Εισήγηση υπέρ Σαρακήνας

01/07/2012 - 05:56
Άργησε, αλλά δεν εγκατέλειψε το σχεδιασμό για το νέο εργοστάσιό της στη Λέσβο η ΔΕΗ Α.Ε., το διοικητικό συμβούλιο της οποίας σε επόμενη συνεδρίασή του, θα αποφασίσει για την αγορά του οικοπέδου και την έναρξη των εργασιών κατασκευής.
Άργησε, αλλά δεν εγκατέλειψε το σχεδιασμό για το νέο εργοστάσιό της στη Λέσβο η ΔΕΗ Α.Ε., το διοικητικό συμβούλιο της οποίας σε επόμενη συνεδρίασή του, που αναμένεται μέσα στο Φεβρουάριο, θα αποφασίσει για την αγορά του οικοπέδου και την έναρξη των εργασιών κατασκευής. Για το θέμα υπάρχει θετική εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης Παραγωγής Νήσων, που προκρίνει τη Σαρακήνα και προϋπολογίζει το κόστος της όλης παρέμβασης σε 185 εκατ. ευρώ. Όσο για τη διάρκεια της κατασκευής, το πλέον απαισιόδοξο σενάριο ανεβάζει σε έξι χρόνια το διάστημα υλοποίησης της επένδυσης, μεγάλη περίοδος, όπως φαίνεται, για να «αντέξει» το υφιστάμενο εργοστάσιο να καλύπτει τις ανάγκες όλου του νησιού.

Σύμφωνα με πληροφορίες τού «Ε», που επιβεβαίωσε ο βοηθός διευθυντή της Διεύθυνσης Παραγωγής Νήσων τής ΔΕΗ Α.Ε., Δημήτρης Κόλιας, το Δεκέμβριο του 2010 ολοκληρώθηκε η εισήγηση που αφορά στην κατασκευή νέου εργοστασίου της επιχείρησης στη Λέσβο. Η εισήγηση διαβιβάστηκε προ ημερών στη γραμματεία του διοικητικού συμβουλίου προκειμένου το θέμα να απασχολήσει σε προσεχή συνεδρίαση και να ληφθεί απόφαση. Άλλωστε, όπως υπενθύμισε ο κ. Κόλιας, το έργο έχει ήδη ενταχθεί στο αναπτυξιακό πρόγραμμα της ΔΕΗ έως το 2015 και ήταν ζήτημα χρόνου να ετοιμαστεί ο φάκελος της εισήγησής του ώστε να ληφθεί η απόφαση για την έναρξη της επένδυσης.
Ομοίως για τον ίδιο λόγο, την ένταξή του δηλαδή στο εγκεκριμένο αναπτυξιακό πρόγραμμα της ΔΕΗ, δεν επηρεάζει την πορεία της επένδυσης η οικονομική κρίση.

Αγορά οικοπέδου

Τα βασικά μεγέθη της επένδυσης, που η Διεύθυνση Παραγωγής Νήσων εισηγείται να γίνει στη Σαρακήνα, είναι ότι το εργοστάσιο ισχύος 120 μεγαβάτ να κατασκευαστεί σε οικοπεδική έκταση 130 με 150 στρεμμάτων. Θυμίζουμε ότι έχει ήδη ληφθεί η σχετική άδεια παραγωγής απ’ τον Αύγουστο του 2009, προϋπόθεση για κάθε επόμενο βήμα, και μάλιστα λέγεται πως η εν λόγω άδεια ήταν η τελευταία υπογραφή που έβαλε ως υπουργός Ανάπτυξης, πριν προκηρυχθούν οι εκλογές, ο Κωστής Χατζηδάκης. Επίσης στο φάκελο της επένδυσης υπάρχει τοπογραφικό της περιοχής, ενώ σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί, μαζί με τις λιμενικές εγκαταστάσεις που θα δημιουργηθούν καθώς και με τις γραμμές μεταφοράς, τα έργα δικτύου που απαιτούνται, ο συνολικός προϋπολογισμός του εργοστασίου ανέρχεται στα 185 εκατ. ευρώ.
Αμέσως μετά την απόφαση του διοικητικού συμβουλίου αναμένεται να συγκροτηθεί επιτροπή που θα αναλάβει την αγορά του οικοπέδου.
Όπως τόνισε ο κ. Κόλιας, «το πιο απαισιόδοξο σενάριο είναι η κατασκευή του εργοστασίου, μαζί με την αδειοδότηση των περιβαλλοντικών όρων που υπολογίζουμε να κρατήσει ένα έτος, να διαρκέσει έως έξι χρόνια. Το πιο αισιόδοξο είναι το έργο μαζί με τις αδειοδοτήσεις να ολοκληρωθούν το πολύ σε πέντε χρόνια.».

Διασύνδεση…
Ένα ζήτημα που θα συνεκτιμηθεί στην απόφαση για το θερμικό εργοστάσιο είναι και οι εξελίξεις σε σχέση με τον ενεργειακό σχεδιασμό που αφορά τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και την επένδυση Ρόκα, η οποία και προβλέπει τη διασύνδεσή τους με την ηπειρωτική χώρα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, όπως ανέφερε στέλεχος της ΔΕΗ, το θερμικό εργοστάσιο είναι απαραίτητο να κατασκευαστεί και δε θα πρέπει ο ενεργειακός σχεδιασμός περί της διασύνδεσης να καθυστερήσει τις αποφάσεις για το εργοστάσιο στη Σαρακήνα.
Ένα ακόμη ζήτημα που τέθηκε ως επιτακτικής ανάγκης, ήταν να μην απαξιωθεί στην προοπτική του νέου εργοστασίου ο υφιστάμενος Σταθμός Παραγωγής, αφού τα πέντε - έξι χρόνια που χρειάζονται για τη νέα μονάδα, είναι πολύ μεγάλος χρόνος για τις «αντοχές» του παλιού εργοστασίου.

Φόβος διακοπών
Με τις βελτιώσεις και την ενίσχυση της ισχύος του παλιού εργοστασίου, το προηγούμενο διάστημα αποφεύχθηκαν τα προβλήματα στην ηλεκτροδότηση που υπήρξαν ειδικά τη διετία 2007 - 2008. Όμως, πόσο ακόμη το εργοστάσιο θα μπορεί να καλύπτει τις ενεργειακές ανάγκες της Λέσβου;
Η ζήτηση ενέργειας σε περίοδο αιχμής, το καλοκαίρι, δεν ξεπερνά τα 70 με 75 μεγαβάτ. Η πραγματική ισχύς - η ονομαστική είναι πολύ μεγαλύτερη - των μηχανών που υπάρχουν μαζί με τον εγκατεστημένο αεριοστρόβιλο και τα φορητά ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, φτάνει τα 80 μεγαβάτ. Στην πράξη, όμως, τα πράγματα δεν έχουν όπως τα εμφανίζουν τα νούμερα. Κι αυτό γιατί τρεις μηχανές, που συνολικά παράγουν πάνω από 12 μεγαβάτ, είναι πάρα πολύ παλιές κι όπως τονίζει ο διευθυντής του εργοστασίου, Αντώνης Κατσάνης, έχουν κλείσει τον κύκλο ζωής τους. Αυτές οι μηχανές, σημειωτέον, λειτουργούν ανελλιπώς απ’ το 1983 και το 1984, ενώ υπάρχουν στο εργοστάσιο και ακόμη παλαιότερες, του 1975, που εξακολουθούν να δουλεύουν.
Η χρήση αυτών των μηχανών έχει ως αποτέλεσμα τριπλή επιβάρυνση, γιατί καίνε περισσότερο καύσιμο για να αποδώσουν την ισχύ που δίνουν, οπότε παράγουν και περισσότερους ρύπους, για τους οποίους ομοίως πληρώνει η ΔΕΗ.
«Δεν έχουμε την πολυτέλεια να καθυστερούμε, αφού ανά πάσα στιγμή υπάρχει ο φόβος αυτές οι παλιές μηχανές, ή κάποιες άλλες μεγαλύτερες που δεν υπάρχει δυνατότητα να αντικατασταθούν, να τεθούν εκτός λειτουργίας. Για να αποφευχθούν απρόοπτα, θα πρέπει μαζί με την απόφαση για νέο εργοστάσιο να ληφθούν και αποφάσεις για βελτιώσεις του υφιστάμενου, ενδεχομένως με την εγκατάσταση κάποιων μικρών μηχανών, καινούργιων, που στη συνέχεια θα πάνε στον καινούργιο σταθμό», υποστήριξε ο κ. Κατσάνης, που με τις παρούσες συνθήκες δεν μπορεί επ’ ουδενί να εγγυηθεί για πόσο ακόμη θα ηλεκτροδοτείται το νησί δίχως προβλήματα.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey