Ένας τεράστιος στόλος οχημάτων και μηχανημάτων, μια απρόβλεπτα μεγάλη και υψηλού λειτουργικού κόστους κινητή περιουσία καταγράφηκε απ’ το Δήμο Λέσβου, που καλείται να τη διαχειριστεί και να την αξιοποιήσει.
Από δίκυκλα μέχρι χωματουργικά μηχανήματα, από απορριμματοφόρα και κούρσες έως τζιπ, ο Δήμος Λέσβου έχει σήμερα στην κατοχή του συνολικά 299 οχήματα πάσης φύσεως. Μια απίστευτα μεγάλη κινητή περιουσία, που μόνο η καταγραφή της απαίτησε πολύμηνη δουλειά. Ο δήμαρχος, που έχει αναλάβει προσωπικώς το θέμα, δηλώνει ότι απαιτείται ιδιαίτερα καλός συντονισμός και οργάνωση για να μπορέσει να καταστεί αποδοτική αυτή η περιουσία. Διότι, μόνο εάν απαλλαγεί ο Δήμος απ’ τη «σκαρταδούρα» και τα προβληματικά οχήματα, μόνο αν εξασφαλίσει τα μέσα και το προσωπικό για το χειρισμό, τη συντήρηση και την κίνηση των «καλών» οχημάτων του, μόνο δηλαδή εάν αξιοποιηθεί αυτή η περιουσία, ο στόλος θα αποτελέσει «προίκα» για το νέο Δήμο κι όχι ένα «ασήκωτο βαρίδι» όπως είναι τώρα.
Στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο Δημήτρης Βουνάτσος ανακοίνωσε πως έχει συστήσει μια υπηρεσιακή μονάδα με αντικείμενο τα οχήματα του Δήμου Λέσβου. Με την έγκριση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου Λέσβου αναμένεται, όπως μας είπε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Γιάννης Βατός, η μονάδα αυτή να μορφοποιηθεί σε Τμήμα Διαχείρισης και Συντήρησης Μηχανολογικού Εξοπλισμού της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής, τμήμα που θα διαθέτει και Γραφείο Κίνησης Οχημάτων. Η διοικητική αυτή επιλογή απηχεί και το μέγεθος του στόλου, που χρειάζεται σημαντικό αριθμό υπαλλήλων για τη διαχείρισή του. Άλλωστε, αριθμητικά, ο αριθμός των οχημάτων (299) είναι ακριβώς ο μισός του μόνιμου προσωπικού (598 υπάλληλοι) του Δήμου Λέσβου.
Την προηγούμενη βδομάδα, τα δύο στελέχη που απαρτίζουν την προσωρινή υπηρεσιακή μονάδα, ο Μαρίνος Σαραντινός, ηλεκτρολόγος μηχανικός και μηχανικός ηλεκτρονικών υπολογιστών, και ο Βαγγέλης Λαμπρινίδης, τεχνίτης οχημάτων και μηχανημάτων (αποσπασμένος απ’ την Περιφέρεια), ολοκλήρωσαν και παρέδωσαν στο δήμαρχο την απογραφή του στόλου.
Ούτε ΚΤΕΟ…
Όπως ανέφερε μιλώντας στο «Ε» ο κ. Βουνάτσος, η καταγραφή και μόνο των οχημάτων και των μηχανημάτων ήταν μια ιδιαίτερα επίπονη διαδικασία, αφενός γιατί ο κάθε τέως δήμος είχε διαφορετικό τρόπο «αντιμετώπισης» των οχημάτων του και αφετέρου γιατί υπήρξαν δυστυχώς πολλές περιπτώσεις όπου για τα οχήματα δεν υπήρχαν έγγραφα. Υπήρξαν και δήμοι με οργανωμένες υπηρεσίες για τα οχήματά τους, όπως της Αγίας Παρασκευής, της Ερεσού - Αντίσσης και της Μήθυμνας, αλλά αναφέρθηκαν ως η εξαίρεση στον κανόνα.
«Ελάχιστα από όλα αυτά τα οχήματα είχαν περάσει έστω και μια φορά ΚΤΕΟ. Βρήκαμε αυτοκίνητα με πινακίδες άλλες απ’ αυτές που έπρεπε να έχουν. Βρήκαμε οχήματα χωρίς καθόλου πινακίδες. Βρήκαμε πυροσβεστικά δίχως άδεια πυροσβεστικού. Βρήκαμε αυτοκίνητα που τα οδηγούσαν άσχετοι με τους δήμους», ανέφερε ο κ. Βουνάτσος, ενώ απ’ την πλευρά τους οι υπάλληλοι προσέθεσαν πως βρέθηκαν και αυτοκίνητα ξεχασμένα εδώ και χρόνια σε συνεργεία. Είναι χαρακτηριστική περίπτωση συνεργείου στα Δάφια όπου βρέθηκαν ακινητοποιημένα οχήματα απ’ την Πέτρα, την Καλλονή και άλλους γειτονικούς δήμους.
«Πάσχουν» τα απορριμματοφόρα
Τα δύο μεγαλύτερα υποσύνολα του δημοτικού στόλου είναι τα απορριμματοφόρα και τα μηχανήματα έργων, που αντίστοιχα υπολογίζονται σε 80 και 70. Απ’ αυτά, τα σοβαρότερα προβλήματα αντιμετωπίζουν τα απορριμματοφόρα, αφού σχεδόν σε καθημερινή βάση περίπου 10 για διάφορες βλάβες είναι εκτός λειτουργίας.
Λόγω της παλαιότητας, αλλά και της ανάγκης μεταφοράς των απορριμμάτων από απομακρυσμένες περιοχές έως το ΧΥΤΑ στην Κλεφτόβιγλα, είναι επιτακτική η ανάγκη ο Δήμος να αποκτήσει άμεσα και νέα απορριμματοφόρα, ώστε να αντικατασταθούν τα παλιά.
«Είναι αδιανόητο να δίνουμε τόσο μεγάλα ποσά στην επισκευή αυτοκινήτων», είπε ο δήμαρχος, συμπληρώνοντας ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο δόθηκαν για επισκευές των αυτοκινήτων της Μήθυμνας συνολικά 120.000 ευρώ, ποσό ικανό να αγοραστούν νέα οχήματα προς αντικατάσταση των παλιών.
Σε ό,τι αφορά στα μηχανήματα έργων, τα περισσότερα είναι σε πολύ καλή κατάσταση, αλλά είναι παροπλισμένα αφού δεν υπάρχει προσωπικό, εξειδικευμένοι χειριστές να τα δουλέψουν. «Ελπίζουμε με τους οκταμηνίτες που θα προσληφθούν να μας δοθεί η δυνατότητα να κινήσουμε και τα μηχανήματα, λύνοντας προβλήματα όπως του αγροτικού οδικού δικτύου, των καθαρισμών και γενικά των πολλών εργασιών που θα μπορούσαμε να κάνουμε αν είχαμε το δυναμικό για να αξιοποιηθεί αυτός ο τεράστιος μηχανολογικός στόλος», ανέφερε ο κ. Βουνάτσος.
Στο στόλο του Δήμου Λέσβου καταγράφονται επίσης περίπου 20 τζιπ, μικρού και μεγάλου κυβισμού, αρκετά δίκυκλα, λεωφορεία, φορτηγά κλειστά και ανοιχτά, όπως και πολλά διαφορετικά μηχανήματα (σκούπες, σάρωθρα, ανυψωτήρες, εκχιονιστικά, καθαρισμού ακτών κ.λπ.).
Υπόμνημα στον υπουργό Εθνικής Άμυνας για παραχώρηση τμήματος του παλιού στρατοπέδου Μόριας
Από κρησάρα ό,τι κινείται…
Η καταγραφή ήταν το πρώτο βήμα του σχεδιασμού που αφορά στο στόλο. Ο δήμαρχος, μιλώντας στο «Ε», υποστήριξε πως τις επόμενες μέρες θα συγκροτηθεί - με ό,τι στελέχη υπάρχουν - μια επιτροπή που θα εξετάσει το σύνολο των οχημάτων ανά δημοτική ενότητα.
Η επιτροπή αυτή κατ’ αρχάς θα αποφασίσει για το πέταμα των οχημάτων που είναι ακινητοποιημένα και δεν μπορούν να επιδιορθωθούν. «Θεωρώ ότι υπάρχει ακόμη μια κατηγορία οχημάτων που θα μπορούσαμε να κάνουμε δωρεά, γιατί δεν τα χρειαζόμαστε ή δε συμφέρει να τα συντηρούμε», ανέφερε ο κ. Βουνάτσος, προσθέτοντας πως τα μεγάλου κυβισμού επιβατηγά θα επιστραφούν στον ΟΔΔΥ, όπως έχει ζητηθεί άλλωστε στο πλαίσιο περιορισμού της κατανάλωσης καυσίμων, ενώ υπάρχει προβληματισμός για τα πολλά λεωφορεία και βαν που έχει στη διάθεσή του ο Δήμος.
Δύο μηχανουργεία
Μετά το «ξεσκαρτάρισμα», που με έναν καλό σχεδιασμό δε θα αργήσει να ολοκληρωθεί, ο Δήμος θα προχωρήσει στην οργάνωση μιας υπηρεσίας διαχείρισης και συντήρησης των «μάχιμων» οχημάτων του.
Υπάρχουν διάφορες σκέψεις για το πώς θα οργανωθεί η υπηρεσία, αφού από τη δύναμη των δημοτικών υπαλλήλων απουσιάζουν οι ειδικοί για μηχανές εσωτερικής καύσης, εκείνοι που θα αναλάμβαναν τη συντήρηση του στόλου δηλαδή. «Προς το παρόν, εκείνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να φροντίσουμε για την εύρεση των κατάλληλων χώρων στέγασης των οχημάτων μας, ώστε ανά πάσα στιγμή να υπάρχει η δυνατότητα συντήρησής τους», ανέφερε ο δήμαρχος, που συμπλήρωσε πως σε επίπεδο νησιού υπάρχει ήδη ένας τέτοιος χώρος στην Καλλονή, πίσω απ’ το γήπεδο, ενώ αναζητείται ένας δεύτερος στην περιοχή της Μυτιλήνης.
Ο κ. Βουνάτσος προσανατολίζεται στο να ζητήσει από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Πάνο Μπεγλίτη - είχε σχεδόν ετοιμάσει το σχετικό υπόμνημα προς τον Ευάγγελο Βενιζέλο -, την παραχώρηση μικρού τμήματος του καταργηθέντος στρατοπέδου της Μόριας, στο οποίο υπάρχουν υποδομές που διευκολύνουν τη συντήρηση των οχημάτων.
Εκτιμάται πως, ακόμη και για τα οχήματα που βρίσκονται σε άριστη κατάσταση, ο δήμος θα πρέπει να διαθέτει ετησίως - χωρίς τον υπολογισμό καυσίμων - περί τις 6.000 ευρώ για το καθένα, προκειμένου να τα ασφαλίζει και να τα συντηρεί στοιχειωδώς. Οπότε, με ένα τέτοιο υψηλό λειτουργικό κόστος, το μόνο σίγουρο είναι πως απαιτείται άμεσα να ληφθούν οι αποφάσεις για την αξιοποίηση όσων τελικά οχημάτων παραμείνουν για χρήση απ’ το νέο Δήμο.