Στην αυριανή συνεδρίαση της Λιμενικής Επιτροπής Λέσβου, θα οριστικοποιηθεί η μελέτη του λιμένα Σιγρίου, προκειμένου να προωθηθεί άμεσα, και μετά από 13 χρόνια αναμονής, η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ, και αφετέρου θα ληφθεί απόφαση για το ποιος φορέας θα το αναλάβει.
Λίγες ώρες πριν οι κάλπες ανοίξουν, είναι ενδεικτική της σοβαρότητας των προβλημάτων που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν και να διαχειριστούν σε λίγο καιρό οι νέες αυτοδιοικητικές αρχές του τόπου η αυριανή συνεδρίαση της Λιμενικής Επιτροπής Λέσβου, στις 11 το πρωί. Συνεδρίαση στην οποία αφενός θα οριστικοποιηθεί η μελέτη του λιμένα Σιγρίου, προκειμένου να προωθηθεί άμεσα, και μετά από 13 χρόνια αναμονής, η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ, και αφετέρου θα ληφθεί απόφαση για το ποιος φορέας θα το αναλάβει. Θα είναι η «Εγνατία Α.Ε.» ή όχι;
Έναν ακριβώς χρόνο απ’ την ώρα που είχε πλήρως ωριμάσει και θα μπορούσε να είχε ήδη ενταχθεί στο ΠΕΠ Κρήτης και Νήσων Αιγαίου, το έργο του λιμένα Σιγρίου συζητείται αύριο στη Λιμενική Επιτροπή προκειμένου να γίνει η οριστικοποίηση της μελέτης του έργου. Της μελέτης έτσι όπως άλλαξε μετά τις τροποποιήσεις που έγιναν, οι οποίες και προέβλεπαν σημαντική μείωση της χερσαίας ζώνης του λιμένα σε σχέση με την προηγούμενη εγκεκριμένη μελέτη, ώστε να συνάδει και με την ευρύτερη περιοχή.
«Ένας απ’ τους λόγους για τους οποίους ανέλαβα την προεδρία του Λιμενικού Ταμείου ήταν και το έργο του λιμένα Σιγρίου. Τώρα μπορώ να πω ότι μετά από 13 χρόνια μπήκαμε επιτέλους στο τελικό στάδιο λίγο πριν την ένταξη του έργου», υποστήριξε ο Κώστας Κορδώνης, ο οποίος και εκτιμά πως δίχως κανένα πρόβλημα, αύριο η Επιτροπή θα εγκρίνει την οριστική μελέτη. Σύμφωνα με αυτήν, το κόστος του λιμένα, μετά και τις αλλαγές που προκάλεσε η τέως υπουργός Οικονομίας Λούκα Κατσέλη, που είχε συστήσει «περιορισμό» της δαπάνης για το έργο, θα είναι της τάξης των 17 εκατ. ευρώ.
Αγώνας ταχύτητας
Μετά την έγκριση της μελέτης, θα πρέπει να υπάρξουν οι εγκρίσεις τεσσάρων συναρμόδιων υπουργείων (Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Εθνικής Άμυνας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Πολιτισμού και Τουρισμού), διαδικασία που συντονίζει αρμόδια επιτροπή του νεοσύστατου υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων. Παρ’ ότι, όμως, στην ατζέντα της αρμόδιας επιτροπής που θα εξετάσει το θέμα, ο κ. Κορδώνης έχει λάβει διαβεβαιώσεις ότι το λιμάνι Σιγρίου βρίσκεται πολύ ψηλά, είναι αμφίβολο αν η όλη διαδικασία θα έχει τελειώσει έως το τέλος του μήνα. Αν μέχρι και τις 26 Νοεμβρίου το λιμάνι Σιγρίου δεν έχει πάρει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις και έως την ίδια ημερομηνία δεν έχουν γίνει και τα τεύχη δημοπράτησης του έργου, τότε θα κλείσει άγονη η πρόσκληση για τα λιμάνια, που έχει ανοιχτή η Περιφέρεια μέσω του προγράμματός της στο ΕΣΠΑ. Κι έτσι θα πρέπει να υπάρξει νέα πρόσκληση, με απόφαση της περιφερειάρχη Σοφίας Θεολογίτου, ώστε να υποβληθεί πρόταση και το έργο να ενταχθεί. Υπό ευνοϊκές συνθήκες, όλα δείχνουν πως θα υπάρξει ένα κρίσιμο ακόμη διάστημα, ίσως και ενός διμήνου, πριν δρομολογηθεί η δημοπράτηση του έργου.
Ποιος φορέας;
Ποιος, όμως, θα είναι ο φορέας που θα κάνει τα τεύχη δημοπράτησης και θα υλοποιήσει το έργο; Σύμφωνα με Κοινή Υπουργική Απόφαση που υπεγράφη την 1η Σεπτεμβρίου, φορέας θα αναλάβει η «Εγνατία Α.Ε.», για την οποία όμως είναι γνωστές οι αντιρρήσεις που έχουν εκφραστεί από τοπικούς φορείς, αλλά και απ’ το φορέα των Μηχανικών, το ΤΕΕ.
Η Λιμενική Επιτροπή στην αυριανή της συνεδρίαση - όπως είπε ο κ. Κορδώνης - «καλείται να αποφασίσει για το θέμα. Πιστεύω, κι αυτό θα εισηγηθώ, ότι οφείλουμε να συνταχθούμε με την ΚΥΑ και όχι να την απορρίψουμε.»
Συνεχίζοντας, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου επεσήμανε πως «το συμφέρον του τόπου δεν είναι υποχρεωτικό πάντα να συμπίπτει και με το συμφέρον κάποιων δημοσίων υπαλλήλων ή κάποιων ιδιωτών εργολάβων, αλλά είναι σίγουρο ότι υπερτερεί έναντι όλων των συμφερόντων. Προσωπικά θα κάνω ό,τι χρειάζεται για να μη ναυαγήσει το νέο λιμάνι κι ευελπιστώ και η απόφαση της Λιμενικής Επιτροπής να είναι προς αυτή την κατεύθυνση και να συνταχθεί με την ΚΥΑ, που ορίζει ως φορέα τού μάνατζμεντ του έργου την “Εγνατία Α.Ε.”.»
Σημειωτέον ότι για το θέμα αυτό το ΤΕΕ και δη ο πρόεδρος του Περιφερειακού Τμήματος Βορειοανατολικού Αιγαίου, Παναγιώτης Πιττός, έχει εκφράσει την άποψη ότι φορέας υλοποίησης του έργου μέσω προγραμματικής σύμβασης μπορεί να είναι η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών, όπως και πριν την εμπλοκή της εταιρείας επρόκειτο να οριστεί.
Ψήφισμα της κεντρικής αντιπροσωπείας του ΤΕΕ κατά της ανάθεσης στην «Εγνατία Α.Ε.» δημοσίων έργων από πέντε Περιφέρειες
«Όχι στα “ερμαφρόδιτα” σχήματα»
Μετά τις καταγγελίες περιφερειακών τμημάτων του ΤΕΕ, με το θέμα της «Εγνατίας Α.Ε.» ασχολήθηκε στην πρώτη τακτική της συνεδρίαση πριν λίγες μέρες και η κεντρική αντιπροσωπεία του ΤΕΕ, που με ψήφισμά της δηλώνει κάθετα αντίθετη στην εμπλοκή τέτοιων «ερμαφρόδιτων σχημάτων» στα δημόσια έργα.
Στο ψήφισμα, η αντιπροσωπεία του ΤΕΕ εκφράζει αφενός την πλήρη αντίθεσή της και αφετέρου την απόλυτη δυσαρέσκεια των μελών της σχετικά με τις πέντε Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, με τις οποίες και ανατίθενται στην «Εγνατία Οδό Α.Ε.» αρμοδιότητες μελέτης και κατασκευής έργων υποδομών που ανήκουν στις αντίστοιχες Περιφέρειες.
«Με τις αποφάσεις αυτές, ακυρώνεται το έργο των κατ’ εξοχήν αρμόδιων τεχνικών υπηρεσιών των αντίστοιχων περιφερειακών διοικήσεων της χώρας, διαψεύδοντας πανηγυρικά την κυρίαρχη κυβερνητική πολιτική για την επιτυχία του “Καλλικράτη” και τη δήθεν αποκέντρωση αρμοδιοτήτων της κεντρικής διοίκησης, μόλις δύο μήνες πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές», σημειώνεται στο ψήφισμα για τις ΚΥΑ που υπογράφτηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου, ενώ στη συνέχεια το ίδιο κείμενο εκφράζει τις απορίες των Μηχανικών για την ανάγκη που ώθησε στη λήψη απόφασης ώστε απ’ τη Θεσσαλονίκη να επιβλέπονται έργα, και μάλιστα ήσσονος σημασίας, σε κάποια μικρονήσια (π.χ. μονοπάτια στη Δονούσα ή περιβάλλων χώρος Δημοτικού Σχολείου Λειψών).
Ομοίως η αντιπροσωπεία του ΤΕΕ αναρωτιέται γιατί τα έργα αυτά δεν μπορούν να υλοποιηθούν απ’ τους μηχανικούς του Δημοσίου, ενώ με το ίδιο ψήφισμα καλείται η πολιτική ηγεσία των υπουργείων Υποδομών και Οικονομίας «να ακυρώσουν τις πέντε Υπουργικές Αποφάσεις και από κοινού να σχεδιάσουμε τον προσφορότερο τρόπο για την έντεχνη, έγκαιρη και οικονομικότερη υλοποίηση, όχι μόνο των συγκεκριμένων έργων, αλλά και άλλων που σχεδιάζεται να ανατεθούν σε άλλες ανώνυμες εταιρείες, αναδεικνύοντας μια συνολική αντίληψη για την παραγωγή των δημοσίων έργων με τέτοιου τύπου “ερμαφρόδιτα” σχήματα».