Διαβούλευση ξεκινά η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, για καταργήσεις και συγχωνεύσεις μονοθέσιων και διθέσιων δημοτικών στο Νομό Λέσβου, ενώ διατυπώνονται… «χρησμοί» για γυμνάσια με μικρό αριθμό μαθητών.
Πέπλο μυστηρίου καλύπτει το «αύριο» των μικρών σε δυναμικό μαθητών γυμνασίων του Νομού Λέσβου σε ό,τι αφορά στις καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων, για τις οποίες και αναμένεται σήμερα να υπάρξει εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας, που να θέτει τα κριτήρια για τις όποιες αλλαγές. Κι ενώ υπό τη μορφή χρησμών εκπαιδευτικοί εκτιμούν πως επίκεινται καταργήσεις και συγχωνεύεις σε έξι γυμνάσια, υπάρχουν διαβεβαιώσεις της περιφερειακής διευθύντριας Εκπαίδευσης περί του αντιθέτου, ότι δηλαδή στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Λέσβου (όχι και της Λήμνου;) δε θα αλλάξει τίποτε.
Πολλά, βέβαια, θα αλλάξουν το επόμενο διάστημα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπου από την επόμενη βδομάδα η προϊσταμένη της Διεύθυνσης ξεκινά τη διαδικασία διαβούλευσης με συλλόγους γονέων και συνδικαλιστές, εισηγούμενη σοβαρές τροποποιήσεις σε αρκετά σχολεία που σήμερα έχουν έναν ή δύο δασκάλους.
Η σημερινή διαμαρτυρία των εκπαιδευτικών, στη 1 το μεσημέρι, έξω απ’ τα γραφεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου δεν είναι η αρχή της αντίδρασης των δασκάλων και των καθηγητών στις αλλαγές που καιρό τώρα συζητούνται. Οι αλλαγές αυτές, ο «Καλλικράτης» που επίκειται στην Εκπαίδευση, αναμένεται μάλλον σήμερα, όπως τουλάχιστον οι εκπαιδευτικοί έχουν πληροφορηθεί, να γίνουν πιο συγκεκριμένες με την ανακοίνωση των κριτηρίων τα οποία θα διέπουν τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων.
Χωρίς μονοθέσια - διθέσια
Ήδη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως μας είπε η προϊσταμένη της Διεύθυνσης του Νομού Λέσβου, Αναστασία Τσολερίδου, το θέμα έχει αρχίσει να συζητείται και η ίδια προτίθεται απ’ την επόμενη βδομάδα να ξεκινήσει διάλογο με τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, καθώς και με τους συνδικαλιστές, για τις προτάσεις της.
«Στόχος μας», είπε η κ. Τσολερίδου, «είναι να προσφέρουμε όσο το δυνατόν καλύτερη εκπαίδευση στους μαθητές μας. Οι οποίοι, ποτέ να μην το ξεχνάμε αυτό, αύριο θα έρθουν αντιμέτωποι σε μία άκρως ανταγωνιστική κοινωνία με μαθητές που έχουν πάρει όσα μπορούν να παρέχουν τα μεγάλα σχολεία, όπως δύο γλώσσες, εικαστικά, μουσική κ.λπ..»
Περιμένοντας την επίσημη ενημέρωση, όπως διευκρίνισε η κ. Τσολερίδου, ξεκίνησε την επεξεργασία των προτάσεων που θα θέσει στη διαβούλευση. Για παράδειγμα, όπως μας είπε, το Δημοτικό του Αφάλωνα είναι διθέσιο, με 17 παιδιά, ενώ σε διπλανό χωριό, στην Παναγιούδα, που δεν απέχει πάνω από πέντε χιλιόμετρα, λειτουργεί δημοτικό. Η ίδια θα προτείνει σχολεία με μικρότερη μεταξύ τους απόσταση από επτά με οκτώ χιλιόμετρα να συγχωνευθούν και οι μαθητές του μικρότερου να μετακινούνται προς το μεγαλύτερο.
Ανάλογα παραδείγματα ανέφερε για τον Κορνό στη Λήμνο, που έχει έξι μαθητές, για τα Δημοτικά Σχολεία Παλαιοχωρίου, Νεοχωρίου, αλλά ακόμη και της Πηγής, που πριν από λίγα χρόνια είχε συγχωνευθεί με το Δημοτικό Σχολείο της Κώμης, το οποίο κι είχε καταργηθεί. Ειδικά στη Λήμνο, όπως είπε η κ. Τσολερίδου, υπάρχει μεγάλος αριθμός μονοθέσιων και διθέσιων δημοτικών, που θα πρέπει να γίνει συζήτηση «τι συμφέρει τα παιδιά να γίνει. Να μετακινούνται σε διπλανό χωριό και σε μεγαλύτερα σχολεία ή να μείνουν με ένα δάσκαλο να κάνει όλες τις τάξεις;».
Συγχωνεύσεις και στην πόλη
Ένα ακόμη ζήτημα που θα θέσει στη διαβούλευση η κ. Τσολερίδου, είναι η συγχώνευση σχολικών μονάδων που είναι ήδη μεγάλες, αλλά σύμφωνα με τη διευθύντρια της Πρωτοβάθμιας θα δημιουργηθούν ακόμη καλύτερες συνθήκες για τους μαθητές αν γίνουν ακόμη μεγαλύτερα. Ως τέτοιο παράδειγμα ανέφερε το 6ο και το 14ο Δημοτικά Σχολεία Μυτιλήνης, που - όπως επεσήμανε - είναι σχολεία που βρίσκονται στην ίδια αυλή και αν ενοποιούνταν σε ένα, θα πληρούσε τις προϋποθέσεις δυναμικότητας για την υλοποίηση πιλοτικών προγραμμάτων.
«Θα πρέπει να σταματήσουμε να βλέπουμε το δέντρο και να χάνουμε το δάσος, εμμένοντας σε τοπικισμούς που δε συμβάλλουν στην παροχή όλων όσα μπορεί να δώσει η εκπαίδευση σήμερα στους μαθητές όλων των χωριών, αρκεί να υπάρξουν κάποιες αλλαγές, όπως αυτές που τώρα εξετάζουμε», κατέληξε η κ. Τσολερίδου.
Λίγοι μαθητές…
Ανάλογες κινήσεις και προβληματισμός επικρατεί και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου, αν και μέχρι χθες δεν υπήρχε απολύτως τίποτα επίσημο, οι συνδικαλιστές ανέφεραν ότι επίκεινται σοβαρότατες αλλαγές με καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, και δη γυμνασίων τα οποία έχουν λίγους μαθητές.
Στις συζητήσεις που γίνονταν μεταξύ καθηγητών, χαρακτηρίζονται, ως περιπτώσεις που θα «αγγίξουν» οι αλλαγές, απομακρυσμένα γυμνάσια όπως της Ερεσού (που σημειωτέον πρόσφατα εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ η κατασκευή νέου κτηρίου, προσθήκης στο υφιστάμενο) ή ακόμη και γυμνάσια που βρίσκονται κοντά σε άλλα με μεγάλη μαθητική δύναμη, όπως π.χ. της Φίλιας και της Αγίας Παρασκευής που είναι σε μικρή απόσταση απ’ της Καλλονής. Συνολικά, σε επίπεδο Λέσβου χρειάζεται να σημειώσουμε ότι απ’ τα 24 γυμνάσια, τα 13 - περιλαμβανομένων και του Εσπερινού και του Μουσικού - έχουν λιγότερους από 100 μαθητές, ενώ τέσσερα έχουν λιγότερους από 50.
Οι συγχωνεύσεις καθηγητές εκτιμούν πως ενδεχομένως να θέσουν σε αμφισβήτηση ακόμη και σχολεία που πρόσφατα ιδρύθηκαν, όπως το Γυμνάσιο Θερμής, αφού σε ακτίνα λίγων χιλιομέτρων λειτουργούν τρία σχολεία, τα Γυμνάσια Μόριας, Παμφίλων και Θερμής, με συνολικό αριθμό μαθητών 187.
Όπως σημειώνει σχετικά με ανακοίνωσή της η «Αγωνιστική Παρέμβαση», το τελευταίο διάστημα έχει ανοίξει το θέμα της κατάργησης ή συγχώνευσης σχολικών μονάδων «με την απαίτηση του Υπουργείου προς τις περιφερειακές διευθύνσεις Εκπαίδευσης να συστήσουν επιτροπές που να προτείνουν τις “αναγκαίες” συγχωνεύσεις. Η όλη διαδικασία έως σήμερα έχει γίνει εν κρυπτώ και παρακάμπτοντας τις δημοτικές επιτροπές Παιδείας, που είναι αρμόδιες για τέτοια ζητήματα.».
Κεντρικός στόχος της κυβέρνησης, σύμφωνα με την παράταξη, είναι «η πάση θυσία μείωση του κόστους λειτουργίας των σχολικών μονάδων, κάτι που θα επιτευχθεί με εκτεταμένες συγχωνεύσεις, υποχρεωτικές μετακινήσεις εκπαιδευτικών ακόμη και σε διαφορετικούς νομούς, καταργώντας στην πράξη την οργανικότητα της θέσης, και με την αύξηση του διδακτικού ωραρίου των ήδη υπηρετούντων καθηγητών. Θα δημιουργήσουν έτσι σχολεία-μαμούθ, με 30 μαθητές στο τμήμα, ώστε το σχολείο της γειτονιάς να γίνει παρελθόν και χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί να εξαναγκαστούν σε εξοντωτικές μετακινήσεις.».
Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Λέσβου, Αλέξανδρος Κουτσαντώνης, ανέφερε ότι όταν το ίδιο θέμα τέθηκε στην περιφερειακή διευθύντρια Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου, Ματούλα Κοντέλλη, τους «διαβεβαίωσε ότι στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Λέσβου δεν πρόκειται να υπάρξουν συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων».
Άτυπα και προφορικά, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ήδη ζητηθεί απ’ τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά και απ’ τα γραφεία της Λήμνου και της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Νομού, να κατατεθούν ανάλογες προτάσεις. Όμως οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως μόνο απ’ τη Λήμνο έχουν ανταποκριθεί, αν και υπάρχουν σκέψεις στελεχών της διοίκησης στην Εκπαίδευση και για τη Λέσβο, και μάλιστα για λύκεια, ώστε να συγχωνευθούν σχολεία που βρίσκονται στο ίδιο κτηριακό συγκρότημα, όπως για παράδειγμα το Πειραματικό Λύκειο Μυτιλήνης με το 2ο Γενικό Λύκειο ή το 3ο με το 4ο Γενικά Λύκεια Μυτιλήνης.