Μια ολιγόωρη επίσκεψη σε δύο από τα σημεία της πόλης όπου πλέον έχουν κατασκευαστεί νησίδες και λειτουργούν φωτεινοί σηματοδότες, αυτά της πλατείας Αλυσίδας και της πλατείας Κυπρίων Πατριωτών, με σκοπό να δούμε εάν τα έργα εξυπηρετούν την κυκλοφορία των οχημάτων και των πεζών ή αν έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.
Δώδεκα το μεσημέρι, λίγο πριν αρχίσει η μεγάλη αιχμή της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στη Μυτιλήνη των μεσημεριανών ωρών, οπότε και λήγει το ωράριο εργασίας για τους περισσοτέρους. Μια ολιγόωρη επίσκεψη σε δύο από τα σημεία της πόλης όπου πλέον έχουν κατασκευαστεί νησίδες και λειτουργούν - ή πρόκειται να λειτουργήσουν - φωτεινοί σηματοδότες, αυτά της πλατείας Αλυσίδας και της πλατείας Κυπρίων Πατριωτών, με σκοπό να δούμε εάν τα έργα εξυπηρετούν την κυκλοφορία των οχημάτων και των πεζών ή αν, τελικά, έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Οι απαντήσεις όσων ρωτήσαμε, αλλά και το… χάος που είδαμε να δημιουργείται κάθε τόσο, μάλλον ενισχύουν το δεύτερο σενάριο… Κανείς όμως δεν ξέρει τι θα γίνει όταν και οι οδηγοί θα έχουν συνηθίσει τις νέες ρυθμίσεις. Εξάλλου μην ξεχνάμε τις γκρίνιες και τις φωνές όταν έγινε η παρέμβαση στην οδό Καβέτσου. Το αποτέλεσμα πάντως δε δικαίωσε αυτούς που γκρίνιαζαν…
Εδώ και λίγο καιρό έχουν ολοκληρωθεί οι νησίδες στην πλατεία Αλυσίδας, όπου η κυκλοφορία ρυθμίζεται, πλέον, με χρήση φαναριών. Μέσα στις τελευταίες μέρες επίσης προχώρησαν αισθητά, σχεδόν ολοκληρώθηκαν, τα έργα στην πλατεία Κυπρίων Πατριωτών, με τις νησίδες να έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, το πεζοδρόμιο απέναντι από την πιάτσα των ταξί να έχει διαπλατυνθεί κατά πολύ, τους φωτεινούς σηματοδότες να έχουν τοποθετηθεί και να αναμένεται η λειτουργία τους, που θα αφήσει να φανεί το τελικό αποτέλεσμα του όλου έργου.
Κι όμως, και για τα δύο σημεία φαίνεται να υπάρχουν πολλές ενστάσεις για το κατά πόσο έχουν συμβάλει ή θα συμβάλουν θετικά στη ρύθμιση της κυκλοφορίας, τόσο από οδηγούς Ι.Χ. αυτοκινήτων, όσο και από επαγγελματίες οδηγούς ταξί, αλλά και ανθρώπους που λειτουργούν τα καταστήματα που βρίσκονται τριγύρω.
Πλατεία Αλυσίδας
στένεψε ο δρόμος, «μπλοκάρουν» τα αυτοκίνητα
Στην πλατεία Αλυσίδας έχουν κατασκευασθεί δύο νησίδες, ενώ λειτουργούν δύο φωτεινοί σηματοδότες. Με το στένεμα του δρόμου έχει καταργηθεί, πλέον, το παρκάρισμα οχημάτων στην άκρη του, ωστόσο ούτε τώρα διευκολύνεται ιδιαίτερα η διέλευση των οχημάτων, αφού το βασικό πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι το «μπλοκάρισμα» όσων από αυτά κινούνται ευθεία προς τη Ζωοδόχου Πηγής και την έξοδο της πόλης, εξ αιτίας όσων περιμένουν να στρίψουν στο φανάρι που οδηγεί στον κύκλο της νησίδας. Για το λόγο αυτό, αλλά και για αρκετούς άλλους λόγους, ακούστηκαν διάφορα παράπονα.
«Η κίνηση μπλοκάρει γιατί μένει πίσω κόσμος που δεν μπορεί να συνεχίσει ευθεία, να φύγει για Λαγκάδα», λέει οδηγός Ι.Χ. που περιμένει να στρίψει στο φανάρι, έχοντας μια ουρά οχημάτων πίσω του. «Τι κι αν δεν παρκάρουν πια αυτοκίνητα; Δεν είναι θέμα παρκαρίσματος, ο δρόμος έχει στενέψει κατά πολύ και το πρόβλημα εξακολουθεί να παραμένει…»
«Δε μας βοηθούν καθόλου στη δουλειά μας οι νησίδες στην πλατεία Αλυσίδας», λέει κάποιος οδηγός ταξί. «Χρειάζονται 10΄ για να κάνουμε όλο τον κύκλο. Ελπίζουμε πως όταν μπουν τα φανάρια και στην Κυπρίων Πατριωτών, θα καλυτερεύσει η κατάσταση.»
«Τι να πούμε εμείς; Δε βλέπετε πώς είναι; Πάντα έτσι θα ήταν και πάντα έτσι θα είναι», ήταν η πιο απαισιόδοξη άποψη οδηγού που θεωρεί πως όποιο έργο και να γίνει, εφόσον δε γίνει σωστά, η κατάσταση με το μποτιλιάρισμα δύσκολα θα αλλάξει.
Μόνο μία οδηγός κρίνει ευνοϊκά τα φανάρια: «Βοηθάνε τα φανάρια, το αν είναι καλοφτιαγμένες οι νησίδες είναι άλλο θέμα. Δε με πειράζει ο κύκλος που πρέπει να κάνω, είναι θέμα ασφάλειας.»
«Στένεψε η είσοδος και η έξοδος της πόλης»
Πίσω ακριβώς από τις νησίδες λειτουργεί ένα καφενείο. Τόσο ο ιδιοκτήτης, όσο και οι πελάτες, ορισμένοι από τους οποίους βρίσκονται εκεί καθημερινά και παρακολουθούν το τι γίνεται, περιγράφουν την κατάσταση.
«Ήταν λάθος η νησίδα, δε θα έπρεπε να υπάρχει καθόλου. Αρκούσε μια απλή διαχωριστική γραμμή και να έμενε το σημείο όπως ήταν», λένε.
«Είναι απαράδεκτο. Αντί να διευρυνθεί η βασική είσοδος και έξοδος της πόλης - κάτι που λόγω κτηρίων δεν είναι δυνατό - οι υπεύθυνοι έκαναν ακριβώς το αντίθετο, τη στένεψαν περισσότερο. Οι επεμβάσεις λειτουργούν πέρα για πέρα αρνητικά, ενώ οι σηματοδότες υπάρχουν σαν αυτοσκοπός θα έλεγε κανείς, αφού το φανάρι που βγάζει από την πόλη είναι συνεχώς πράσινο και ανάβει μόνο εάν πατήσει το κουμπί κάποιος πεζός. Όταν μπλοκάρουν τα αυτοκίνητα που πηγαίνουν ευθεία από αυτά που περιμένουν να στρίψουν, μποτιλιάρεται ο δρόμος μέχρι χαμηλά στη Βουρνάζων», τονίζει κάποιος πελάτης του καφενείου, μιλώντας και ως παρατηρητής, αλλά και ως οδηγός Ι.Χ. αυτοκινήτου, και επιμένοντας ότι πρέπει να γίνουν επεμβάσεις βελτίωσης του σημείου αυτού εισόδου - εξόδου, με απομάκρυνση της τσιμεντένιας βάσης που υπάρχει λίγο πιο πάνω, μπροστά από τους κάδους, αλλά και απομάκρυνση των τελευταίων, που μυρίζουν έντονα από τα απορρίμματα του ιχθυοπωλείου και του μανάβικου που λειτουργούν εκεί.
Πλατεία Κυπρίων Πατριωτών
επικίνδυνες αλλαγές και παραβάσεις
Στην πλατεία Κυπρίων Πατριωτών τα έργα έχουν σχεδόν τελειώσει, ενώ μένει ουσιαστικά να τεθούν σε λειτουργία τα φανάρια που έχουν τοποθετηθεί στις νησίδες. Και για το σημείο αυτό οι αντιδράσεις του κόσμου μέχρι τώρα είναι αρνητικές, όλοι επιφυλάσσονται ωστόσο για τη χρονική στιγμή που θα αρχίσει η λειτουργία των φαναριών, οπότε και θα φανεί στην πράξη το νέο καθεστώς που πρόκειται να επικρατήσει.
«Αντί να μεγαλώσουν το δρόμο, τον μίκρυναν», λέει για τη διαπλάτυνση του πεζοδρομίου μπροστά από το περίπτερό του στα Κεντρικά Λύκεια ο ιδιοκτήτης του. «Το πεζοδρόμιο που έγινε δε βοηθάει σε τίποτα, ενώ πλέον απαγορεύει τη στάση οποιουδήποτε οχήματος θέλει να ξεφορτώσει εμπόρευμα.»
«Είναι μεγάλη ταλαιπωρία για τους οδηγούς και επικίνδυνο», μας λένε από το απέναντι περίπτερο, στο πάρκο Αγίας Ειρήνης. «Καλύτερα να είχε γίνει μια κυκλική πλατεία, με σιντριβάνι, όπως παλιά.»
Οι επαγγελματίες των ταξί δεν είναι επίσης ικανοποιημένοι. Μιλώντας για τα σήματα της Τροχαίας που υποχρεώνουν για πορεία δεξιά στη Βουρνάζων και απαγορεύουν την ευθεία κίνηση των οχημάτων προς Καβέτσου, λένε: «Δεν τηρούνται από κανέναν ακόμη. Προφανώς η κατάσταση θα στρώσει εάν ξεκινήσουν να λειτουργούν οι σηματοδότες, πάντως οι οδηγοί δεν έχουν συνηθίσει ακόμη την ύπαρξη των σημάτων.»
«Έναν κυκλικό κόμβο έπρεπε να κάνουν, όχι νησίδες. Ο κόσμος περνάει μέσα από τα αυτοκίνητα, θα γίνουν ατυχήματα…», λέει κάποιος οδηγός ταξί.
«Από όσο κόσμο έχω πάρει με το ταξί, ούτε ένας πελάτης δε βρέθηκε να πει ότι αυτά που γίνονται, γίνονται σωστά», συμπληρώνει κάποιος άλλος οδηγός. «Όλοι παραπονιούνται. Μια κυκλική και απλή κατασκευή έπρεπε να κάνουν, που θα ήταν και πιο οικονομική.» Οι οδηγοί ταξί διαμαρτύρονται και για το ότι μίκρυνε και η πιάτσα των ταξί, αφού από κάποιο σημείο και μετά ο δρόμος μπροστά από αυτή, δεν οδηγεί πουθενά και χρησιμοποιείται πλέον ως πάρκινγκ.
«Ζημιώνονται τα καταστήματα…»
Η κ. Ντίνα, στο αρτοποιείο «Ο Ταξιάρχης», είναι ιδιαίτερα δυσαρεστημένη από τη σημερινή κυκλοφορία των οχημάτων: «Δυσκόλεψαν τα πράγματα, ιδίως επειδή παρ’ όλο που δεν επιτρέπεται πλέον να μπουν στην Καβέτσου ορισμένοι παραβιάζουν το σήμα και γίνονται επικίνδυνοι για τους πεζούς. Αν βάλουν το φανάρι, όμως, μπορεί να είναι καλύτερα τα πράγματα…», λέει.
Συμπληρώνει, ωστόσο, ότι έχουν πληγεί τα μαγαζιά, αφού πουθενά δεν μπορούν να σταματήσουν οχήματα για ανεφοδιασμό ή για ψώνια. «Δεν μπορεί να σταματήσει κάποιος να πάρει ένα ψωμί», λέει απογοητευμένη. «Μέχρι τώρα κάτι γινόταν. Αν ξεκινήσουν και τα φανάρια, πού θα σταθεί άνθρωπος; Θα αναγκαστούμε να κλείσουμε, δεν είμαι μόνο εγώ, είναι κι άλλοι καταστηματάρχες. Πόσο πρέπει να διαμαρτυρηθούμε; Ας βγούμε εμείς… στα βουνά κι ας μείνουν τα φανάρια…»