Δημοπρατείται… εκτός απροόπτου η μελέτη

01/07/2012 - 05:56
Τέσσερα χρόνια χρειάστηκαν για να φθάσει, λίγο πριν τη δημοπράτηση, η μελέτη επισκευής του Τελωνείου της Μυτιλήνης. Προσέξτε, η μελέτη κι όχι το ίδιο το έργο! Το πόσα χρόνια θα απαιτηθούν για να ολοκληρωθεί η μελέτη και να γίνουν οι αναγκαίες εργασίες, μόνο ένας θεός το ξέρει.
Τέσσερα ολόκληρα χρόνια χρειάστηκε να περάσουν για να φθάσει, λίγο πριν τη δημοπράτηση, η μελέτη επισκευής του Τελωνείου της Μυτιλήνης. Προσέξτε, η μελέτη κι όχι το ίδιο το έργο! Το πόσα χρόνια θα απαιτηθούν για να ολοκληρωθεί η μελέτη και στη συνέχεια να γίνουν οι αναγκαίες εργασίες, μόνο ένας θεός το ξέρει. Το πρόβλημα, όπως συμβαίνει πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις, προέρχεται από την έλλειψη κονδυλίων για τη χρηματοδότηση του έργου. Κι όμως, είναι ένα έργο άμεσης προτεραιότητας, καθώς πρόκειται για δημόσιο κτήριο από το οποίο καθημερινά περνούν εκατοντάδες άνθρωποι κι είναι η πρώτη εικόνα της Λέσβου σε όσους αλλοδαπούς φθάνουν στο νησί με πλοίο.

Από αυτό περνούν όλοι όσοι πρόκειται να επισκεφθούν την Τουρκία κι όλοι όσοι φθάνουν στη Λέσβο από τα απέναντι τουρκικά παράλια. Επίσης, από εκεί περνούν όλοι οι τουρίστες που φθάνουν στο νησί με κρουαζιερόπλοια.
Στο κτήριο αυτό συστεγάζονται το Τελωνείο Μυτιλήνης, ο Έλεγχος Διαβατηρίων και η Χημική Υπηρεσία Μυτιλήνης. Μέχρι πριν μερικά χρόνια στο ίδιο κτήριο στεγαζόταν και η Τουριστική Αστυνομία!
Όπως είπε μιλώντας στο «Ε» ο προϊστάμενος της Υπηρεσίας, Δημοσθένης Γκέντζης, από το 2007 έχει κάνει σειρά εγγράφων, σε μια προσπάθεια να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες ώστε να ενισχυθεί ο σκελετός του κτηρίου, κάτι που είναι απαραίτητο για να ξεπεραστούν τα προβλήματα στατικότητας που αντιμετωπίζει.

Φανερά τα προβλήματα
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το κτήριο, είναι εμφανέστατα σε πάρα πολλά σημεία. Υπάρχουν ρωγμές σε κολώνες, υπάρχουν σημεία στα οποία τα νερά της βροχής μπαίνουν μέσα στα γραφεία, ενώ κουφώματα έχουν στραβώσει από την πίεση που δέχονται. Επίσης υπάρχουν σημεία όπου έχουν φύγει οι σοβάδες αλλά και τμήματα των τσιμέντων, με αποτέλεσμα να φαίνονται γυμνά σίδερα από τον οπλισμό των κολωνών.
Ο κ. Γκέντζης σημειώνει πως τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το κτήριο, είναι ομοειδή με τα προβλήματα που αντιμετώπιζε πριν μερικά χρόνια το κτήριο του Επιμελητηρίου. Επειδή βρίσκεται κοντά στη θάλασσα, τραβάει νερό, με αποτέλεσμα να έχουν «φουσκώσει» οι κολώνες του. Από εκεί δημιουργούνται όλα τα προβλήματα.
Ο προϊστάμενος της Χημικής Υπηρεσίας Μυτιλήνης, Ηλίας Κουρτζής, είπε ότι οι δικές του προσπάθειες για την αναστήλωση του κτηρίου έχουν ξεκινήσει από το 2000. Τα έγγραφα που έχει στείλει στις κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, είναι 15. Αναφερόμενος στην κατάσταση του κτηρίου, σημειώνει ότι εγκυμονεί κινδύνους τόσο για τους εργαζομένους όσο και για τους επισκέπτες. Πέρα όμως από αυτό, σημειώνει πως βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση, που δεν αρμόζει ούτε για κρατικό κτήριο ούτε για κτήριο που στεγάζει μια σημαντική υπηρεσία, όπως είναι η Χημική Υπηρεσία της Μυτιλήνης.
Οι εργαζόμενοι του Τελωνείου και της Χημικής Υπηρεσίας τρέμουν στη σκέψη ότι θα μπορούσε να συμβεί ένας σεισμός και το κτήριο να είναι γεμάτο από κόσμο. Φυσικά φοβούνται και για τη ζωή τους, καθώς οι ίδιοι είναι αναγκασμένοι καθημερινά να βρίσκονται μέσα εκεί.

Με προδιαγραφές Σένγκεν
Η αναγκαιότητα ενίσχυσης της στατικής επάρκειας του κτηρίου είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας. Αλλά δεν είναι ο μοναδικός λόγος για τον οποίο είναι αναγκαίο να γίνει αναστήλωση και ανακαίνισή του. Ο κ. Γκέντζης μάς ανέφερε πως θα πρέπει να γίνει αναδιαρρύθμιση των χώρων προκειμένου να πληροί τις προδιαγραφές που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση με τη Συνθήκη Σένγκεν. Για το έργο αυτό είχε ετοιμαστεί μελέτη, η οποία ωστόσο δεν υλοποιήθηκε ποτέ, διότι επρόκειτο να χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα Interreg Ελλάδας - Τουρκίας, το οποίο επίσης δεν υλοποιήθηκε ποτέ, αφού για πολιτικούς λόγους η τουρκική πλευρά το «πάγωσε».
Έτσι σήμερα, η Μυτιλήνη διαθέτει ένα κτήριο που έχει σημαντικά προβλήματα στατικότητας, τα οποία μέρα με τη μέρα γίνονται όλο και πιο μεγάλα. Κανείς δε γνωρίζει πώς θα συμπεριφερθεί σε ένα σεισμό. Παράλληλα το κτήριο αυτό δεν πληροί τις προδιαγραφές που έχει θέσει η Συνθήκη Σένγκεν.


Τα σοβαρά στατικά προβλήματα στο Τελωνείο Μυτιλήνης...

Αφιλόξενο κτήριο
Εκτός από τα παραπάνω προβλήματα, το κτήριο, λόγω της παλαιότητάς του, είναι αφιλόξενο για το κοινό, μια και κατ’ αρχήν δε λειτουργεί κλιματισμός, εκτός από δύο ανεμιστήρες που στις μεγάλες ζέστες του καλοκαιριού δεν μπορούν να δροσίσουν όσους περιμένουν να περάσουν από τον έλεγχο των διαβατηρίων για να αναχωρήσουν για την Τουρκία.
Επίσης όσοι έρχονται από την Τουρκία ή φθάνουν στη Λέσβο με κρουαζιερόπλοια είναι αναγκασμένοι να περιμένουν επί ώρα κάτω από τον ήλιο και τη ζέστη μέχρι να περάσουν τον έλεγχο των διαβατηρίων και τον έλεγχο από τους τελωνειακούς.
Μόλις πριν 20 ημέρες, υπό την πίεση της αύξησης της τουριστικής κίνησης από την Τουρκία, αποφασίσθηκε να γίνουν κάποιες μικρές παρεμβάσεις, ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες για τους επισκέπτες, σε συνεδρίαση της Λιμενικής Επιτροπής, όπως μας είπε ο κ. Γκέντζης. Εκεί συμφωνήθηκε να μπουν άλλοι δύο υπολογιστές στο χώρο του ελέγχου των διαβατηρίων προκειμένου να μειωθεί στο μισό ο χρόνος αναμονής.


...έχει καταγγείλει εγγράφως ο διευθυντής του, κ. Γκέντζης

Από το 1959

Η κατασκευή του κτηρίου στο οποίο στεγάζεται το Τελωνείο της Μυτιλήνης, ξεκίνησε το 1959, ολοκληρώθηκε δύο χρόνια αργότερα και εγκαινιάσθηκε τον Απρίλιο του 1962. Από τότε, ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει στο εσωτερικό του. Τη δεκαετία που μας πέρασε, μετά από πολλές διαμαρτυρίες των εργαζομένων και τα έγγραφα που έστειλαν οι προϊστάμενοι των υπηρεσιών, αποφασίσθηκε ότι είναι ανάγκη να γίνει ενίσχυση του σκελετού του κτηρίου. Αυτοψία στο κτήριο είχε κάνει και ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Καρίδης. Κατά την άποψή του, το κτήριο δεν κινδυνεύει με κατάρρευση (αυτά είπε την εποχή που έκανε αυτοψία), ωστόσο η κατάστασή του είναι τέτοια που έχει ανάγκη ενίσχυσης του σκελετού του. Το κόστος της μελέτης που πρόκειται να εκπονηθεί ανέρχεται στα 160.000 ευρώ.
Το κτήριο ανήκει στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου και με βάση το νόμο υπεύθυνη για τη διαχείρισή του είναι η Λιμενική Επιτροπή.
Κάποια στιγμή το θέμα έφθασε στη Βουλή μετά από ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής του Κ.Κ.Ε. Σταύρος Σκοπελίτης, ωστόσο ελάχιστα πράγματα έχουν γίνει μέχρι σήμερα.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey