Το νομοσχέδιο για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στην αγορά, ανοίγει το δρόμο για την κατάργηση όλων των ειδικών ρυθμίσεων που ισχύουν για τη δημιουργία καταστημάτων και επιχειρήσεων στη χώρα μας.
Προς κατάργηση οι ειδικές ρυθμίσεις για το μέγεθος των εμπορικών καταστημάτων στα νησιά
Ημερομηνία λήξης έχει το ειδικό καθεστώς δημιουργίας πολυκαταστημάτων και σούπερ μάρκετ, που ισχύει για τα νησιά του Αιγαίου. Καθώς το νομοσχέδιο για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στην αγορά, ανοίγει το δρόμο για την κατάργηση όλων των ειδικών ρυθμίσεων που ισχύουν για τη δημιουργία καταστημάτων και επιχειρήσεων στη χώρα μας.
Αυτό σημαίνει πως μια σειρά από ρυθμίσεις, όπως είναι η απόσταση από σχολεία και εκκλησίες που πρέπει να έχουν ορισμένα καταστήματα ή η απόσταση που πρέπει να έχουν μεταξύ τους τα καταστήματα που πουλάνε τσιγάρα και είδη καπνιστού, θα καταργηθούν. Μαζί με αυτές θα καταργηθούν οι νομικές διατάξεις που βάζουν περιορισμούς στην δημιουργία πολυκαταστημάτων και σούπερ μάρκετ στα νησιά του Αιγαίου. Ακόμη και οι γνωμοδοτήσεις που έδιναν οι νομαρχίες για τη χορήγηση αδειών σε σούπερ μάρκετ και πολυκαταστήματα, οδεύουν προς κατάργηση.
«Φοβόμαστε…»
Το πιο καυτό θέμα από όλα τα παραπάνω για τους κατοίκους, είναι οι ειδικές ρυθμίσεις που ισχύουν για πολυκαταστήματα και σούπερ μάρκετ στα νησιά. Τις προηγούμενες ημέρες, υπήρξαν οι πρώτες διαρροές από κυβερνητικά στελέχη προς τον αθηναϊκό Τύπο για αυτές τις ρυθμίσεις. Όμως επίσημες ανακοινώσεις δεν έχουν γίνει.
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου, Γιώργος Ορφανός, σχολιάζοντας το θέμα είπε πως «είναι ένα ζήτημα που φοβόμαστε ότι θα ανοίξει άμεσα. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει κάποια συζήτηση, ούτε έχουμε βολιδοσκοπήσεις από την κυβερνητική πλευρά. Αλλά από την στιγμή που γίνονται τόσο εκτεταμένες και σαρωτικές αλλαγές, φοβόμαστε ότι θα τεθεί κι αυτό το ζήτημα».
«Η άποψη μου, συνέχισε ο κ. Ορφανός, είναι πως δεν πρέπει να καταργηθούν οι περιορισμοί που έχουν τεθεί στα νησιά. Όπως η κυβέρνηση δηλώνει ότι κατανοεί την ανάγκη να υπάρχουν μειωμένοι συντελεστές για το ΦΠΑ στα νησιά, πρέπει να δηλώσει ότι είναι αναγκαίο να υπάρχουν περιορισμοί και για το μέγεθος των πολυκαταστημάτων και των σούπερ μάρκετ».
Σύμφωνα πάντα με τον κ. Ορφανό «κανείς δεν απαγορεύει στις αλυσίδες λιανικού εμπορίου να δημιουργήσουν δικά τους καταστήματα στα νησιά και κατά συνέπεια δεν τίθεται θέμα νόθευσης του ανταγωνισμού. Όμως πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι κλειστές νησιωτικές οικονομίες δεν αντέχουν μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις. Διότι η δημιουργία πολύ μεγάλων καταστημάτων, δημιουργεί συνθήκες ασφυξίας για τα μικρά καταστήματα. Το αποτέλεσμα, όπως πολλές φορές έχουμε πει, είναι αυτά τα μεγάλα καταστήματα να δημιουργήσουν ολιγοπωλιακές συνθήκες στις αγορές των νησιών μας».
Τι ισχύει
Οι νόμοι που περιορίζουν το μέγεθος των σούπερ μάρκετ και των πολυκαταστημάτων στα νησιά του Αιγαίου, θεσπίστηκαν για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1990. Στη δεκαετία του 2000, ψηφίστηκαν δύο νόμοι, ένας το 2005 και ένας το 2007. Ο τελευταίος είναι και ο πιο αυστηρός και προβλέπει ότι ένα σούπερ μάρκετ όταν δημιουργείται στη Λέσβο, μπορεί να έχει έκταση μέχρι 500 τ.μ. Σε αυτή την έκταση περιλαμβάνονται το σύνολο των χώρων του καταστήματος και όχι μόνο οι χώροι των πωλήσεων. Στη Λήμνο, ο νόμος προβλέπει ότι η συνολική έκταση ενός καταστήματος, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη των 200 τ.μ.
Πριν το 2007, ο νόμος έδινε τη δυνατότητα στη Λέσβο, να δημιουργούνται καταστήματα, όπου μόνο οι χώροι των πωλήσεων μπορούσαν να καταλαμβάνουν 600 τ.μ. Οι βοηθητικοί χώροι και οι χώροι αποθήκευσης των προϊόντων, δεν συμπεριλαμβάνονταν μέσα στις παραπάνω έκταση.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000, έγιναν πολλές προσπάθειες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ, να δημιουργήσουν καταστήματα μεγαλύτερα των 500 τ.μ. ή 600 τ.μ. στη Λέσβο. Αντίστοιχες προσπάθειες έγιναν και στη Λήμνο. Ωστόσο όλες οι προσπάθειες αποτράπηκαν κάτω από τις έντονες αντιδράσεις του Επιμελητηρίου Λέσβου, του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης και του Εμπορικού Συλλόγου Λήμνου.
Το ζήτημα αυτό απασχόλησε πολλές συνεδριάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου Λέσβου (ήταν το αρμόδιο γνωμοδοτικό όργανο). Σε όλες τις περιπτώσεις, οι αποφάσεις που λήφθηκαν, ήταν αρνητικές, με εξαίρεση δύο περιπτώσεις. Η μία περίπτωση ήταν η μετεγκατάσταση του σούπερ μάρκετ «Ατλάντικ» στην Καλλονή, σε νέο χώρο, και η δεύτερη περίπτωση ήταν το σούπερ μάρκετ του ομίλου «Carrefour».
Η μετεγκατάσταση του Ατλάντικ, εγκρίθηκε, καθώς επικράτησε η άποψη ότι δεν ανατρέπει τις ισορροπίες στην αγορά της Καλλονής, αφού είναι μια επιχείρηση που ήδη λειτουργούσε. Η θετική γνωμάτευση για το σούπερ μάρκετ του ομίλου «Carrefour», δόθηκε μόνο όταν το Νομαρχιακό Συμβούλιο πίστεψε ότι ο όμιλος προωθεί τα τοπικά προϊόντα (είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της ΕΑΣ Λέσβου). Οι αντιδράσεις του εμπορικού κόσμου της Μυτιλήνης για το «Carrefour», δεν σταμάτησαν όμως παρά μόνο όταν ματαιώθηκε οριστικά η προσπάθεια δημιουργίας του καταστήματος.
Παρ’ όλα αυτά, το ενδιαφέρον του ομίλου δεν έπαψε ποτέ για την αγορά της Λέσβου. Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που το «Ε» αποκάλυψε ότι ο όμιλος «Carrefour» θέλει να δημιουργήσει το δικό του εμπορικό κέντρο στην περιοχή του Καρά Τεπέ. Μάλιστα ο όμιλος είχε προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις με την ιδιοκτήτρια εταιρεία των πρώην αποθηκών της ΑΤΕ. Όμως οι διαπραγματεύσεις δεν κατέληξαν σε συμφωνία.
Στις νέες συνθήκες που τώρα δημιουργούνται, το ενδιαφέρον του ομίλου θα αναθερμανθεί, όπως και άλλων επιχειρήσεων του κλάδου. Άλλωστε η κατάρρευση του ομίλου «Ατλάντικ», αφήνει ένα σημαντικό κενό στην αγορά της Λέσβου, που θα προσπαθήσουν πολλοί να το καλύψουν.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.