Δύο ενδιαφέροντα πολιτιστικά προγράμματα, τα οποία αφορούσαν στα οθωμανικά μνημεία της Μυτιλήνης, υλοποίησαν τη χρονιά που μας πέρασε οι μαθητές της Β΄ τάξης του Πειραματικού Λυκείου μαζί με «συμμαθητές» τους από τη Γ΄ τάξη του 1ου Γυμνασίου της πόλης.
Δύο ενδιαφέροντα πολιτιστικά προγράμματα, τα οποία αφορούσαν στα οθωμανικά μνημεία της Μυτιλήνης, υλοποίησαν τη χρονιά που μας πέρασε οι μαθητές της Β΄ τάξης του Πειραματικού Λυκείου μαζί με «συμμαθητές» τους από τη Γ΄ τάξη του 1ου Γυμνασίου της πόλης. Το αποτέλεσμα της κοινής δουλειάς τους, που κυκλοφορεί πια σε έντυπη μορφή, αποτελεί μια πλήρη καταγραφή των μνημείων της οθωμανικής Μυτιλήνης, της παλιότερης και τωρινής χρήσης τους, της κατάστασης στην οποία βρίσκονται και παράλληλα ένα χρήσιμο και περιεκτικό οδηγό για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα γι’ αυτά.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής, οι μαθητές της Γ΄ τάξης του 1ου Γυμνασίου Μυτιλήνης υλοποίησαν το πρόγραμμα «Οθωμανικά κτίσματα της Μυτιλήνης», ενώ οι μαθητές της Β΄ τάξης του Πειραματικού Λυκείου υλοποίησαν το πρόγραμμα «Τεμένη της Μυτιλήνης. Τόποι λατρείας των μουσουλμάνων κατοίκων της Μυτιλήνης κατά την Τουρκοκρατία».
Και τα δύο προγράμματα εστίασαν κυρίως στην καταγραφή και μελέτη των σωζόμενων μουσουλμανικών χώρων λατρείας της πόλης. Σύμφωνα με το θεολόγο του Πειραματικού Λυκείου Αθανάσιο Καλαμάτα, που μαζί με το θεολόγο του 1ου Γυμνασίου Στρατή Αγγέλογλου είχαν την ευθύνη των προγραμμάτων, τα παιδιά ανταποκρίθηκαν πολύ θετικά, πραγματοποίησαν έρευνα μέσω διαδικτύου, επιτόπιες έρευνες στα μνημεία, καθώς και επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Αιγαίου προκειμένου να δουν σχετικές ερευνητικές εργασίες που έχουν γίνει από φοιτητές του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας.
Το αποτέλεσμα της έρευνας
Το αποτέλεσμα της έρευνας των παιδιών είναι ένα καλαίσθητο 18σέλιδο έντυπο, στο οποίο παρουσιάζονται τα τζαμιά της Μυτιλήνης και συγκεκριμένα η ιστορία τού Γενί Τζαμιού και του Βαλιδέ Τζαμιού, το Χαμάμ της πόλης, η συμβίωση της ελληνικής και μουσουλμανικής κοινότητας στη Μυτιλήνη κατά την Τουρκοκρατία, καθώς και τα χριστιανικά μνημεία της Μικράς Ασίας.
Οι ίδιοι οι μαθητές έχουν περιλάβει προτάσεις που αφορούν στη συντήρηση και την ένταξη του κυριότερου τεμένους της Μυτιλήνης, του Γενί Τζαμιού, στο πρόγραμμα Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς τής Unesco, καθώς και στη χρήση μερικών από αυτών ως χώρων πολιτιστικών εκδηλώσεων.