικής όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των δανείων, στην Κατάσταση Οικονοµικής Θέσης αναταξινοµήθηκε σχεδόν το σύνολο των µακροπρόθεσµων δανείων και περιλαµβάνεται στις βραχυπρόθεσµες τραπεζικές υποχρεώσεις».
Αναδιάρθρωση δανείων
Αμέσως μετά τονίζεται πως η διοίκηση της Hellenic Seaways βρίσκεται σε συνεννόηση µε τις δανείστριες τράπεζές της, προκειµένου να πετύχει την αναδιάρθρωση των όρων αποπληρωµής του συνόλου του δανεισµού της.
Η σχετική συµφωνία, η οποία βρίσκεται σε τελικό στάδιο και αναµένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόµενων εβδοµάδων, προβλέπει κεφαλαιοποίηση όλων των ληξιπρόθεσµων δανειακών υποχρεώσεων, επιµήκυνση της περιόδου αποπληρωµής, µείωση του µέσου επιτοκίου δανεισµού και εκταµίευση νέου βραχυπρόθεσµου δανείου ύψους 13 εκατ. ευρώ. Οι παραπάνω κινήσεις εφόσον ευδοκιμήσουν αναμένεται να λύσουν το πρόβλημα ρευστότητας της εταιρείας.
Το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων της Hellenic Seaways ανέρχεται σε 198,3 εκατ. ευρώ επί συνολικών υποχρεώσεων 202,71 εκατ. ευρώ.
Όμως δε λύνουν τα λειτουργικά προβλήματα που κάνουν την εταιρεία ζημιογόνα. Πιθανότατα το θέμα αυτό θα αντιμετωπιστεί με τα έσοδα που θα προκύψουν από τις συμβάσεις για τις άγονες γραμμές που πήρε το 2014 και το 2015.
Ειδικά η σύμβαση για τη σύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου με την Καβάλα είναι πολύ κερδοφόρα, καθώς τριπλασίασε το μίσθωμα για κάθε δρομολόγιο. Η επίδραση των άγονων γραμμών στα έσοδα της εταιρείας θα φανεί πολύ καθαρά τον επόμενο χρόνο στις οικονομικές καταστάσεις του 2015.
Τα αποτελέσματα των άλλων εταιρειών
Το βασικό στοιχείο που χαρακτηρίζει τα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών ομίλων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας φέτος το πρώτο τρίμηνο του έτους, χάρη στην πτώση των τιμών των καυσίμων, τη μείωση των δρομολογίων και των άλλων εξόδων, είναι η εμφάνιση κερδών.Ο όμιλος «Attica», που δραστηριοποιείται στη γραμμή Πειραιάς-Χίος-Μυτιλήνη άλλοτε με το «Blue Star Patmos» κι άλλοτε με το «Blue Star 1», το πρώτο τρίμηνο του 2015 παρουσίασε λειτουργικά κέρδη 2,27 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 7,23 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2014.
Ο τζίρος αυξήθηκε στα 41,09 εκατ. ευρώ από τα 39,55 εκατ. ευρώ. Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, ο όμιλος πέτυχε λειτουργικά κέρδη το πρώτο τρίμηνο του έτους για πρώτη φορά μετά το 2007.
Οι «Μινωικές Γραμμές», που ελέγχονται από τον όμιλο «Grimaldi», το πρώτο τρίμηνο του 2015 παρουσίασε τζίρο 34,09 εκατ. ευρώ έναντι 31, 32 εκατ. ευρώ. Τα μικτά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 6,94 εκατ. ευρώ από 1,4 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Τα καθαρά αποτελέσματα του ομίλου το πρώτο τρίμηνο ήταν κέρδη 2,35 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 3,81 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2014.
Τα ίδια κεφάλαια του ομίλου είναι 244 εκατ. ευρώ, οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις 199,866 εκατ. ευρώ και οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις 61,03 εκατ. ευρώ.
Ο όμιλος της ΑΝΕΚ το α΄ τρίμηνο του 2015 είχε κύκλο εργασιών 27,2 εκατ. ευρώ έναντι 29,2 εκατ. ευρώ, με 6% λιγότερα δρομολόγια σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Τα ενοποιημένα μικτά αποτελέσματα για το α΄ τρίμηνο του 2015 ανήλθαν σε κέρδη 1,5 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 3,1 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο του 2014.
Το κόστος πωληθέντων του ομίλου παρουσίασε σημαντική μείωση σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2014, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών των καυσίμων, και διαμορφώθηκε σε 25,7 εκατ. ευρώ από 32,3 εκατ. ευρώ, ενώ σε επίπεδο εταιρείας μειώθηκε σε 22,5 εκατ. ευρώ από 29,1 εκατ. ευρώ.