Οι κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων συνεχίζονται, αλλά φαίνεται ότι κάποιοι από τους επαγγελματίες του κλάδου σπάνε την απεργία και μεταφέρουν εμπορεύματα. Το αποτέλεσμα είναι να προκαλούνται αντιπαραθέσεις μεταξύ των απεργών και εκείνων που δεν απεργούν.
Οι κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων συνεχίζονται, αλλά φαίνεται ότι κάποιοι από τους επαγγελματίες του κλάδου σπάνε την απεργία και μεταφέρουν εμπορεύματα. Το αποτέλεσμα είναι να προκαλούνται αντιπαραθέσεις μεταξύ των απεργών και εκείνων που δεν απεργούν. Μια τέτοια αντιπαράθεση οδήγησε χθες στο να δεσμευτούν στο λιμάνι από λιμενικούς, τη Χημική Υπηρεσία και τον ΕΦΕΤ 125 τόνοι εμφιαλωμένου νερού, χυμών και αναψυκτικών, αφού όπως αποδείχθηκε τα φορτηγά που μετέφεραν τα είδη αυτά δεν πληρούσαν τους κανόνες ασφαλούς μεταφοράς των εμπορευμάτων!
Χθες Τετάρτη, όπως δήλωσε στο «Ε» ο πρόεδρος των Ιδιοκτητών Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης, Άκης Χατζηαργυρίου, οι απεργοί έκαναν σύσταση προς τις λιμενικές αρχές να διενεργήσουν τους προβλεπόμενους ελέγχους στα φορτηγά που φθάνουν στο λιμάνι της Μυτιλήνης και μεταφέρουν εμπορεύματα,. Από τους ελέγχους που πραγματοποίησε το λιμεναρχείο σε συνεργασία με τη Χημική Υπηρεσία Μυτιλήνης και το παράρτημα του ΕΦΕΤ στο Βόρειο Αιγαίο, διαπιστώθηκε ότι πέντε φορτηγά των 40 τόνων (ωφέλιμο φορτίο 25 τόνων ανά φορτηγό), που μετέφεραν δηλαδή συνολικά 125 τόνους εμφιαλωμένου νερού, χυμών και αναψυκτικών, δεν πληρούσαν τους κανόνες ασφαλούς μεταφοράς των εμπορευμάτων. Κι αυτό γιατί οι θερμοκρασίες που είχαν αναπτυχθεί στις συσκευασίες των προϊόντων ήταν πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια. Αποτέλεσμα ήταν ο ΕΦΕΤ να δεσμεύσει τα προϊόντα αυτά και να στείλει δείγματά τους για έλεγχο, προκειμένου να διαπιστώσει αν είναι κατάλληλα για διάθεση στην κατανάλωση ή όχι.
Όλα τα παραπάνω συνέβησαν στο χώρο του Τελωνείου της Μυτιλήνης, απ’ όπου έβγαιναν οι νταλίκες που λίγο νωρίτερα είχαν φθάσει στο λιμάνι της πόλης με το πλοίο «Λισσός».
Σε δηλώσεις που έκανε στο «Ε» ο κ. Χατζηαργυρίου, χθες το μεσημέρι, ανέφερε: «Όπως όλοι διαπιστώνουν, δε δημιουργούμε κανένα πρόβλημα στον εφοδιασμό των καταστημάτων με προϊόντα. Το μόνο που κάναμε ήταν μια σύσταση προς τις λιμενικές αρχές για τήρηση των κανόνων ασφαλούς μεταφοράς των οχημάτων που μεταφέρουν προϊόντα. Κι αυτό γιατί πολλοί “συνάδελφοί” μας εκμεταλλεύτηκαν τη σύσταση της κυβέρνησης - να προωθούνται τα οχήματα που θέλουν να δουλέψουν -, με αποτέλεσμα να μεταφέρουν προϊόντα χωρίς να τηρούν τους προβλεπόμενους κανόνες.»
Ρωτήσαμε τον κ. Κουρτζή αν όντως είναι ακατάλληλα προς κατανάλωση τα προϊόντα που δέσμευσε ο ΕΦΕΤ κι εκείνος μας απάντησε ότι δεν μπορεί να το γνωρίζει κανείς αυτό, πριν γίνουν οι απαραίτητες αναλύσεις. Ωστόσο, μιλώντας γενικά για τη μεταφορά αυτών των προϊόντων, ο κ. Κουρτζής ανέφερε πως τα εμφιαλωμένα νερά, οι χυμοί και τα αναψυκτικά πρέπει να μεταφέρονται με ισοθερμικά οχήματα ή με άλλο τρόπο που θα διασφαλίζει ότι τα προϊόντα δε θα εκτίθενται στον ήλιο και σε θερμοκρασίες μεγαλύτερες από τις επιτρεπόμενες.
Συνεχίζεται η απεργία
Την ίδια στιγμή, η απεργία των μεταφορέων συνεχίζεται κλείνοντας σχεδόν μια εβδομάδα μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου που ανοίγει το επάγγελμά τους. Μερικές εκατοντάδες μέτρα μακριά από το πλοίο «Λισσός», στο χώρο του επιβατικού λιμανιού της Μυτιλήνης, ήταν μια ομάδα περίπου 10 φορτηγατζήδων που πρόσεχαν να μη γίνει καμμία φόρτωση φορτηγού δημόσιας χρήσης στο πλοίο «European Express» της ΝΕΛ. Πρέπει εδώ να διευκρινιστεί ότι οι φορτηγατζήδες της Μυτιλήνης αναφέρουν ότι δεν παρεμποδίζουν τη φόρτωση και εκφόρτωση των ιδιωτικής χρήσης φορτηγών.
Σε συζήτηση που είχαμε μαζί τους, μας είπαν πως δεν έχουν καμμία άλλη επιλογή, από το να κάνουν κινητοποιήσεις για να προστατεύσουν ό,τι απέμεινε από την περιουσία τους και το εισόδημά τους. Όλοι τους φοβούνται ότι η επόμενη μέρα θα φέρει μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες στο χώρο της μεταφοράς και θα οδηγηθούν οι ίδιοι σε οικονομική καταστροφή.
Την περασμένη Τρίτη, ο κ. Χατζηαργυρίου παρέστη στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Επιμελητηρίου Λέσβου και ζήτησε τη στήριξή τους. Συγκεκριμένα ζήτησε το Επιμελητήριο να βοηθήσει ώστε οι φορτηγατζήδες να συναντηθούν με τον πρωθυπουργό.
Το Επιμελητήριο παρέπεμψε τους φορτηγατζήδες στα κεντρικά συλλογικά όργανα των Επιμελητηρίων που εδρεύουν στην Αθήνα, καθώς το ίδιο δεν έχει την δυνατότητα να παρέμβει σε τέτοια ζητήματα.
Φορτηγά στο χώρο του Τελωνείου Μυτιλήνης την ώρα που ελέγχονται από το λιμεναρχείο Μυτιλήνης, τον ΕΦΕΤ και το Γενικό Χημείο του Κράτους
Ελλείψεις στην αγορά
Μισοάδεια ήταν τα τμήματα φρέσκων φρούτων και λαχανικών στα σούπερ μάρκετ της Μυτιλήνης χθες το μεσημέρι. Οι υπάλληλοι των σούπερ μάρκετ λένε ότι ο εφοδιασμός γίνεται μετ’ εμποδίων. Οι διαθέσιμες ποσότητες φρούτων και κηπευτικών που υπήρχαν ήταν πολύ περιορισμένες, ενώ εξαιρετικά περιορισμένη ήταν και η ποικιλία.
Πολύ μεγάλες είναι οι ελλείψεις που υπάρχουν επίσης σε φρέσκο γάλα.
Το σούπερ μάρκετ «Lidl» είναι μεταξύ των καταστημάτων στα οποία παρατηρούνται μεγάλες ελλείψεις. Χθες το μεσημέρι δεν υπήρχαν αποθέματα σε πατάτες, τα κρεμμύδια που ήταν διαθέσιμα ήταν ελάχιστα και το ίδιο ίσχυε και για τα φρούτα. Πάντως, τα μικρά οπωροπωλεία σε μεγάλο βαθμό καλύπτουν τις ανάγκες, από τα προϊόντα που παράγονται στις τοπικές θερμοκηπιακές μονάδες.
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης, Μάρω Βερβενιώτου, αναφερόμενη στο ζήτημα αυτό, μας είπε: «Όλα τα εμπορικά μαγαζιά έχουν πολύ μεγάλα πρόβλημα. Οι συνάδελφοι έχουν κατέβει στις εκθέσεις, έχουν διαλέξει προϊόντα και έχουν κάνει τις παραγγελίες τους. Αλλά τα προϊόντα που έχουν παραγγείλει, δεν μπορούν να έρθουν, είτε γιατί δεν μπορούν να φύγουν από την Αθήνα είτε γιατί δεν έχουν καν εκτελωνιστεί. Μεγάλες ποσότητες προϊόντων παραμένουν κλεισμένες σε κοντέινερ στα τελωνεία. Κι όσο περνάει ο καιρός, η κατάσταση γίνεται ακόμη δυσκολότερη. Από εκεί και πέρα, βέβαια, τα πράγματα γίνονται όλο και χειρότερα και για τη λειτουργία των δικών μας επιχειρήσεων, διότι τα έξοδα τρέχουν χωρίς να έχουν τζίρο.»
Φορτηγατζήδες στο επιβατικό λιμάνι επιτηρούν τα πλοία
Ελλείψεις στις ζωοτροφές
Μεγάλες ελλείψεις παρατηρούνται και στις ζωοτροφές, σε μια κρίσιμη εποχή για τον κλάδο της κτηνοτροφίας. Συγκεκριμένα, χθες, ο διευθυντής του Συνεταιρισμού Αγίας Παρασκευής, Παράσχος Καλίτσης, δήλωσε στο «Ε» ότι το Συνεταιρισμός έχει ξεμείνει από καλαμπόκι, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των κτηνοτρόφων μελών του.
Οι ζωοτροφές έρχονται στη Λέσβο κατά κύριο λόγο με φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Τα πλοία προσδένουν στα λιμάνια και οι ζωοτροφές μεταφέρονται στις αποθήκες των ιδιωτικών επιχειρήσεων ή των συνεταιρισμών με φορτηγά δημόσιας χρήσης, διότι αν διέθεταν ιδιόκτητα φορτηγά, οι επιχειρήσεις εμπορίας ζωοτροφών θα έπρεπε να έχουν ολόκληρους στόλους. Αυτό είναι και ο λόγος που η παρατεταμένη απεργία έχει δημιουργήσει μεγάλες ελλείψεις ζωοτροφών.
Θυμίζουμε ότι τα νησιά του νομού μας προμηθεύονται ζωοτροφές από την ηπειρωτική Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς οι ποσότητες που παράγονται στη Λέσβο δεν επαρκούν για να καλύψουν τη ζήτηση.
Αυτή την περίοδο η κατανάλωση ζωοτροφών από τα κοπάδια αιγοπροβάτων είναι σχετικά περιορισμένη, όμως όλοι οι κτηνοτρόφοι κάνουν μεγάλες παραγγελίες και αποθηκεύουν ζωοτροφές για να έχουν αποθέματα που θα χρησιμοποιήσουν το χειμώνα. Οι προμήθειες γίνονται αυτή την περίοδο επειδή συνήθως οι τιμές των ζωοτροφών ανεβαίνουν τους επόμενους μήνες. Έτσι, αν δε γίνουν εγκαίρως οι προμήθειες των ζωοτροφών, υπάρχει κίνδυνος οι κτηνοτρόφοι να πληρώσουν πολύ υψηλά, οπότε να μηδενιστούν τα μικρά περιθώρια κέρδους που έχουν.