Έληξαν και τυπικά οι θερινές εκπτώσεις και αρχίζουν δεκαήμερες προσφορές από καταστήματα που θέλουν να αξιοποιήσουν το νομικό πλαίσιο και να εξαντλήσουν τις δυνατότητες να απαλλαγούν απ’ το στοκ τους, αυξάνοντας παράλληλα τα έσοδά τους.
Έληξαν και τυπικά με το τέλος του Αυγούστου οι θερινές εκπτώσεις και αρχίζουν δεκαήμερες προσφορές από καταστήματα που θέλουν να αξιοποιήσουν το νομικό πλαίσιο και να εξαντλήσουν τις δυνατότητες να απαλλαγούν απ’ το στοκ τους, αυξάνοντας παράλληλα τα έσοδά τους. Στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας η οικονομική κατάσταση είναι πιο δύσκολη και γι’ αυτό τα εμπορικά καταστήματα έχουν μπει πολύ πιο δυναμικά στη λογική των προσφορών. Άλλωστε δεν μπορούν να κάνουν διαφορετικά από τη στιγμή που την ίδια πολιτική ακολουθούν τα πολύ μεγάλα πολυκαταστήματα.
Τα έσοδα των καταστημάτων απ’ τις εκπτώσεις είναι σημαντικά, αλλά πολλοί έμποροι υποστηρίζουν ότι τα κέρδη τους είναι περιορισμένα λόγω των μεγάλων ποσοστών εκπτώσεων που έκαναν. Το ρευστό που αποκόμισαν οι επιχειρήσεις χρησιμοποιήθηκε για την κάλυψη των υποχρεώσεών τους σε τράπεζες και προμηθευτές, με αποτέλεσμα να μην τους μείνει ούτε ευρώ στην τσέπη. Τώρα το στοιχείο που κυριαρχεί είναι η ανησυχία για το δύσκολο χειμώνα που έρχεται, όπως μας είπε το μέλος του Εμπορικού Συλλόγου Βαγγέλης Φραγκουλάκης.
«Ωφελημένοι οι καταναλωτές»
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης, Μάρω Βερβενιώτου, μας είπε ότι ο Αύγουστος πήγε πολύ καλά και η κίνηση σε όλα τα καταστήματα αυξήθηκε σημαντικά. Ωφελημένοι ήταν και οι καταναλωτές κατά την άποψη της κ. Βερβενιώτου, καθώς τα ποσοστά των εκπτώσεων ήταν πολύ μεγάλα. Τα καταστήματα που κατέγραψαν μεγαλύτερη άνοδο στον τζίρο τους ήταν εκείνα που πουλάνε ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικά είδη, παιδικά είδη, έπιπλα και βαφτιστικά.
Για τις προσφορές που προτίθενται να κάνουν ορισμένα καταστήματα, η κ. Βερβενιώτου μάς είπε: «Είναι βλακώδες αυτό που γίνεται. Τι να πουλήσεις σε προσφορά όταν έχεις ξεπουλήσει στις εκπτώσεις; Νομίζω ότι στην πράξη οι προσφορές, αμέσως μετά τις εκπτώσεις, ξεφτιλίζουν το θεσμό των εκπτώσεων.»
Ο κ. Φραγκουλάκης, κάνοντας μια αποτίμηση του ενάμιση μήνα των εκπτώσεων, μας είπε: «Η αύξηση της κίνησης και του τζίρου ήταν πολύ μεγάλη τις πρώτες 10 ημέρες, αν τα συγκρίνουμε με τις 10 ημέρες πριν τις εκπτώσεις. Σε ορισμένα καταστήματα σίγουρα έφθασε μέχρι το 50%. Αλλά θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας ότι οι καταναλωτές περιμένουν τις εκπτώσεις και γι’ αυτό λίγο πριν την έναρξή τους υπάρχει μείωση της κίνησης στα εμπορικά καταστήματα.
Μετά τις πρώτες 10 με 15 μέρες των εκπτώσεων παρατηρείται κάθετη πτώση στον τζίρο. Αυτήν τη φορά, όμως, η πτώση δεν ήταν τόσο μεγάλη. Συνολικά μπορούμε να πούμε ότι η κίνηση την περίοδο των εκπτώσεων ήταν ικανοποιητική. Για παράδειγμα, στο δικό μου κατάστημα ο τζίρος κινήθηκε στα περσινά επίπεδα. Θεωρώ ότι πρόκειται για ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα, αν λάβουμε υπόψη την οικονομική συγκυρία.»
Αγωνία για το αύριο
Ένα άλλο στοιχείο που είναι άξιο αναφοράς, είναι πως φέτος τα μεγάλα ποσοστά των εκπτώσεων ξεκίνησαν πολύ νωρίς. Εκπτώσεις σε ποσοστό 50% κυριάρχησαν αυτήν τη φορά. Δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που είχαμε και εκπτώσεις στο 70%.
Οι εκπτώσεις, όμως, πια αποτελούν παρελθόν και όλοι οι έμποροι βλέπουν με αγωνία τις δύσκολες ημέρες που έρχονται. Οι συνθήκες στο εμπόριο είναι πολύ δύσκολες και θα γίνουν ακόμη δυσκολότερες κατά τα φαινόμενα. Ήδη υπάρχουν ορισμένα σημάδια που το δείχνουν αυτό. Για παράδειγμα, τα καταστήματα που δουλεύουν με πελάτες από τα χωριά της Λέσβου μετρούν μεγάλες απώλειες στον τζίρο τους.
Λίγο πιο συντηρητικός στις εκτιμήσεις του για την κίνηση στην περίοδο των εκπτώσεων ήταν ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου, Γιώργος Ορφανός, ο οποίος μας είπε: «Υπήρξε μια καλή κίνηση στην αγορά, αλλά δεν μπορώ να πω ότι ισοφαρίσαμε τη χασούρα από τους προηγούμενους μήνες. Κάποια χρέη θα καλυφθούν, κάποια άλλα όχι. Το κακό είναι ότι δε βλέπουμε ως την άκρη του τούνελ. Δηλαδή δε βλέπουμε πότε και πώς θα ξεπεραστεί αυτή η κρίση, ώστε να δούμε καλύτερες μέρες και να ανακάμψει ο τζίρος στα καταστήματα μας.»
Τούρκοι τουρίστες
Μικρό ήταν το αντίκτυπο της έλευσης Τούρκων τουριστών κατά τη διάρκεια του Αυγούστου στον τζίρο των εμπορικών καταστημάτων της Μυτιλήνης. Παρ’ όλα αυτά, τόσο ο κ. Ορφανός όσο και η κ. Βερβενιώτου αντιμετωπίζουν ως θετική την έλευση τουριστών από τα απέναντι παράλια. Κατά κύριο λόγο, οι Τούρκοι τουρίστες που έρχονται στο νησί μας για μονοήμερες εκδρομές αγοράζουν τοπικά προϊόντα. Το ενδιαφέρον τους για ρούχα, παπούτσια είναι περιορισμένο», σημειώνει η κ. Βερβενιώτου.
Ο κ. Ορφανός πιστεύει ότι οι πρώτες επισκέψεις Τούρκων είναι διερευνητικού χαρακτήρα. Στη συνέχεια αναμένει να αυξηθούν οι αφίξεις και οι επισκέψεις στη Λέσβο να κρατούν περισσότερες ημέρες, ώστε να αυξηθούν και τα χρήματα που αφήνουν στο νησί.
Η κ. Βερβενιώτου πιστεύει ότι οι Τούρκοι που έρχονται στη Λέσβο επιθυμούν να βρουν επώνυμα ρούχα, παπούτσια και άλλα προϊόντα. Όμως τα καταστήματα που τα πουλάνε δε βρίσκονται στην κεντρική αγορά της πόλης. Η ίδια έχει διαπιστώσει πως όταν οι Τούρκοι βρουν ένα ποιοτικό προϊόν που τους ενδιαφέρει, το αγοράζουν χωρίς να πολυσκέπτονται την τιμή του.