Τμήμα της μεγάλης επένδυσης για την κατασκευή δεξαμενών υγρών καυσίμων στη Λέσβο, η οποία και θα ξεκινήσει εκτός απρόοπτου να υλοποιείται το καλοκαίρι τού 2011, αποτελεί και ένα μεγάλο σκάφος αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, που οι επενδυτές αποφάσισαν να αγοράσουν.
Τμήμα της μεγάλης επένδυσης για την κατασκευή δεξαμενών υγρών καυσίμων στη Λέσβο, η οποία και θα ξεκινήσει εκτός απρόοπτου να υλοποιείται το καλοκαίρι τού 2011, αποτελεί και ένα μεγάλο σκάφος αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, που οι επενδυτές αποφάσισαν προ ημερών να αγοράσουν, εντάσσοντάς το στην επένδυση. Κι αυτό με σκοπό να αυξήσουν τους όρους ασφάλειας της μονάδας, ελαχιστοποιώντας ή και μηδενίζοντας κάθε πιθανότητα περιβαλλοντικού κινδύνου για την περιοχή. Ταυτόχρονα, όμως, με το ίδιο σκάφος θα είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν κάθε κατάσταση έκτακτης ανάγκης που θα προκύψει σε όλη τη θαλάσσια ζώνη απ’ τα Δαρδανέλια έως τα Δωδεκάνησα, δημιουργώντας έτσι μια κινητή «ασπίδα» κατά της ρύπανσης από καύσιμα ή κάθε άλλη αιτία, στην «πολυσύχναστη» θάλασσα του ανατολικού Αιγαίου.
Όπως φάνηκε και στο πρόσφατο ατύχημα με τη διαρροή καυσίμων στο λιμάνι της Μυτιλήνης, τέτοιο αντιρρυπαντικό σκάφος δεν αγκυροβολεί σε περιοχή της Λέσβου, με συνέπεια σε κάθε περίπτωση να χάνεται πολύτιμος χρόνος έως ότου μετακινηθεί το όποιο διαθέσιμο σκάφος τέτοιας τεχνολογίας βρίσκεται πιο κοντά στο νησί. Σε περιπτώσεις, όμως, διαρροών καυσίμων ή κάθε άλλης μορφής ρύπανσης, η εξάπλωση του ρυπογόνου παράγοντα στο θαλάσσιο χώρο συνήθως γίνεται με ταχύτατους ρυθμούς. Οπότε, ο χρόνος είναι πολύτιμος αφού όχι μόνο επηρεάζει, αλλά καθορίζει ουσιαστικά το μέγεθος της τελικής ζημιάς.
Βοήθεια υψηλών προδιαγραφών…
Όπως είπαν μιλώντας στο «Ε» ένας εκ των επενδυτών, ο Ευγένιος Καυλακώνης, αλλά και ο περιβαλλοντολόγος που έχει εκπονήσει τη μελέτη των εγκαταστάσεων εκφόρτωσης υγρών καυσίμων στη μονάδα αποθήκευσης της «Ενεργειακής Εταιρείας Μυτιλήνης Α.Ε.», Χριστόφορος Μανδυλάς, για τις ανάγκες της μονάδας θα αγοραστεί ένα βοηθητικό σκάφος αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το σκάφος αυτό θα έχει την ικανότητα παραλαβής, μεταφοράς, πόντισης και ανάπτυξης πλωτού φράγματος μήκους τουλάχιστον 200 μέτρων, αλλά και την ικανότητα ταυτόχρονης παραλαβής, μεταφοράς και ψεκασμού χημικών διασκορπιστικών ουσιών.
Στις προδιαγραφές του είναι, ακόμη, η ικανότητα ταυτόχρονης παραλαβής, μεταφοράς, πόντισης απορροφητικών υλικών, ανάκτησής τους, όπως και αποθήκευσης των χρησιμοποιημένων υλικών σε ειδικούς κάδους στο κατάστρωμά του, με σκοπό την ασφαλή απόθεσή τους σύμφωνα με τις απαιτήσεις της περιβαλλοντικής μελέτης και του σχεδίου αντιμετώπισης περιστατικών ρύπανσης από πετρελαιοειδή.
Το βοηθητικό σκάφος θα διαθέτει μόνιμες δεξαμενές ικανής χωρητικότητας, αλλά και ειδικές μη μόνιμες δεξαμενές στο κατάστρωμά του, για τα κατάλοιπα που θα συλλέγει. Ακόμη, θα έχει ειδικό μηχάνημα φιλτραρίσματος (skimmer) των πετρελαιοειδών που θα αντλούνται από την επιφάνεια της θάλασσας, τα οποία και θα αποθηκεύονται προσωρινά στις δεξαμενές του σκάφους ή σε φορητές δεξαμενές.
Στις εγκαταστάσεις που θα γίνουν, προβλέπεται και η κατασκευή εξέδρας που σκοπό έχει να δημιουργήσει πρόσβαση στο βοηθητικό σκάφος. Το σκάφος θα μπορεί να πρυμνοδετεί ή και να πλαγιοδετεί στην εξέδρα, να παραλαμβάνει υλικά κυρίως αντιρρυπαντικά από την παρακείμενη αποθήκη, αλλά και να παραδίδει τυχόν απόβλητα σε στερεή ή υγρή μορφή. Ομοίως, το ίδιο σκάφος θα διαθέτει δυνατότητες πυρόσβεσης (πυροσβεστικές αντλίες και αυλούς εκτόξευσης τύπου κανονιού), ώστε να μπορεί να συμμετάσχει και στην κατάσβεση πυρκαγιών.
… και κόστους
Όπως είπε ο κ. Καυλακώνης, ακόμη δεν έχει γίνει η αγορά του βοηθητικού σκάφους, αλλά απ’ τις προσφορές που ήδη έχει παραλάβει και αξιολογεί η εταιρεία το κόστος του προϋπολογίζεται περίπου στις 300.000 ευρώ.
Το εν λόγω σκάφος θα πιστοποιηθεί ανάλογα και θα είναι διαθέσιμο να σπεύσει όπου συμβεί θαλάσσιο ατύχημα, που εγκυμονεί τον κίνδυνο ρύπανσης, για να παράσχει τις υπηρεσίες του. Τέτοια σκάφη, άλλωστε, διαθέτουν μεγάλες μονάδες διυλιστηρίων, που ή τα έχουν συνεχώς στο χώρο της δραστηριότητάς τους ή ταυτόχρονα τα «νοικιάζουν» σε έκτακτα συμβάντα.
Σημειωτέον, όπως τόνισε ο κ. Καυλακώνης, πως το πλοίο θα έχει καπετάνιο και μόνιμο προσωπικό, που θα εκπαιδευτεί ανάλογα.
Η αγορά του σκάφους θα γίνει μέσα στους επόμενους μήνες, με την έναρξη της επένδυσης, που αν δεν υπάρξουν απρόοπτα θα ξεκινήσει το καλοκαίρι και θα ολοκληρωθεί σε έναν περίπου χρόνου. Αυτή την περίοδο βρίσκεται στο τελικό της στάδιο η άδεια της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και ακολουθούν οι εκδόσεις των αδειών εγκατάστασης και οικοδομής. Οι επενδυτές εκφράζουν την άποψη ότι μέσα στο Μάρτιο θα έχει καθαρίσει το τοπίο με τις αδειοδοτήσεις, απ’ τις οποίες και θα καθοριστεί το τελικό κόστος της μονάδας που θα γίνει στο Λαφτσί, υπολογιζόμενου προϋπολογισμού έξι εκατομμυρίων ευρώ. Αμέσως μετά, θα γίνει αίτηση για υπαγωγή στον Αναπτυξιακό Νόμο, οπότε και υπολογίζεται με την ένταξη να ξεκινήσουν και οι εργασίες κατασκευής.