Αύξηση τζίρου και ζημιών κατέγραψε η ΝΕΛ το πρώτο τρίμηνο του έτους, μια από τις πιο δύσκολες περιόδους για κάθε ακτοπλοϊκή εταιρεία. Συγκεκριμένα, ο τζίρος του ομίλου της ΝΕΛ έφθασε στα 7.513.029,74 ευρώ από τα 5.191.267,76 που ήταν ένα χρόνο πριν. Πρόκειται για μια σημαντική αύξηση, κατά 50% περίπου, η οποία οφείλεται στη δραστηριοποίηση της εταιρείας στις άγονες γραμμές. Την αντίστοιχη περσινή περίοδο η ΝΕΛ δεν είχε δραστηριοποιηθεί πλήρως στις άγονες γραμμές που σήμερα κατέχει.
Ταυτόχρονα, όμως, αυξήθηκαν και οι ζημίες του ομίλου, από τα 5.506.909,44 ευρώ στα 7.463.714,32 ευρώ. Άλλα αξιοσημείωτα στοιχεία είναι η αύξηση του κόστους για αναλώσιμα υλικά και καύσιμα, από το 1.888.968,35 ευρώ στα 4.736.324,83 ευρώ. Στο λογαριασμό αυτό φαίνεται η αύξηση του κόστους των καυσίμων κατά δυόμισι φορές. Το στοιχείο αυτό επιβάρυνε κατά πολύ τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου, όπως και όλων των εταιρειών του κλάδου. Σημαντική αύξηση παρουσιάζει και το κόστος των αμοιβών του προσωπικού, από τα 2.360.241,71 στα 3.383.157,90 ευρώ. Η αύξηση των αμοιβών του προσωπικού είναι αναμενόμενη, καθώς περισσότερα πλοία της εταιρείας δραστηριοποιήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2010 σε σχέση με εκείνο του 2009 και κατά συνέπεια απασχολήθηκαν και περισσότεροι εργαζόμενοι. Οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του ομίλου της ΝΕΛ ανέρχονται στα 50.227.231,95 ευρώ από 47.335.699.39 που ήταν το πρώτο τρίμηνο του 2009. Οι συνολικές υποχρεώσεις της εταιρείας ανέρχονται στα 181.160.853,49 ευρώ από τα 178.339.944,10 ευρώ.
Τα ταμειακά διαθέσιμα της ΝΕΛ στις 31 Δεκεμβρίου 2009 ήταν 8.365.220,17 ευρώ, ενώ τρεις μήνες αργότερα είχαν υποχωρήσει στα 4.826.241,96 ευρώ.
Από τα παραπάνω στοιχεία είναι φανερό ότι η οικονομική κατάσταση της εταιρείας παραμένει πολύ δύσκολη. Η συνεχής αύξηση των τιμών των καυσίμων έχει δυσκολέψει πολύ την προσπάθεια της εταιρείας να μειώσει τις ζημίες της. Το δυσμενές οικονομικό κλίμα που επικρατεί στη χώρα μας είναι ένα ακόμη αρνητικό στοιχείο. Από τη σκοπιά αυτή, το ότι η ΝΕΛ έχει ένα σταθερό τζίρο από την εκτέλεση δρομολογίων σε άγονες γραμμές είναι εξαιρετικά θετικό στοιχείο σε αυτήν τη συγκυρία.
Για να μη δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις, η ΝΕΛ, ακόμη και την εποχή που εκμεταλλευόταν μονοπωλιακά τη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, το πρώτο τρίμηνο κάθε χρόνου εμφάνιζε ζημίες. Τώρα που η εταιρεία έχει χάσει τον έλεγχο της γραμμής, τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα.
Στις τριμηνιαίες οικονομικές καταστάσεις της ΝΕΛ γίνεται μια γενικόλογη αναφορά στη δραστηριοποίησή της στον τομέα των μεταφορών με πλοία Ro-Ro, ωστόσο η πληροφόρηση που έχουμε είναι ότι η προσπάθεια αυτή βρίσκεται ήδη στο τελικό της στάδιο. Η ΝΕΛ έχει δοκιμάσει πλοία, κάποια από αυτά τα έχει ναυλώσει και έχει επιλέξει τις γραμμές στις οποίες θα δραστηριοποιηθούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πλοίο στη φωτογραφία που παρατίθεται, που είναι αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Περάματος. Η δραστηριότητα αυτή αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τη μικτή κερδοφορία της εταιρείας, μια και το λειτουργικό κόστος (προσωπικό και καύσιμα) στα πλοία αυτής της κατηγορίας είναι πολύ χαμηλό.
Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως ένα από τα πλοία αυτά, την περίοδο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου, θα δρομολογηθεί στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, με στόχο να καλύψει τις αυξημένες μεταφορικές ανάγκες της περιόδου για φορτηγά αλλά και για Ι.Χ. αυτοκίνητα.
Άλλα στοιχεία
Στις 12 Ιανουαρίου 2010 η ΝΕΛ δημιουργεί την εταιρεία Rainbow Maritime LTD, η οποία έχει έδρα τη Μάλτα, θυγατρική της σε ποσοστό 100%. Στην εταιρεία αυτή μεταφέρθηκε το πλοίο «Red Sea II». Πρόκειται για το ταχύπλοο «Παναγία Πάρου» που ανήκε στην άλλη θυγατρική της ΝΕΛ, τη C Link Ferries. Τo πλοίο αυτό έχει δοθεί μαζί με το «Αίολος Κεντέρης» σε αιγυπτιακή εταιρεία αλλά επειδή η ΝΕΛ ποτέ δεν πήρε το συμφωνημένο αντίτιμο, πήρε πίσω τα πλοία. Με τη δημιουργία της εταιρείας Rainbow Maritime LTD επιτυγχάνεται η βελτίωση της εικόνας της μητρικής εταιρείας. Μένει να δούμε αν έχει βρεθεί τρόπος αξιοποίησης του πλοίου.
Να σημειώσουμε πως στις 26 Απριλίου το μη εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. της ΝΕΛ Ιωάννης Ρεκούμης παραιτήθηκε από το συμβούλιο και στη θέση του δεν τοποθετήθηκε αντικαταστάτης. Στο Δ.Σ. της εταιρείας παραμένουν έξι μέλη.
nman@emprosnet.gr