Στον καιρό της… αξιολόγησης

01/07/2012 - 05:56
Σχεδόν 20 μέρες τώρα το θέμα της αξιολόγησης των σχολείων βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, αφού η απόφαση της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ) Λέσβου να διαφοροποιηθεί απ’ τη γενική κατεύθυνση της Ομοσπονδίας, σηκώνει κύματα αντιπαράθεσης στους κόλπους των καθηγητών.
Σχεδόν 20 μέρες τώρα το θέμα της αξιολόγησης των σχολείων βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, αφού η απόφαση της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ) Λέσβου να διαφοροποιηθεί απ’ τη γενική κατεύθυνση της Ομοσπονδίας, σηκώνει κύματα αντιπαράθεσης στους κόλπους των καθηγητών, διχάζει τον εκπαιδευτικό κόσμο αλλά και προκαλεί πρωτοσέλιδα τα «εύσημα» της «Καθημερινής».
Την ίδια ώρα η ΕΛΜΕ Λήμνου τάσσεται κατά της αξιολόγησης, ενώ ήδη έξι σχολεία της Λέσβου, διά των συλλόγων καθηγητών, αποφάσισαν να ξεκινήσουν πιλοτικά την αυτο-αξιολόγηση.


«Αν όχι η μοναδική, ίσως απ’ τις ελάχιστες πανελλαδικά ενώσεις που συγκατατίθενται στην αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων σύμφωνα με το καινούργιο θεσμικό πλαίσιο, που σε πολλά σημεία του εγείρει τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών, είναι η ΕΛΜΕ Λέσβου. Η οποία αποφάσισε κατά πλειοψηφία, με τις ψήφους ΠΑΣΚ και ΔΑΚΕ, να πει “ναι” στην όλη διαδικασία», έγραψε στις 3 Ιουνίου το «Ε», ενώ μερικές μέρες αργότερα, στις 8 Ιουνίου, αναφερθήκαμε στην κοινή αντίδραση των δύο εκπροσώπων της Αυτόνομης Πρωτοβουλίας και της Αγωνιστικής Παρέμβασης στην ΕΛΜΕ Λέσβου, οι οποίοι διαφοροποιήθηκαν και κατήγγειλαν ως απαράδεκτη την απόφαση, ζητώντας απ’ τους εκπαιδευτικούς του νησιού να μη συναινέσουν στη διαδικασία αυτοαξιολόγησης των σχολικών τους μονάδων.
Θυμίζουμε πως στο πλαίσιο εφαρμογής του νέου νόμου (ΦΕΚ 19 Μαΐου 2010) θα επιλεγούν σχολικές μονάδες οι οποίες θα εφαρμόσουν πιλοτικά την αυτοαξιολόγηση. Για το επόμενο σχολικό έτος 2010 - 2011 η συμμετοχή των σχολείων είναι προαιρετική και η απόφαση συμμετοχής ή μη ανήκει στο σύλλογο διδασκόντων του κάθε σχολείου.

«Υγιής αντίδραση»

Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΜΕ Λέσβου, μέλος της ΔΑΚΕ, Αλέξανδρος Κουτσαντώνης, την ίδια απόφαση περί της αυτοαξιολόγησης δημοσιοποίησε και στην εφημερίδα «Καθημερινή», ως απάντηση σε αρθρογραφία με την οποία ο δημοσιογράφος Απόστολος Λάκασας ασκούσε κριτική στην ΟΛΜΕ για τη στάση της στο θέμα της αξιολόγησης.
Ο κ. Λάκασας, όχι μόνο δεν αγνόησε την επιστολή του κ. Κουτσαντώνη, αλλά την προηγούμενη Παρασκευή 18 Ιουνίου επαίνεσε την ΕΛΜΕ Λέσβου σε κείμενό του με τίτλο «Καθηγητές υπέρ της αξιολόγησης - “Είναι εργαλείο βελτίωσης και όχι εκβιασμού ή μεροληπτικής κρίσης”, τονίζει η ΕΛΜΕ Λέσβου», αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι «κοιτίδες αντίστασης αναπτύσσουν εκπαιδευτικοί κόντρα στην προσπάθεια των συνδικαλιστών της ΟΛΜΕ που αντιτάσσονται σε καθετί που... ξεβολεύει τον κλάδο. Παράδειγμα αποτελεί η Ένωση Καθηγητών Λέσβου, που παρά τη σαφή προτροπή της Ομοσπονδίας να μη συμμετάσχουν στην αξιολόγηση των σχολείων, αποφάσισε να στηρίξει όσους συλλόγους διδασκόντων, αντίθετα, μετάσχουν στη διαδικασία.».
Στο ίδιο φύλλο της εφημερίδας πρωτοσέλιδα, υπάρχει παραπομπή στο εσωτερικό θέμα με τίτλο: «Υγιής αντίδραση στη “νόσο” της ΟΛΜΕ - Οι καθηγητές Λέσβου, παρά την αντίθεση της Ομοσπονδίας, αποδέχονται την αξιολόγηση».

Αντιδράσεις

Μια μέρα πριν το δημοσίευμα της «Καθημερινής» και έως τις 27 Ιουνίου, το σύστημα αυτοαξιολόγησης των σχολείων, που θα ξεκινήσει για όσα σχολεία το επιθυμούν βάσει αποφάσεων των καθηγητών τους από το Σεπτέμβριο, έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση. Σύμφωνα με το κείμενο της διαβούλευσης, στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης θα εξεταστούν πέντε βασικά πεδία. Τα μέσα και οι πόροι των σχολείων, η οργάνωση και η διοίκησή τους, το κλίμα και οι σχέσεις εντός των σχολικών μονάδων, οι εκπαιδευτικές διαδικασίες και τα αποτελέσματα.
Όμως, αμέσως μετά το δημοσίευμα υπήρξαν νέες ανακοινώσεις απ’ τις δύο παρατάξεις που διαφώνησαν στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΛΜΕ Λέσβου και μάλιστα η Αγωνιστική Παρέμβαση εκφράζει την έκπληξή της διότι, ενώ σύμφωνα με το δημοσίευμα οι καθηγητές της Λέσβου αποδέχονται την αξιολόγηση, «κανένα γυμνάσιο ή λύκειο στο νησί δε δέχτηκε να μπει στο λεγόμενο πιλοτικό πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης».
Η ίδια παράταξη αναφέρεται στις τρεις γενικές συνελεύσεις της ΕΛΜΕ το προηγούμενο διάστημα που έχουν ταχθεί κατά της αξιολόγησης του υπουργείου Παιδείας, όπως και στην «ασάφεια» της όλης διαδικασίας.
Η ίδια παράταξη προχθές δημοσιοποίησε και «φανταστική» δισέλιδη επιστολή-απάντηση της υπουργού με την υπογραφή «Φράου Άννα Μπίλντεμπεργκ Διαμαντοπούλου», προς τον πρόεδρο της ΕΛΜΕ Λέσβου, με την οποία και τον ευχαριστεί για τη στήριξη που της παρέχει.
Η Αυτόνομη Πρωτοβουλία, ομοίως αντιδρώντας στο δημοσίευμα, καλεί τους καθηγητές να μη δεχτούν να μετρηθεί το έργο τους με αριθμούς και ποσοτικά στοιχεία, να απορρίψουν τις διαδικασίες εφαρμογής της σχετικής εγκυκλίου αξιολόγησης και «να μη συναινέσουν στον αυτοεξευτελισμό τους».

Έξι σχολεία

Απαντώντας στις αντιδράσεις, ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ ευχαρίστησε με ανακοίνωσή του «όλους αυτούς που ασχολούνται με τις απόψεις μου και τη συνδικαλιστική μου δράση και αυτό χωρίς καμμία διάθεση ειρωνείας, πράγματι το εννοώ. Τους ευχαριστώ, διότι με την ενασχόλησή τους μαζί μου δίνουν πολιτική οντότητα σε εμένα αλλά και στο προεδρείο της ΕΛΜΕ Λέσβου. Στο συνδικαλισμό, αλλά και γενικότερα στην πολιτική, η διαφορετικότητα είναι θέση. Άσχημο και κακό για μένα θα ήταν η αδιαφορία γιατί αυτό θα σήμαινε ότι συνδικαλιστικά έχουμε απαξιωθεί και υπολειτουργούμε.».
Στο ίδιο «ευχαριστήριο» ο κ. Κουτσαντώνης δηλώνει πως δεν έχει κανένα πρόβλημα και ως προς τη διαφωνία τους με τις ιδεολογικές του θέσεις, αφού όπως τονίζει «ανήκουμε σε διαμετρικά αντίθετους ιδεολογικούς χώρους και η αντίθεσή τους στα πεπραγμένα μου και στις θέσεις μου σημαίνει ότι εγώ βρίσκομαι σε συμβατότητα και αρμονία με τα πολιτικά και ιδεολογικά “πιστεύω” μου».
Στο διά ταύτα, και στην καταγγελία των άλλων παρατάξεων ότι κανένα σχολείο δε συμφωνεί με την αξιολόγηση, ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Λέσβου απαντώντας μέσω του «Ε» ανέφερε πως «μέχρι στιγμής έχουν ψηφίσει υπέρ της αξιολόγησης στα σχολεία τους οι σύλλογοι καθηγητών έξι συνολικά σχολείων».
Αυτά τα σχολεία, σύμφωνα με τον κ. Κουτσαντώνη, είναι το 1ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης, στο οποίο και είναι διευθυντής, το 2ο Γενικό Λύκειο Μυτιλήνης, το 3ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης, το Γενικό Λύκειο Παμφίλων, το Γενικό Λύκειο Αγιάσου και το Γυμνάσιο Αγιάσου.


Απ’ την ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου
Όχι στην αυτοαξιολόγηση


Αντίθετη απόφαση απ’ την ΕΛΜΕ Λέσβου πήρε η ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου, η οποία λέει «όχι» στην όλη διαδικασία, τονίζοντας πως υπάρχουν ενστάσεις ακόμη και ως προς τη χρονική στιγμή που επελέγη για κάτι τέτοιο, γιατί στο τέλος της σχολικής χρονιάς τουλάχιστον οι μισοί εκπαιδευτικοί δε γνωρίζουν σε ποιο σχολείο θα βρίσκονται το Σεπτέμβρη, είτε γιατί είναι μετατιθέμενοι, αναπληρωτές, ωρομίσθιοι, στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ, είτε γιατί δεν έχουν διοριστεί ακόμα. Οπότε, είναι λογικό οι καθηγητές να δυσκολεύονται ηθικά να συμμετέχουν σε μια τέτοια απόφαση για ένα σχολείο στο οποίο δεν ξέρουν αν θα βρίσκονται το Σεπτέμβρη.
Η ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου στους λόγους για τους οποίους δηλώνει ότι αντιτίθεται στην αξιολόγηση περιλαμβάνει τη βεβαιότητα πως τα προβλήματα που χρόνια ταλανίζουν την εκπαίδευση «δεν οφείλονται στη μη ύπαρξη αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου», αναφέρεται στην «ασάφεια του κειμένου της αξιολόγησης», ενώ χαρακτηρίζει «παραπλανητική την όλη διαδικασία από τη στιγμή που πολλά από τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στους πέντε τομείς που θα διερευνηθούν, κάθε σχολική μονάδα τα δηλώνει κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και επομένως οι περιφέρειες Εκπαίδευσης τα γνωρίζουν».
«Μήπως», αναφέρει η ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου, «συνδέεται με το γεγονός ότι η αξιολόγηση εντάσσεται στο ΕΣΠΑ με 7,2 εκατ. ευρώ και προβλέπονται αμοιβές για επιτροπές σχεδιασμού, επιμορφωτές, σχολικούς συμβούλους, διευθυντές, ακόμα και διαφημιστικές καταχωρήσεις για το ίδιο το έργο; Και όλα αυτά την περίοδο που μας έχουν επιβάλει τα πιο βάρβαρα μέτρα για να σωθούμε!»

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey