Στο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Comenius», με τίτλο «Τα τέσσερα στοιχεία: γη, νερό, φωτιά και αέρας», θα συμμετάσχει μαζί με νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία από άλλες οκτώ χώρες της Ευρώπης το 14ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης.
Γη, νερό, φωτιά και αέρας… στο 14ου Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης
Στο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Comenius», με τίτλο «Τα τέσσερα στοιχεία: γη, νερό, φωτιά και αέρας» («The four elements: earth, water, fire and air»), θα συμμετάσχει μαζί με νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία από άλλες οκτώ χώρες της Ευρώπης το 14ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης. Μέσα από δράσεις που θα αναπτύξουν από κοινού με τους συνομηλίκους τους, οι 24 μικροί μαθητές του θα μπορέσουν να γνωρίσουν εξ αποστάσεως άλλες χώρες και να κερδίσουν πολύτιμες γνώσεις.
Η συμμετοχή του 14ου Νηπιαγωγείου στο πρόγραμμα «Comenius» ξεκίνησε ως πρωτοβουλία των δύο νηπιαγωγών του, Ειρήνης Δεληγεωργίου και Άννας Τσουκαλά. Η τελευταία είχε πάρει μέρος στο ίδιο πρόγραμμα και πριν από τέσσερα χρόνια, με το 7ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης, τότε όμως δε συμμετείχαν και μαθητές δημοτικών.
Αυτήν τη φορά στο πρόγραμμα, που θα διαρκέσει για τα δύο επόμενα χρόνια, παίρνουν μέρος συνολικά εννέα νηπιαγωγεία, αλλά και δημοτικά, από διαφορετικές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα στις οποίες η Ισλανδία (που έχει αναλάβει και το συντονισμό), η Σουηδία, η Γαλλία, η Αγγλία, το Βέλγιο, η Ισπανία, η Ιταλία, η Ολλανδία και η χώρα μας. Το σχολείο της Μυτιλήνης αναζήτησε τα υπάρχοντα χρηματοδοτικά προγράμματα, υπέβαλε τη σχετική αίτηση στο ΙΚΥ και εξασφάλισε 13.000 ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να καλύψει όλα τα έξοδα του προγράμματος. Οι δύο εκπαιδευτικοί συμμετείχαν, μάλιστα, μαζί με ομολόγους τους από τα άλλα σχολεία, στην πρώτη συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε από τις 11 έως τις 15 Οκτωβρίου, στην πόλη Άστι της Ιταλίας, όπου και καθορίστηκαν οι δραστηριότητες που θα υλοποιηθούν τους επόμενους τέσσερις μήνες.
Οι δύο νηπιαγωγοί της Μυτιλήνης, με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές του ιταλικού σχολείου που τις φιλοξένησε (δημοσίευμα σε τοπική εφημερίδα της Ιταλίας)
Στόχος και δράσεις του προγράμματος
Στόχος του προγράμματος είναι η αύξηση του ενδιαφέροντος των παιδιών πάνω στα μαθηματικά, την επιστήμη και την τεχνολογία, μέσα από παιχνίδια και πειράματα με τα τέσσερα στοιχεία - τη γη, το νερό, τη φωτιά και τον αέρα -, καθώς και την αύξηση των γνώσεών τους για τα στοιχεία αυτά και την υιοθέτηση κοινών ευρωπαϊκών πρακτικών μάθησης και αξιολόγησης.
«Το ενδιαφέρον στοιχείο του προγράμματος είναι πως θα συνεργαστούν μεταξύ τους οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί των διαφορετικών χωρών και θα δούνε ο ένας το διαφορετικό τρόπο δουλειάς που ακολουθούν οι υπόλοιποι», λέει μιλώντας στο «Ε» η κ. Τσουκαλά. «Τα παιδιά θα ασχοληθούν πολύ με τις επιστήμες και θα εξοικειωθούν με τους υπολογιστές, αφού τα σχολεία θα έχουν επικοινωνία μεταξύ τους, μέσω Skype, ενώ κάθε πρώτη Δευτέρα του μήνα θα παίρνουν το δελτίο καιρού της κάθε πόλης και θα στέλνουν και τα ίδια το αντίστοιχο της Μυτιλήνης. Είναι κάτι για το οποίο τα παιδιά ανυπομονούν, αφού έχουμε ήδη αναρτήσει το σχετικό χάρτη στην τάξη μας, στον οποίο θα σημειώνουμε τα στοιχεία.»
Όπως προσθέτει η ίδια, η πρώτη δράση στην οποία θα συμμετάσχουν οι μαθητές του 14ου Νηπιαγωγείου Μυτιλήνης, θα είναι η επίσκεψή τους στις εγκαταστάσεις του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας στη Μυτιλήνη, όπου θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την έκρηξη των ηφαιστείων. Η επόμενη δράση τους θα περιλαμβάνει επίσκεψη σε εργαστήρι αγγειοπλαστικής του Μανταμάδου, προκειμένου να δουλέψουν με τα δικά τους χέρια τον πηλό, ενώ σταδιακά θα καθοριστούν και οι υπόλοιπες δραστηριότητες.
Σχολείο της Σουηδίας ενδιαφέρεται για πρόγραμμα εκπαιδευτικών της Λέσβου Ψάχνοντας το «οικολογικό αποτύπωμα»
Για τη μεθοδολογία περσινής έρευνας σχετικά με το «οικολογικό αποτύπωμα» των δημοτικών σχολείων της Λέσβου ενδιαφέρονται σχολεία της Σουηδίας. Την έρευνα είχαν εκπονήσει τρεις εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νησιού, με τη βοήθεια του αναπληρωτή καθηγητή του Τμήματος Επιστημών της Θάλασσας Γιώργου Τσιρτσή και την παρουσίασαν μέσα στον Ιούλιο στο Παγκόσμιο Συνέδριο Γεωγράφων του Σάλτσμπουργκ, όπου και κέντρισαν το ενδιαφέρον των ομολόγων τους.
Η έρευνα για το «οικολογικό αποτύπωμα» των δημοτικών σχολείων της Λέσβου, την οποία είχε παρουσιάσει πέρυσι αναλυτικά το «Ε», αναζητούσε την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που εκλύεται στην ατμόσφαιρα μέσω των καθημερινών σχολικών δραστηριοτήτων.
Την ερευνητική ομάδα αποτελούσαν οι δάσκαλοι Γιώργος Κωφόπουλος, Μαρία Τζουρά και Άννα Τσουκαλά, καθώς και ο κ. Τσιρτσής από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, που βοήθησε στην οργάνωση της μεθοδολογίας. Μέσω ερωτηματολογίου, που είχε σταλεί και στα 67 δημοτικά σχολεία του νησιού, αξιολογήθηκε ο αριθμός των μαθητών, η ποσότητα του άνθρακα που καταναλώνεται ανάλογα με το πετρέλαιο και η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιεί κάθε σχολείο, δείκτες που συνυπολογίστηκαν, για να δώσουν το τελικό «ενεργειακό αποτύπωμά» του.
Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσίασε η ομάδα μέσα στον περασμένο Ιούλιο, στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Συνεδρίου Γεωγράφων που πραγματοποιήθηκε στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας. Σύμφωνα με την κ. Τσουκαλά, τόσο το θέμα της έρευνας όσο και η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, κέντρισαν το ενδιαφέρον της σουηδικής αποστολής, που ζήτησε την τεχνογνωσία από τους εκπαιδευτικούς της Λέσβου προκειμένου να πραγματοποιήσει την ίδια έρευνα σε σχολεία της χώρας της.