«Πράσινο φως» στο Λαφτσί

01/07/2012 - 05:56
Η περιφερειακή αρχή του Νάσου Γιακαλή ανέλαβε το πολιτικό βάρος της εγκατάστασης των δεξαμενών καυσίμων στη θέση «Λαφτσί», προκειμένου να δρομολογηθεί λύση στο πρόβλημα που απασχολεί το νησί απ’ το 2002, οπότε κι έκλεισαν οι εγκαταστάσεις του «Μαμιδάκη».
Μια κρίσιμη πολιτική απόφαση κλήθηκε να πάρει το πρωί της Τετάρτης το Περιφερειακό Συμβούλιο Λέσβου, όταν του ζητήθηκε να εκφράσει γνώμη για τη σχεδιαζόμενη μονάδα αποθήκευσης υγρών καυσίμων στη θέση «Λαφτσί» της Λέσβου. Η κατά πλειοψηφία θετική απόφαση του Περιφερειακού Συμβούλιου ανοίγει το δρόμο για τη δημιουργία της μονάδας. Η επένδυση θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί ακόμη και με αρνητική απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, ωστόσο η θετική απόφαση δείχνει ότι υπάρχει η πολιτική βούληση από πλευράς περιφερειακής αρχής, και από αυτήν τη σκοπιά η γνωμοδότηση έχει ιδιαίτερη σημασία.

Εξίσου σημαντικό γεγονός είναι πως η παράταξη της πλειοψηφίας δεν άλλαξε την αρχική της θέση, παρά την έντονη αντίδραση που είχε από την πλευρά των κατοίκων της περιοχής. Αντίδραση που εκφράστηκε ακόμη και με υβριστικούς χαρακτηρισμούς, όπως «λαμόγια», «χασαπόσκυλα» κ.ά..

Μνήμες... βιολογικού
Στις τρεις ώρες που κράτησε η συζήτηση του θέματος, ο περιφερειάρχης Νάσος Γιακαλής έμεινε παρατηρητής, όμως στο τέλος της συζήτησης ξεκαθάρισε τη θέση του, εκφράζοντας φυσικά όλη την παράταξη της πλειοψηφίας. Συγκεκριμένα, είπε πως πριν 20 χρόνια ως διορισμένος περιφερειάρχης είχε αντιμετωπίσει εξίσου μεγάλες αντιδράσεις για το ζήτημα του βιολογικού καθαρισμού της Μυτιλήνης. Σήμερα, ο βιολογικός καθαρισμός της πόλης έχει ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερό του μέρος ταυτόχρονα και η περιοχή όπου είναι κατασκευασμένη η μονάδα επεξεργασίας του βιολογικού καθαρισμού όχι μόνο δεν έχει υποβαθμιστεί, αλλά αντιθέτως αναβαθμιστεί, καθώς τα οικόπεδα είναι πανάκριβα. Το ίδιο, κατά την άποψη του περιφερειάρχη, θα γίνει και με τις δεξαμενές καυσίμων.
Απευθυνόμενος σε όσους αντιδρούν στη δημιουργία των δεξαμενών καυσίμων στο Λαφτσί, είπε: «Αν ισχύουν τα όσα λέτε ότι θα συμβούν στο Λαφτσί σε περίπτωση ατυχήματος, σκεφτείτε τι θα συμβεί στην περίπτωση ατυχήματος στη Μυτιλήνη. Δε θα έχουμε μόνο ρύπανση, αλλά και ανθρώπινα θύματα.»

Για το δρόμο
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του, ανέφερε πως η Περιφέρεια θα προωθήσει την ανακατασκευή του δρόμου Μυτιλήνης - Μανταμάδου ώστε να μπορεί να σηκώσει τον όγκο των βυτιοφόρων που θα κινούνται σε αυτόν. Η μελέτη του δρόμου αυτού βρίσκεται υπό σύνταξη εδώ και μία δεκαετία περίπου. Απαντώντας σε όσους υποστήριξαν πως σε περίπτωση πολέμου οι δεξαμενές θα είναι ευάλωτες από τουρκικά πυρά, είπε πως πρόκειται για αστείο επιχείρημα, διότι τα σημερινά όπλα μπορούν να καταστρέψουν τις δεξαμενές όπου κι αν γίνουν πάνω στο νησί.
Στην εισήγησή του, ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος και Χωροταξίας, Νίκος Μάρκου, εξηγώντας γιατί θα πρέπει το Συμβούλιο να ταχθεί υπέρ της επένδυσης, μεταξύ άλλων υποστήριξε ότι:
- Υπάρχει θετική εισήγηση από την αρμόδια υπηρεσία.
- Οι επενδυτές έχουν λάβει τις απαιτούμενες βεβαιώσεις και γνωμοδοτήσεις, συνολικά 41 τον αριθμό.
- Η μεταφορά των καυσίμων σήμερα από το λιμάνι της Μυτιλήνης εγκυμονεί κινδύνους πολύ πιο ισχυρούς από αυτούς που αναφέρουν αυτοί που δε θέλουν την επένδυση στην περιοχή Λαφτσί.


Κατά και «παρών»
Τι ψήφισε η αντιπολίτευση

Εκ μέρους της παράταξης «Αγώνας για τα νησιά μας» τοποθετήθηκε ο Θεόδωρος Βαλσαμίδης, καθώς απουσίαζε ο επικεφαλής, Παύλος Βογιατζής. Υποστήριξε πως το πρόβλημα των δεξαμενών καυσίμων σέρνεται εδώ και χρόνια επειδή η αυτοδιοίκηση πρώτου και δευτέρου βαθμού δεν πήρε ξεκάθαρη θέση.
Κατά την άποψή του, θα έπρεπε να γίνει χωροθέτηση, στο πλαίσιο συγκεκριμένου σχεδιασμού, που να δείχνει σε ποιες συγκεκριμένες θέσεις θα πρέπει να κατασκευαστούν οι δεξαμενές και οι άλλες οχλούσες δραστηριότητες, ώστε να γνωρίζουν οι επενδυτές πού μπορούν να κάνουν την επένδυσή τους.
Επίσης τόνισε ότι είναι πολύ πιθανό να κατασκευαστούν οι δεξαμενές και παρ’ όλα αυτά το πρόβλημα να μη λυθεί. Δηλαδή να συνεχίσουν οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων να στέλνουν τα καύσιμα στο νησί μας χύμα, εφόσον τηρούν τους κανόνες που προβλέπει η νομοθεσία. Τέλος, σημείωσε πως η καλύτερη λύση είναι οι επενδυτές να βρουν άλλη θέση να κάνουν την επένδυσή τους, επειδή η έκταση των αντιδράσεων είναι τόσο μεγάλη, που οδηγεί την επένδυση στις ελληνικές καλένδες.

Ο Στρατής Κόρακας υποστήριξε ότι δεν μπορεί να λυθεί ένα πρόβλημα με τη δημιουργία ενός άλλου προβλήματος, εννοώντας ότι το πρόβλημα που υπάρχει στην πόλη της Μυτιλήνης με τη μεταφορά των καυσίμων δεν μπορεί να λυθεί με τη δημιουργία δεξαμενών στη θέση «Λαφτσί». Στηριζόμενος στις αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής, είπε ότι δεν μπορεί να γίνει η επένδυση διότι το οικόπεδο που αφορούν οι μελέτες, δεν ανήκει στην «Ενεργειακή Μυτιλήνης Α.Ε.». Κατά την άποψή του, το ζήτημα αυτό είναι μια πολύ μεγάλη παρανομία, η οποία δε θα πρέπει να νομιμοποιηθεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο.
Στη συνέχεια κατηγόρησε την πλειοψηφία ότι βάζει το συμφέρον του επενδυτή πάνω από το συμφέρον της κοινωνίας, ισχυριζόμενος πως η λύση στο πρόβλημα είναι η χωροθέτηση των οχλουσών και όλων των άλλων δραστηριοτήτων από ένα νέο ολοκληρωμένο χωροταξικό σχεδιασμό.
Ο Βασίλης Τεντόμας δήλωσε παρών στην ψηφοφορία. Στην τοποθέτησή του εξήγησε τη στάση αυτή λέγοντας ότι η Περιφέρεια δεν αποφασίζει για την πραγματοποίηση της επένδυσης ή όχι, απλά γνωμοδοτεί. Παράλληλα, με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει την εφαρμογή των αποφάσεων που θα λάβει το Περιφερειακό Συμβούλιο. Ακόμη σημείωσε ότι στην περίπτωση ενός ατυχήματος τίποτα δε θα λειτουργήσει φυσιολογικά.
Οι παρατάξεις «Αγώνας για τα νησιά μας» και «Λαϊκή Συσπείρωση» τάχθηκαν κατά της επένδυσης.


Αντιδράσεις από Μανταμαδιώτες...
«Θα γίνει νέα Κερατέα»

Το κλίμα μέσα στο οποίο κινούνται οι κάτοικοι της περιοχής που είναι αντίθετοι με την επένδυση, το έδωσε με μία φράση του ο δημοτικός σύμβουλος Λέσβου Παναγιώτης Σταμάτης, απευθυνόμενος προς τον περιφερειάρχη: «μη δημιουργήσετε μια νέα Κερατέα». Ο ίδιος είπε ότι η περιοχή είναι αγροτοκτηνοτροφική και οι κάτοικοί της θέλουν μια ήπια τουριστική ανάπτυξη για να συμπληρώνουν το εισόδημά τους. Αυτός είναι κι ο λόγος για τον οποίο είναι αντίθετοι με την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης επένδυσης.
Ο πρωτοπρεσβύτερος του προσκυνήματος του Ταξιάρχη, π. Στρατής Δήσσος, τόνισε ότι όλοι οι επισκέπτες του Ταξιάρχη εκφράζουν τη βαθιά τους πίστη, παράλληλα όμως σημειώνουν πως θα πρέπει να διατηρηθεί το φυσικό περιβάλλον της περιοχής. Κι αυτό δε συνάδει με τη δημιουργία μιας μονάδας αποθήκευσης καυσίμων εκεί. Τέλος, κάλεσε το Περιφερειακό Συμβούλιο με τη φώτιση του Ταξιάρχη να λάβει τη σωστή απόφαση.
Ο τέως δήμαρχος Μανταμάδου Στέφανος Αποστόλου ανέφερε σειρά ζητημάτων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα γύρω από αυτή την υπόθεση.


Κάτοικοι της βορειοανατολικής Λέσβου κλείνουν το δρόμο έξω από το Περιφερειακό Συμβούλιο, αμέσως μετά τη θετική γνωμοδότηση

Συγκεκριμένα είπε ότι:
- Δεν έχει λυθεί το θέμα με τα όρια του Καταφυγίου Άγριας Ζωής
- Η περιοχή γειτνιάζει με περιοχές Natura και τον κόλπο του Μακρύ Γιαλού
- Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων δεν είναι νόμιμη
- Τα σχέδια που εμφάνισε η εταιρεία, αφορούν διαφορετικό οικόπεδο από αυτό που έχει στην κατοχή της
- Η πράξη χαρακτηρισμού του οικοπέδου έχει ανακληθεί
Εκ μέρους των μαζικών φορέων της περιοχής μίλησε η κ. Θεοδώρα Βακιρτζή, η οποία έδωσε ιδιαίτερο βάρος στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα έχει μια εκτεταμένη διαρροή πετρελαίου ή άλλων υγρών καυσίμων από τα πλοία που θα τα μεταφέρουν. Τα όσα υποστήριξε, στόχο είχαν να καταδείξουν ότι η εφαρμογή της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων δε λύνει τα περιβαλλοντικά προβλήματα που δημιουργούνται.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της συζήτησης έγιναν εκτενείς αναφορές σε έγγραφο του ΥΠΕΚΑ (Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής), τις θέσεις τού WWF και της Ορνιθολογικής Εταιρείας. Το έγγραφο του ΥΠΕΚΑ επί της ουσίας τάσσεται κατά της επένδυσης, ωστόσο υποστηρίχθηκε πως υπάρχει νεώτερο έγγραφο που ανασκευάζει το αρχικό.

Οι επενδυτές
Ο περιβαλλοντολόγος Χριστόφορος Μανδυλάς, που έχει συντάξει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, αντέκρουσε τις αντιρρήσεις που αφορούσαν στην προστασία του περιβάλλοντος, τονίζοντας ότι η μελέτη προβλέπει πολύ αυξημένα μέτρα ασφαλείας ώστε να αποκλειστούν οι πιθανότητες ατυχήματος. Ή, στην περίπτωση που θα συμβεί, αυτό να αντιμετωπισθεί άμεσα.
Ο δικηγόρος των επενδυτών Δημήτρης Καλλίας υπογράμμισε ότι η εταιρεία έχει κάνει προσφυγή στον επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και στον εισαγγελέα Μυτιλήνης για κατ’ εντολή έκδοση εγγράφων αναφορικά με το αρχικό έγγραφο του ΥΠΕΚΑ. Τέλος, ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση της εταιρείας, καθώς πληροί όλες τις προϋποθέσεις του νόμου.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey