Νόμιμα και τα λιμάνια

01/07/2012 - 05:56
Δέκα χρόνια μετά το νόμο που τυπικά «κήρυξε» αυθαίρετα σχεδόν όλα τα λιμάνια της χώρας, αναμένεται σήμερα, με τον υπό ψήφιση νόμο για τα αυθαίρετα, να τακτοποιηθούν έργα δεκαετιών, απ’ το 1940 και μετά, σε λιμενικές εγκαταστάσεις.
Με ρύθμιση απ’ το Νίκο Σηφουνάκη στο νόμο για τα αυθαίρετα

Δέκα χρόνια μετά το νόμο που τυπικά «κήρυξε» αυθαίρετα σχεδόν όλα τα λιμάνια της χώρας, αναμένεται σήμερα, με τον υπό ψήφιση νόμο για τα αυθαίρετα, να τακτοποιηθούν έργα δεκαετιών, απ’ το 1940 και μετά, σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Με την τακτοποίηση αυτή ανοίγει ο δρόμος να υλοποιηθούν ενταγμένα έργα στο ΕΣΠΑ, ενώ το ΤΕΕ, χαρακτηρίζοντας θετικότατη την όλη εξέλιξη, ζητά να διευκρινιστεί τι θα ισχύει και για τα λιμάνια που βρίσκονται σε αρχαιολογικές ζώνες, μη υψηλής προστασίας, όπως πολλά λιμάνια του Βορείου Αιγαίου.


Με ανακοίνωσή του, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και βουλευτής Νομού Λέσβου, Νίκος Σηφουνάκης, σε σχέση με το ζήτημα της ρύθμισης των αυθαίρετων κατασκευών σε λιμάνια δήλωσε ότι το πρόβλημα είναι υπαρκτό και αφορά όχι μόνο τη Λέσβο, αλλά όλη τη χώρα. Ήδη απ’ την αρχή της χρονιάς είχαμε αναφερθεί στην εμπλοκή που είχε δημιουργηθεί με το νόμο 2971/2001, σύμφωνα με τον οποίο, αν δε νομιμοποιούνταν το λιμάνι Μυτιλήνης, δεν μπορούσαν να πάρουν άδεια για να συνεχιστούν παρεμβάσεις όπως το ανατολικό κρηπίδωμα που χρηματοδοτεί το ΕΣΠΑ ή οι εργασίες επισκευής στο Τελωνείο.


Με το νόμο για τα αυθαίρετα νομιμοποιούνται και λιμάνια, σε κάποια εκ των οποίων, όπως της Μυτιλήνης, εξ αιτίας των «αυθαιρεσιών» δεν ήταν δυνατόν, όπως είχε αναδείξει στις 22 Ιανουαρίου 2011 το «Ε», να προχωρήσουν έργα ενταγμένα στο ΕΣΠΑ

Λύση με νόμο
Για να αντιμετωπιστούν αυτά τα ζητήματα - όπως ανέφερε ο κ. Σηφουνάκης - «εδώ και καιρό, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, επεξεργαστήκαμε και καταθέσαμε ήδη τροπολογία, που αντιμετωπίζει το θέμα στο Νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ “Περιβαλλοντική Αδειοδότηση Έργων και Δραστηριοτήτων, Ρύθμιση Αυθαιρέτων σε συνάρτηση με τη Δημιουργία Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου και άλλες διατάξεις”. Η τροπολογία ήδη συζητήθηκε και εγκρίθηκε από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής την προηγούμενη εβδομάδα, με δική μου εισήγηση.».
Σήμερα Πέμπτη αναμένεται να ψηφισθεί από την ολομέλεια της Βουλής το σύνολο του Nομοσχεδίου, κι έτσι όπως εκτιμά ο κ. Σηφουνάκης «λύνεται πλέον το εμπόδιο που είχε προκύψει και ανοίγει ο δρόμος για να υλοποιηθούν τα λιμενικά έργα που είχαν ενταχθεί για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ».

Οι αρχαιολογικοί χώροι;
«Χαίρομαι, γιατί μια προσπάθεια που είχε ξεκινήσει απ’ το ΤΕΕ, απ’ τη δημοσίευση κιόλας του νόμου τού 2001, φτάνει πλέον στο τέλος της», ανέφερε ο πρόεδρος του Περιφερειακού Τμήματος Βορειοανατολικού Αιγαίου τού ΤΕΕ, Παναγιώτης Πιττός, σχετικά με τη ρύθμιση. Ο ίδιος, τονίζοντας πως η τροποποίηση που έγινε είναι σε θετική κατεύθυνση, σημείωσε πως «θα πρέπει να διευκρινιστεί τι θα ισχύσει για τις λιμενικές εγκαταστάσεις που έχουν περιληφθεί σε αρχαιολογικές περιοχές και πιο συγκεκριμένα στη Ζώνη Β της μη υψηλής προστασίας, όπου για παράδειγμα επιτρέπεται η ανέγερση κατοικιών».
Το θέμα είναι ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για το Νομό Λέσβου, αλλά και για όλο το Βόρειο Αιγαίο, αφού πολλά λιμάνια (σε Μυτιλήνη, Άγιο Ευστράτιο, Πέτρα, Μήθυμνα, Θερμή, Σίγρι, Τσόνια, Γαβαθά, Βαρειά, Μπαλτζίκι, Αποθήκα, Βαρειά, Σκαμνιούδι, Άγιο Παύλο Βασιλικών κ.α.) είναι σε περιοχές που έχουν κηρυχθεί αρχαιολογικοί χώροι και μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις, μετά την κατασκευή των λιμενικών έργων. Τουλάχιστον για αυτές τις λιμενικές εγκαταστάσεις ο κ. Πιττός υποστηρίζει πως θα πρέπει να υπάρξει κάποια ρύθμιση, προκειμένου, όπου μπορεί κανείς λόγω αρχαιολογικής σπουδαιότητας να χτίσει, να υπάρχει δυνατότητα να γίνουν και λιμενικά έργα.

Τι αλλάζει στο θεσμικό πλαίσιο

Απ’ την παρανομία, στη νομιμότητα


Όπως είχε εξηγήσει μιλώντας σε προηγούμενο ρεπορτάζ του «Ε» η Ελένη Μητρίτσα απ’ την Κτηματική Υπηρεσία Λέσβου, σύμφωνα με το Νόμο 2344/1940 περί αιγιαλού και παραλίας, οποιαδήποτε κατασκευή γίνεται στην ακτογραμμή και στη θάλασσα θέλει άδεια. Ακριβώς οι ίδιες διατάξεις παρέμειναν και στο Νόμο 2971/2001, αλλά, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων, τα περισσότερα έργα υλοποιήθηκαν επί επτά δεκαετίες στα λιμάνια όλης της χώρας δίχως άδεια.
Για να υπάρξει όμως παραχώρηση-άδεια απ’ το ίδιο το Δημόσιο σε οποιονδήποτε φορέα προκειμένου να υλοποιήσει έργο στην ακτογραμμή ή στη θάλασσα, όπως είπε η κ. Μητρίτσα, μετά το πρώτο βήμα του ορισμού αιγιαλού-παραλίας χρειαζόταν να γίνει και νομιμοποίηση των υφιστάμενων έργων.
Για αυτήν τη διαδικασία νομιμοποίησης όλων των λιμενικών έργων της χώρας, «έτρεξε» προθεσμία (που έληξε «άκαρπη» τον Απρίλιο του 2009) προκειμένου να χαρακτηριστούν ως σύννομα εκτελεσμένα τα έργα απ’ το 1940 και μετά, δίχως όμως να υπάρξει ανταπόκριση απ’ το σύνολο περίπου των φορέων που είχαν στην κυριότητά τους λιμενικά έργα.
Με τη ρύθμιση που σήμερα αναμένεται να ψηφιστεί, όπως ανακοίνωσε ο κ. Σηφουνάκης, «δίνεται η δυνατότητα καθορισμού των χώρων που εξομοιώνονται με ζώνη λιμένα, χωρίς να εμποδίζεται από την ύπαρξη στους χώρους αυτούς τυχόν άλλων κτισμάτων τα οποία έχουν κατασκευασθεί από φορείς του Δημοσίου, χωρίς άδεια ή με υπέρβαση αυτής, πριν την ισχύ του Νόμου 2971/2001».

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey