Εκρηκτική κατάσταση επικρατεί σε λύκεια της Μυτιλήνης, μια και από στιγμή σε στιγμή θα πρέπει η διοίκηση να ασχοληθεί με την καυτή πατάτα των μετεγγραφών μαθητών από σχολείο σε σχολείο.
Εκρηκτική κατάσταση επικρατεί σε λύκεια της Μυτιλήνης, μια και από στιγμή σε στιγμή θα πρέπει η διοίκηση να ασχοληθεί με την καυτή πατάτα των μετεγγραφών μαθητών από σχολείο σε σχολείο. Που αν γίνουν, ανατρέπουν ό,τι έως σήμερα είχε γίνει για την προετοιμασία της νέας σχολικής χρονιάς στα λύκεια. Ως επειγόντως αναγκαία λύση για να δρομολογηθεί η αντιμετώπιση του προβλήματος είναι ο επανασχεδιασμός της χωροταξικής κατανομής των μαθητών, μια και οι έως τώρα μικρο…παρασπονδίες στην εφαρμογή της ισχύουσας κατανομής αδικούν όσα από τα σχολεία «δε διαθέτουν καλό όνομα». Κάποια σχολεία έχουν γιγαντώσει αριθμητικά σε μαθητές και κάποια άλλα παραμένουν νάνοι, ολοένα και πιο πολύ… συρρικνούμενοι!
Πριν λίγες μέρες, σε ιδιωτική συζήτηση, στέλεχος της εκπαίδευσης σχολίαζε ότι αν οι κάτοικοι όλου του νησιού αφιερώσουν τόση φαιά ουσία για οποιοδήποτε άλλο ζήτημα όση κάποιοι γονείς στη Μυτιλήνη αφιερώνουν για την επιλογή λυκείου, τότε ο κόσμος μας θα ήταν πολύ καλύτερος. Με αυτό ήθελε να καταδείξει το σχεδιασμό που επιμελημένα κάποιοι κάνουν, απ’ το δημοτικό ακόμη, προκειμένου το παιδί τους να φοιτήσει σε κάποιο «καλό» λύκειο. Οι αναγνώστες τού «Ε» θα θυμούνται παλαιότερα δημοσιεύματά μας που προκάλεσαν και εισαγγελική παρέμβαση για γονείς που έκαναν έως και εικονική ανάθεση κηδεμονίας προκειμένου να εξασφαλίσουν εγγραφή των μαθητών τους στο σχολείο που επέλεξαν.
Μετεγγραφές…
Όπως χρόνια τώρα συμβαίνει, έτσι και φέτος, υπάρχει σημαντικός αριθμός αιτήσεων (30 συνολικά) για μετεγγραφές από λύκειο σε λύκειο μέσα στην πόλη της Μυτιλήνης. Ο νέος διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Βασίλης Κοντάρας, θέλοντας αφενός να τηρήσει την εγκύκλιο του προκατόχου του, Θανάση Φραγκόπουλου, με την οποία κι έμπαινε φραγμός στον ανεξέλεγκτο αριθμό μαθητών ανά σχολείο και αφ’ ετέρου να αποφύγει αδικίες και μεροληπτικές αποφάσεις, «κράτησε» έως σήμερα όλα τα αιτήματα για μετεγγραφές ώστε να τα αντιμετωπίσει συνολικά.
Όπως εξήγησε ο κ. Κοντάρας, όφειλε να δώσει προτεραιότητα στη στελέχωση των σχολείων με εκπαιδευτικούς για να λειτουργήσουν όλα τα σχολεία και τις επόμενες μέρες θα εξετάσει τα αιτήματα των μετεγγραφών.
Καραμπόλα!
Όμως η συντριπτική πλειοψηφία των αιτημάτων, όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες, αφορούν στη μετακίνηση μαθητών λυκείου σε τρία σχολεία, δηλαδή στο 3ο Γενικό Λύκειο (11 αιτήσεις, εκ των οποίων οι 10 για την Α΄ τάξη), στο 5ο Γενικό Λύκειο και στο Πειραματικό Λύκειο Μυτιλήνης. Αν ικανοποιηθούν όλες οι αιτήσεις, τότε ανατρέπεται ό,τι ισχύει έως τώρα, αφού θα συρρικνωθούν τα τμήματα των δύο λυκείων απ’ τα οποία αποχωρούν μαθητές, του 2ου και του 4ου, και απ’ την άλλη θα παραστεί ανάγκη να δημιουργηθούν περισσότερα τμήματα στα άλλα σχολεία, καταργώντας στην πράξη τα προγράμματα που έχουν διαμορφωθεί σε όλα τα λύκεια. Προγράμματα που, σημειωτέον, κινούνται οριακά αναφορικά με τον αριθμό των μαθητών στη λειτουργία τμημάτων.
Για παράδειγμα, η Α΄ τάξη του 3ου Λυκείου έχει σήμερα 87 μαθητές, ενώ σύμφωνα με την εγκύκλιο Φραγκόπουλου δεν μπορεί να υπερβεί τους 90. Αν οι 87 μαθητές γίνουν 97, τότε θα πρέπει να δημιουργηθεί κι άλλο τμήμα, να αναλάβουν μαθήματα κι άλλοι εκπαιδευτικοί κ.λπ.. Ο κίνδυνος «καραμπόλας» είναι προφανής και είναι και το βασικό επιχείρημα που προβάλλεται στους γονείς που επιμένουν πως κατά προτεραιότητα θα πρέπει να εξεταστούν οι αιτήσεις για μετεγγραφή των παιδιών τους.
Εκπαιδευτικός ανέφερε ότι η βάση του προβλήματος έγκειται στον αριθμό που κάθε χρόνο εισάγει στην Α΄ τάξη κάθε λύκειο, αλλά και το τι γίνεται στα γυμνάσια και στα δημοτικά «τροφοδότες» του. Αν για παράδειγμα εφαρμοστεί κατά γράμμα η εγκύκλιος Φραγκόπουλου για τον ανώτατο αριθμό μαθητών, όπως και η ισχύουσα χωροταξική κατανομή σε όλες τις βαθμίδες, δε θα εμφανίζονται σχολεία με υπερβολικά μεγάλο αριθμό μαθητών και άλλα όπου μετά βίας δημιουργείται ένα τμήμα σε κάθε τάξη.
Ακρότητες…
Σε μια «ανούσια» μάχη, που καλά κρατεί χρόνια τώρα, για το ποιο σχολείο θα έχει μεγαλύτερο αριθμό μαθητών, ενισχύοντας ταυτόχρονα και τη φήμη του ως καλού σχολείου, εκδηλώνονται φαινόμενα που μόνο τιμή δεν περιποιούν σε εκπαιδευτικούς, αλλά και σε γονείς που επιμένουν να επιλέγουν σχολείο.
Πληροφορία αναφέρει, για παράδειγμα, ότι από γονιό φέτος ζητήθηκε δικαστική συνδρομή προκειμένου να επισπευστεί η μετεγγραφή του παιδιού του σε άλλο σχολείο. Άλλος γονιός φέρεται να έχει προσκομίσει γνωμάτευση από κλινικό ψυχολόγο, βάσει της οποίας το παιδί του πρέπει οπωσδήποτε να μετεγγραφεί στο σχολείο στο οποίο πηγαίνουν τα υπόλοιπα μέλη της παρέας του.
Απ’ την άλλη, εκπαιδευτικοί φέρονται να «κράτησαν» απολυτήρια γυμνασίου ή να τα έστειλαν σε «λάθος» σχολεία, ενισχύοντας όλη αυτήν τη λάθος πρακτική που θέλει τα σχολεία να αντιμετωπίζονται κατηγοριοποιημένα σε «καλά» και «κακά».
Στο λογικό επιχείρημα ότι οι αποστάσεις είναι αμελητέες μεταξύ σχολείων που στην πράξη είναι στην ίδια αυλή και δεν υφίσταται αιτιολογία για να γίνει μετεγγραφή, υπάρχει και ο αντίλογος, που καλλιεργείται ειδικά από κάποιους γονείς ότι «το μάθημα δε γίνεται στην αυλή, αλλά στις αίθουσες».
Νέο χωροταξικό
«Όντως», ανέφερε η περιφερειακή διευθύντρια Εκπαίδευσης, Ματούλα Κοντέλλη, μιλώντας στο «Ε», «αν και υπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός για την κατανομή των μαθητών ανά σχολείο, απ’ τα προνήπια έως τα λύκεια, κάποια σχολεία “πνίγονται” εξ αιτίας των πολλών μαθητών και κάποια άλλα είναι άδεια. Εμείς επιδιώκουμε χωρίς αδικίες, χωρίς διακρίσεις - γιατί δυστυχώς υπάρχουν και τέτοια φαινόμενα επιλογών κάποιων να αλλάξουν σχολείο ώστε να μην υπάρχουν, για παράδειγμα, πολλοί αλλοδαποί μαθητές σε μια τάξη -, δίχως υπεραριθμίες και κενά, να μοιραστούν οι μαθητές σε όλα τα σχολεία ανάλογα με το πού κατοικούν.»
Το επόμενο διάστημα η κ. Κοντέλλη ανέφερε ότι θα υπάρξει διάλογος και με την αυτοδιοίκηση, αλλά και με τους φορείς, ώστε να σχεδιαστεί εκ νέου, και λαμβάνοντας υπόψη όλη την προηγούμενη εμπειρία των τελευταίων ετών, η χωροταξική κατανομή των μαθητών ανά σχολείο. «Εννοείται», προσέθεσε η ίδια, «πως θα ζητούνται λογαριασμοί κι ό,τι άλλο μπορεί να αποδείξει πού κατοικεί ο κάθε μαθητής, ακόμη και έλεγχοι-έφοδοι απ’ τους εκπαιδευτικούς, ώστε να πάψει πια αυτή η διαφορά από σχολείο σε σχολείο.»
Σημειωτέον πως για το ίδιο θέμα των μετεγγραφών ο κ. Κοντάρας ενημέρωσε και την Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Μυτιλήνης, ζητώντας τη συμβολή και των γονιών στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλεί ο μεγάλος αριθμός αιτημάτων για μετεγγραφή.