Τι θυμάται ο άνθρωπος...! Βρήκα στο αρχείο μου ένα γράμμα από το φίλο μου Πέτερ Έρλιχ, δημοσιογράφο από τη Δρέσδη. Του είχα στείλει ένα ερώτημα για τον αναλφαβητισμό και την εκπαίδευση των δασκάλων στη Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία και μου έγραψε. Στο έμπα του 1989!
Τι θυμάται ο άνθρωπος...! Βρήκα στο αρχείο μου ένα γράμμα από το φίλο μου Πέτερ Έρλιχ, δημοσιογράφο από τη Δρέσδη. Του είχα στείλει ένα ερώτημα για τον αναλφαβητισμό και την εκπαίδευση των δασκάλων στη Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία και μου έγραψε. Στο έμπα του 1989!
«Αγαπητέ φίλε μου, η ερώτησή σου προκαλεί γενικά κατάπληξη στη χώρα μας. Μια σχετική δημοσκόπηση θα έδειχνε ότι κανένας δε γνωρίζει έστω κι έναν αναλφάβητο στη Γ.Λ.Δ.. Μετά την απελευθέρωση του γερμανικού λαού από τη χιτλερική δικτατορία το 1945 πραγματοποιήθηκε στη Γ.Λ.Δ. η δημοκρατική σχολική μεταρρύθμιση, που οδήγησε στην εξάλειψη των μέχρι τότε υφιστάμενων περιορισμών της μόρφωσης για όλα τα παιδιά και στην εξάλειψη της αμάθειας. Καταρτίστηκε ο “Νόμος για τον εκδημοκρατισμό του γερμανικού σχολείου”, και για πρώτη φορά έπρεπε όλα τα παιδιά να παρακολουθήσουν μαθήματα προσανατολισμένα στις νεώτερες γνώσεις της επιστήμης και να μάθουν μια ξένη γλώσσα, ανεξάρτητα από το φύλο τους, την κοινωνική θέση των γονιών, την κοσμοθεωρία ή τη θρησκεία τους. Καθιερώθηκε, λοιπόν, ένα σχολείο που έδινε ίσες ευκαιρίες σε όλους. Το 1945 υπήρχαν στα χωριά πάνω από 4.100 μονοθέσια σχολεία, στα οποία ένας δάσκαλος δίδασκε τους μαθητές όλων των ηλικιών. Το 1960 έπαψαν να λειτουργούν και τα τελευταία απ’ αυτά.
»Τώρα, τα παιδιά στη Γ.Λ.Δ. τελειώνουν το δεκατάξιο υποχρεωτικό σχολείο, φοιτούν σε επαγγελματική σχολή ή αποκτούν το απολυτήριο του δίχρονου λυκείου για ανώτατες σπουδές. Το δεκατάξιο σχολείο αποτελεί στη γερμανική εκπαιδευτική ιστορία έναν εντελώς νέο τύπο του σχολείου γενικής μόρφωσης. Με το σχολείο αυτό υλοποιήθηκαν οι ανθρωπιστικές ιδέες προοδευτικών εκπαιδευτικών του παρελθόντος και οι μορφωτικοί στόχοι της εργατικής τάξης. Το σχολείο αυτό είναι κρατικό, ανεξάρτητο από την εκκλησία, επιστημονικά προσανατολισμένο και φυσικά απόλυτα δωρεάν. Το σχολείο μας χαρακτηρίζεται από τον πολυτεχνικό προσανατολισμό του, τη σύνδεση με τη ζωή και την υλική παραγωγή στη βιομηχανία και την αγροτική οικονομία.
»Η πλατιά, πολύπλευρη, ισότιμη γενική παιδεία για όλα τα παιδιά συνεχίζει ν’ αποτελεί προϋπόθεση για τις ίσες ευκαιρίες μόρφωσης, που εγγυάται εδώ και 40 χρόνια το εκπαιδευτικό σύστημα της Γ.Λ.Δ.. Όλα αυτά αποκλείουν φυσικά τον αναλφαβητισμό! Όπως ξέρεις, φίλε μου, στη χώρα μας όλα σχεδόν τα παιδιά φοιτούν στο δεκατάξιο σχολείο. Εξαιρέσεις γίνονται μόνο για παιδιά με υπερβολικές δυσκολίες μάθησης, που μετά την 8η τάξη μπορούν να μάθουν ένα επάγγελμα, ή για μαθητές και μαθήτριες με ειδικές ανάγκες (σωματικές ή ψυχικές), που φοιτούν στα 500 ειδικά σχολεία με ειδικά καταρτισμένους παιδαγωγούς. Σε μια τάξη του δεκατάξιου σχολείου φοιτούν κατά μέσο όρο 15 - 20 μαθητές. Στα 5.000 δεκατάξια σχολεία της χώρας η διδασκαλία γίνεται σύμφωνα με τα ενιαία εκπαιδευτικά προγράμματα και διδακτικά βιβλία. Μετά τη 10η τάξη, οι πιο ταλαντούχοι μαθητές μπορούν να φοιτήσουν σε λύκειο (τάξεις 11 και 12) ή σε επαγγελματική σχολή (τέχνικουμ).
»Για την εκπαίδευση των παιδαγωγών τώρα, σήμερα υπάρχουν δυο εκπαιδευτικές μορφές: για την κατώτερη βαθμίδα καταρτίζονται με τετραετή φοίτηση σε ινστιτούτα εκπαίδευσης δασκάλων, δάσκαλοι για τη γλώσσα, την αριθμητική κι ένα άλλο κατ’ επιλογή μάθημα (αθλητισμός, χειροτεχνία, μουσική ή σχέδιο). Πρόκειται για ανώτερες σχολές, για τις οποίες αρκεί ως προϋπόθεση ένα καλό απολυτήριο της 10ης τάξης. Οι δάσκαλοι της μέσης και ανώτερης βαθμίδας, του λυκείου και της επαγγελματικής εκπαίδευσης σπουδάζουν, αφού αποφοιτήσουν από το λύκειο, σε πανεπιστήμιο ή ανώτατη παιδαγωγική σχολή, σε ανώτατη τεχνική ή καλλιτεχνική σχολή. Η εκπαίδευση στα ιδρύματα αυτά διαρκεί πέντε έτη και ολοκληρώνεται με την απόκτηση του ακαδημαϊκού βαθμού του «διπλωματούχου δασκάλου». Οι δάσκαλοι ειδικεύονται σ’ ένα βασικό κι ένα δεύτερο μάθημα (π.χ. μαθηματικά και γεωγραφία ή γεωγραφία και αθλητισμός). Ταυτόχρονα διδάσκονται όλοι παιδαγωγική, ψυχολογία, ξένες γλώσσες και κοινωνικές επιστήμες.
»Μεγάλη σημασία δίνεται στη συνεχή επιμόρφωση παράλληλα με τα καθημερινά καθήκοντα των δασκάλων. Στα ίδια τα σχολεία υπάρχουν πολλές μορφές επιμόρφωσης. Εκτός τούτου, όλοι οι δάσκαλοι παρακολουθούν στη διάρκεια των χειμερινών ή θερινών διακοπών διάφορα υποχρεωτικά σεμινάρια σύμφωνα με τα ειδικά μαθήματά τους. Οι διευθυντές και οι υποδιευθυντές των σχολείων τελειώνουν πρόσθετες σπουδές. Με πολλούς χαιρετισμούς, ο φίλος σου Πέτερ.»
Μέσα από το λάκκο των λεόντων, σχόλιο ουδέν...
... ο Δανιήλ.