Μια συνεχώς μεταβαλλόμενη εικόνα, παρουσιάζει τους τελευταίους μήνες, η αγορά της Μυτιλήνης. Πρώτα έκλεισαν κάποια καταστήματα που για χρόνια λειτουργούσαν στην Ερμού.
Μαγαζιά κλείνουν, μαγαζιά ανοίγουν και άλλα μεταφέρονται
Μια συνεχώς μεταβαλλόμενη εικόνα, παρουσιάζει τους τελευταίους μήνες, η αγορά της Μυτιλήνης. Πρώτα έκλεισαν κάποια καταστήματα που για χρόνια λειτουργούσαν στην Ερμού, αφού η πτώση της αγοραστικής κίνησης σε συνδυασμό με τα υψηλά ενοίκια, δυσκόλευε πλέον τους ιδιοκτήτες τους. Ακολούθησαν κλεισίματα, μεταφορές, ευτυχώς και αρκετά ανοίγματα καταστημάτων, τόσο στον κεντρικό δρόμο της αγοράς, όσο και στις γύρω από αυτόν περιοχές, τόσα που κάθε μήνα σχεδόν η σύνθεσή τους αλλάζει. Το θετικό είναι ότι τα εμπορεύματα αρκετών από τις βιτρίνες που σήμερα είναι κενές, έχουν αλλάξει απλώς «σπίτι», όχι πάντα λόγω οικονομικής δυσχέρειας αλλά ορισμένες φορές για καλύτερη προβολή. Ο κόσμος της αγοράς δεν παύει, ωστόσο, να είναι ιδιαίτερα απογοητευμένος και η ψυχολογία των περισσότερων πεσμένη.
«Όλα μισή τιμή», γράφουν ακόμη οι βιτρίνες του πρώην καταστήματος με αθλητικά είδη στην Ερμού
Πριν από μερικούς μήνες, οι καταστηματάρχες διαμαρτύρονταν, θύμωναν με τη νέα κατάσταση που είχαν να αντιμετωπίσουν. Χθες, ελάχιστοι από αυτούς είχαν διάθεση να μας μιλήσουν και όσοι το έκαναν, δεν είχαν διάθεση για πολλά - πολλά. Να ήταν η μέρα; Η κατόπιν εορτών εβδομάδα που, όπως είναι φυσιολογικό, η αγορά είναι πάντα πιο πεσμένη; Οι μαγαζάτορες της Ερμού, των Λαδάδικων και της Κουμιδιάς, ήταν πάντως μαγκωμένοι και δεν ήταν εύκολο να τους πάρουμε μια γνώμη. Πολλοί μάλλον δεν ήθελαν να μιλήσουν για τις δυσκολίες των γύρω καταστημάτων, άλλοι, όπως καταλάβαμε, δεν ήθελαν να παραδεχτούν το ότι οι ίδιοι είναι που δυσκολεύονται πλέον πολύ.
«Κάθε πέρυσι και καλύτερα»
Σε διάφορα σημεία, βιτρίνες άδειες με ενοικιαστήριο πάνω τους, σε αρκετές περιπτώσεις με τα λογότυπα των πρώην μαγαζιών να παραμένουν, μέχρι να έρθει ο νέος ιδιοκτήτης και το νέο εμπόρευμα. Σε άλλες, με εργάτες να έχουν ήδη προχωρήσει στο στάδιο της ανακαίνισης, για τον καινούριο ένοικο. Έτσι μας είπαν οι γύρω μαγαζάτορες πως είναι τώρα τα πράγματα για το πρώην σημείο όπου βρισκόταν το κατάστημα «Raxevski», που σύμφωνα με τους ίδιους έκλεισε πριν δύο μήνες λόγω του μεγάλου ενοικίου. Λίγο παραδίπλα, στην Ερμού, το παλιό κατάστημα με αθλητικά είδη των Δ. Κονακά και Ρ. Στεφάνου, που έκλεισε πριν από λίγο καιρό και ακόμη φέρει στις βιτρίνες του, τις ανακοινώσεις για ξεπούλημα που είχε βάλει. Πιο δίπλα το πρώην «Μέλισσα», που έχει κλείσει ήδη από το περασμένο φθινόπωρο. Κλειστό και το κατάστημα με ρούχα σε μεγάλα μεγέθη, στο κέντρο της αγοράς.
«Κάθε πέρυσι και καλύτερα, έτσι δεν λένε; Πέρυσι τα πράγματα είχαν δυσκολέψει, φέτος έχουν ζορίσει πολύ», μας είπαν από το κατάστημα ειδών προικός της Ευτυχίας Οικονόμου, στο Πηγαδάκι. «Τα ενοίκια είναι μεγάλα και οι ιδιοκτήτες των χώρων, δεν τα ρίχνουν αρκετά. Όταν στις 2.000 ευρώ ενοίκιο, το ρίξεις 100 ευρώ, δεν κάνεις τίποτα. Είναι και η οικονομική κατάσταση του κόσμου. Από τη στιγμή που η Μυτιλήνη βασίζεται πλέον σε συνταξιούχους και δημοσίους υπαλλήλους, το πρόβλημα θα μεγαλώνει».
Άδεια η βιτρίνα του πρώην μαγαζιού με ρούχα σε μεγάλα μεγέθη
Μεγάλα ενοίκια
Απέναντι ακριβώς, έχει κατάστημα ενδυμάτων ο Βασίλης Καλαμιδιώτης. «Η κατάσταση στην αγορά είναι δυσοίωνη, έχουν κλείσει πολλά μαγαζιά λόγω των αντιξοοτήτων», εξηγεί ο ίδιος. «Τα ενοίκια είναι δυσπρόσιτα, τα έξοδα υπέρογκα, ειδικά για τα καταστήματα της Ερμού, που δεν μπορούν εύκολα να ανταπεξέλθουν».
Είδαμε πολλές ακόμη άδειες βιτρίνες, τόσο στην Ερμού, όσο και στους γύρω δρόμους. Ευτυχώς, όπως μάθαμε, δεν αντιστοιχούν σε μαγαζιά που έκλεισαν οριστικά, ούτε ο λόγος που ορισμένα από αυτά μεταφέρθηκαν σε άλλα σημεία, ήταν οικονομικές δυσκολίες, αλλά προσπάθεια για καλύτερη προβολή, με ακριβότερο μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις, ενοίκιο. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις το «Decibel» και το «Ι love Boutique». Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν είναι εύκολο να υπάρξει ξεκάθαρη εικόνα για την ακριβή κατάσταση κάθε καταστήματος της αγοράς, αφού συχνά συντρέχουν διάφοροι παράγοντες.
Και μια πιο χαρούμενη νότα από το Σύλλογο Καταστηματαρχών Παλιάς Αγοράς
Ελιές που ομορφαίνουν…
Γλάστρες με δενδρύλλια ελιάς, κατά μήκος της Ερμού στην παλιά αγορά
Για χρόνια είναι το πιο παραμελημένο κομμάτι της αγοράς, αυτό που πάντα έχει τη λιγότερη κίνηση, αφού οι αγοραστές κινούνταν συνήθως στο πιο κεντρικό τμήμα της Ερμού. Κι όμως, οι καταστηματάρχες της Παλιάς Αγοράς, παίρνουν πλέον την κατάσταση στα χέρια τους, φιλοδοξώντας να προσελκύσουν πελατεία, αλλά και να λύσουν τα όποια άλλα προβλήματα αντιμετωπίζουν. Η τελευταία πρωτοβουλία του συλλόγου: γλάστρες με δενδρύλλια ελιάς, που έκαναν την εμφάνισή τους στο δρόμο μπροστά από τα καταστήματα της περιοχής, λίγο πριν τις γιορτές.
Χωρίς να διαχωρίζει τη θέση του από τον Εμπορικό Σύλλογο Μυτιλήνης, ο Σύλλογος των καταστηματαρχών της Παλιάς Αγοράς, αποσκοπεί απλώς στο «κάτι παραπάνω» για την περιοχή του. Αυτές τις μέρες σίγουρα το έχει πετύχει, αφού η εικόνα που βλέπει όποιος μπαίνει σε αυτό το κομμάτι της Ερμού, είναι απόλυτα ανοιξιάτικη. Γλάστρες με δενδρύλλια ελιάς, συνοδευόμενα από πανσέδες, βρίσκονται παραταγμένες στο κέντρο του δρόμου μπροστά από τα μαγαζιά, τις ώρες που τα τελευταία είναι ανοιχτά. Έτσι, οι καταστηματάρχες πετυχαίνουν το τερπνόν μετά του ωφελίμου: τον καλλωπισμό της περιοχής τους και παράλληλα την αποφυγή διέλευσης δίκυκλων και αυτοκινήτων, που παρά τις μπάρες του Δήμου (οι οποίες δεν λειτουργούν το τελευταίο διάστημα), εξακολουθούν να περνούν.
«Κάνουμε προσπάθειες να προβάλουμε την Παλιά Αγορά», εξηγεί στο «Ε» ο Αντιπρόεδρος του συλλόγου, Μιχάλης Ξενέλλης, ιδιοκτήτης του καταστήματος «Present Point». «Είμαστε 56 μαγαζιά με τα καινούρια που άνοιξαν και έχουμε όλοι κοινά προβλήματα. Στόχος μας να προσελκύσουμε κόσμο και να γνωριστούμε και μεταξύ μας».
Όπως μας ανέφεραν αρκετοί από τους μαγαζάτορες της περιοχής, οι γλάστρες έχουν παίξει μεγάλο ρόλο στο να αλλάξει η διάθεση, τόσο των ίδιων, όσο και του κόσμου που περνά από εκεί.
«Έχουμε ακούσει τα καλύτερα σχόλια», λέει ο Εμμανουήλ Ιωάννης από το κατάστημα του «Λουμίδη». «Θέλαμε να κάνουμε κάτι όμορφο, που να είναι παράλληλα και συμβολικό για τον τόπο. Έτσι, επιλέξαμε την ελιά».
Κάθε μαγαζάτορας είναι υπεύθυνος για τις γλάστρες που τοποθετεί μπροστά από το κατάστημά του, ώστε αν πάθουν κάτι, να τις αντικαταστήσει. Ο σύλλογος προτίθεται να κρατήσει το μέτρο με τις γλάστρες, ενώ έχει κι άλλες ιδέες για τον καλλωπισμό και την προβολή της περιοχής. Όπως φαίνεται, οι καινοτόμες ιδέες είναι ίσως μονόδρομος για το μέλλον της αγοράς.