Τα προβλήματα στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών, η επικείμενη κατάργηση των μειωμένων συντελεστών τού Φ.Π.Α., είναι μεταξύ άλλων, το αντικείμενο επίκαιρης επερώτησης που κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα τού ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή.
Παρέμβαση του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή
Τα προβλήματα στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών, η επικείμενη κατάργηση των μειωμένων συντελεστών τού Φ.Π.Α., η παραπομπή του μεταφορικού ισοδύναμου στις καλένδες, η κατάσταση απομόνωσης πολλών νησιών ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο, η σοβαρή υποβάθμιση της δημόσιας υγείας και όλων των κοινωνικών παροχών, η συνεχιζόμενη περιβαλλοντική καταστροφή και η απειλούμενη εκποίηση περιοχών εξαιρετικού κάλλους με διαδικασίες fast-track είναι το αντικείμενο επίκαιρης επερώτησης που κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα τού ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή.
Μεταξύ άλλων, αναφέρουν ότι η Λήμνος, η Σάμος, η Ικαρία, ο Άι-Στράτης, οι δυτικές Κυκλάδες, τα νησιά της Δωδεκανήσου, τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα και πολλά άλλα εξ αιτίας της καταστροφικής πολιτικής στις ακτοπλοϊκές μεταφορές κινδυνεύουν με αποκλεισμό, επισημαίνοντας πως η νησιωτική Ελλάδα του 21ου αιώνα εκλαμβάνεται σαν περιοχή β΄ κατηγορίας, με τους πολίτες της να αντιμετωπίζονται με άνισα και αντικοινωνικά κριτήρια.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί τις ακτοπλοϊκές μεταφορές και την ενδονησιωτική διασύνδεση ως δημόσιο αγαθό και έχει προτείνει από καιρό τη συγκρότηση ενός δημόσιου και κοινωνικού φορέα σχεδιασμού, ελέγχου και παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών. Ο φορέας αυτός μπορεί να διαχειρίζεται ο ίδιος πλοία ή να αναθέτει τη διαχείριση κάποιων από αυτά με leasing ή με προγραμματικές συμφωνίες στην τοπική αυτοδιοίκηση ή και σε άλλους φορείς, όπως εταιρείες λαϊκής βάσης νέου τύπου με συμμετοχή και της αυτοδιοίκησης. Ως πρώτιστο καθήκον και αποστολή του θα έχει την εξασφάλιση της κάλυψης των λεγόμενων άγονων γραμμών, της σύνδεσης των νησιών μεταξύ τους και της ρυθμιστικής του παρέμβασης συνολικά στο σύστημα των ακτοπλοϊκών μεταφορών.
Η ύπαρξη ενός τέτοιου δημόσιου φορέα δεν αποκλείει την επιχειρηματική δραστηριότητα ιδιωτικών εταιρειών. Αυτός ο δημόσιος φορέας, όμως, θα διαθέτει τα προαπαιτούμενα ώστε να καθορίζει και να θεσμοθετεί με κυριαρχικό τρόπο τις ακτοπλοϊκές γραμμές και τη συχνότητά τους, με βάση το δημόσιο και κοινωνικό συμφέρον και όχι με βάση τα συμφέροντα των εφοπλιστών.
Με δεδομένο, επίσης, ότι στη βάση του εθνικού και περιφερειακού σχεδιασμού και μέσα στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, θα μπορούσε να εξασφαλιστεί και από κοινοτικούς πόρους η χρηματοδότηση ακόμα και της κατασκευής πλοίων, εφόσον υπάρξουν κοινοπρακτικά σχήματα με συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου, ή θα μπορούσε να προωθηθεί με ρεαλιστικούς όρους η διεκδίκηση, ο σχεδιασμός και η οργάνωση του θεσμού του «μεταφορικού ισοδυνάμου».