Από την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού Από την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού

Κυβερνητικές δεσμεύσεις χωρίς «ναι μεν αλλά»!

27/04/2024 - 10:00 Ενημερώθηκε 26/04/2024 - 13:50

Είθισται σε προεκλογικές περιόδους, είτε πρόκειται για βουλευτικές, είτε για ευρωεκλογές, να έχουμε εγκαίνια έργων που συνήθως ...τυγχάνουν (!) να ολοκληρώνονται και να παραδίδονται προς χρήση λίγο πριν ανοίξουν οι κάλπες, αλλά και εξαγγελίες, ή επαναβεβαίωση δεσμεύσεων, προκειμένου να «εντυπωσιαστεί» το εκλογικό ακροατήριο, δείχνοντας ενδεχομένως την προτίμησή του στους εκάστοτε κυβερνώντες, που επιχειρούν να εκμεταλλευτούν την περίσταση προς «ίδιον όφελος», αν και πλέον αυτές οι ...φιέστες από μόνες τους, κατά τη γνώμη μας, πολύ λίγο επηρεάζουν την ψήφο των πολιτών! Και αυτή η διαπίστωση δεν εστιάζεται μόνο στη χρονική περίοδο που διανύουμε, αλλά έχει μια διαχρονικότητα, αφού παρόμοιες «παραστάσεις» και ανακοίνωση εξαγγελιών, έχουμε ζήσει στο πρόσφατο και απώτερο παρελθόν από όλες τις κυβερνήσεις, χωρίς εξαίρεση, γεγονός που θεωρείται πλέον συνήθης πρακτική, που δεν εντυπωσιάζει και δεν ξενίζει την κοινή γνώμη, που φαίνεται να «αποδέχεται» και να μη παρεξηγεί, τέτοιες εκδηλώσεις. Πάντως ανεξαρτήτως της όποιας προσέγγισης που μπορεί να έχει ο καθένας, ειδικά τα μεγάλα έργα που συμβάλουν καθοριστικά στην αναβάθμιση ενός τόπου αξίζουν και της προβολής και της δημοσιότητας και όχι μόνο στα πλαίσια μιας προεκλογικής καμπάνιας, που προφανώς περιλαμβάνει και τέτοιες εκδηλώσεις. Είναι μια πολύ καλή αφορμή για τους κυβερνώντες -διαχρονικά μάλιστα- να νιώσουν ικανοποίηση για την όποια συμβολή τους στην υλοποίηση ενός μεγάλου έργου, πολύ περισσότερο αν επί των ημερών τους ολοκληρώνεται και τίθεται σε χρήση της κοινωνίας. Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα να «εισπράξουν» αυτήν την ικανοποίηση και από τις τοπικές κοινωνίες και να δεσμευτούν επισήμως και δημοσίως και για άλλες παρεμβάσεις που προγραμματίζονται να γίνουν και οι οποίες συμβάλλουν και αυτές στην ανάπτυξη και την βελτίωση των υποδομών των περιοχών αυτών. Με αυτή τη λογική άλλωστε πραγματοποιήθηκε και η πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη στη Λέσβο, προκειμένου να εγκαινιάσει την ολοκλήρωση του έργου του οδικού άξονα Καλλονής -Σιγρίου και την παράδοσή του στην κυκλοφορία, στα πλαίσια της περιοδείας του εν όψει των επικείμενων ευρωεκλογών, αλλά και για να ανακοινώσει το άλλο μεγάλο έργο, το φράγμα Τσικνιά, που προς ...στιγμή φάνηκε να «παγώνει» μετά την απένταξή του από το Ταμείο Ανάκαμψης, που τελικά θα προχωρήσει χωρίς χρονοτριβή με την υπογραφή μέσα στον επόμενο μήνα (τον Μάϊο), της σύμβασης με την ανάδοχο εταιρεία, που μάλιστα είναι η ίδια που εκτέλεσε και το οδικό έργο. Η επίσκεψη στόχευε στο «τερπνό» και στο «ωφέλιμο», συνδυάζοντας την παρουσία του πρωθυπουργού με την ολοκλήρωση ενός μεγάλου έργου, που... ταλαιπωρήθηκε χρόνια για να υλοποιηθεί, τονίζοντας συγχρόνως την ανάγκη στήριξης του κυβερνώντος κόμματος οδεύοντας προς την ευρωκάλπη και της κυβέρνησης, που επαναβεβαιώνει τη δέσμευση της για το μεγάλο έργο του Τσικνιά, αλλά και τις προθέσεις της να ...τρέξουν και άλλες σημαντικές παρεμβάσεις στο νησί. 

«Κακά τα ψέματα», εδώ που τα λέμε έτσι παίζεται το πολιτικό «παιχνίδι» και το ζητούμενο είναι στα πλαίσια αυτά να προκύψει όφελος για τον τόπο μας, από τις επισκέψεις και τις επαφές αυτές, επί τόπου με τους κορυφαίους κυβερνητικούς παράγοντες, αναδεικνύοντας τα «θέλω» και τις προτεραιότητες της τοπικής κοινωνίας και των φορέων της, και διεκδικώντας την υλοποίησή τους. Τούτων δοθέντων λοιπόν έχουν την αξία τους και τα όσα εξήγγειλε ο πρωθυπουργός και το κυβερνητικό κλιμάκιο που τον συνόδευε, αλλά και τα όσα ενδεχομένως αναδείχτηκαν από τους τοπικούς «άρχοντες» ως αιτήματα προς αντιμετώπιση από μέρους της κεντρικής διοίκησης. Και αυτά δεν είναι ούτε λίγα , ούτε ευκαταφρόνητα, για τη λύση χρόνιων εκκρεμοτήτων και προβλημάτων που απασχολούν την τοπική κοινωνία και περιμένουν διευθέτηση. Αρκεί βέβαια να μην υπάρξει κανένας εφησυχασμός, ούτε για τις εξαγγελίες, ούτε για τις όποιες καλές κυβερνητικές προθέσεις που διατυπώθηκαν δημοσίως, γιατί πάντα καιροφυλακτούν διάφορα εμπόδια, που μπορούν ανά πάσα στιγμή να καθυστερήσουν, ακόμη και να ανατρέψουν δρομολογημένες καταστάσεις. Για παράδειγμα, το έργο του φράγματος Τσικνιά έφθασε μια «ανάσα» πριν την υπογραφή της σύμβασης με την ανάδοχο εταιρεία που προέκυψε από τον διαγωνισμό, πριν ένα περίπου χρόνο και όμως λόγω ...Θεσσαλίας και ενδεχομένως άλλων εμποδίων αυτό «κινδύνευσε» να παραπεμφθεί στις καλένδες και να χαθεί, κάτι που ευτυχώς φαίνεται να αποτρέπεται, τουλάχιστον ως προς τη συμβασιοποίηση του έργου, μετά τα όσα ανακοινώθηκαν κατά την πρωθυπουργική επίσκεψη. Αλλά, κατά τη γνώμη μας, η ανακοίνωση ότι η χρηματοδότηση αυτού του μεγάλου έργου θα γίνει από εθνικούς πόρους, μέσω του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ, και όχι από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της Ε.Ε., που έχουν άλλη χρηματοδοτική ροή, κάθε άλλο παρά καθησυχαστική μπορεί να είναι για την ομαλή και μέσα στο συμβατικό χρόνο υλοποίησης του. Και αυτό γιατί τα κονδύλια από τους εθνικούς πόρους πολλές φορές αλλάζουν ...κατεύθυνση ανάλογα με τα απρόοπτα που μπορεί να συμβούν και που τα τελευταία χρόνια όλο και πιο ...προβλέψιμα και αναμενόμενα είναι! Ενδεχομένως το γεγονός ότι ανάδοχος του έργου είναι μια από τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, η «Ιντρακατ» που εξαγόρασε τον «Ακτορα», να αποτελεί κατά κάποιο τρόπο «εγγύηση» ότι δεν θα μείνει από χρηματοδότηση και αυτό το ευχόμαστε! Χρειάζεται όμως και η συνεχής παρακολούθηση και η «πίεση» όλων των τοπικών φορέων και αρχών προκειμένου η υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου να αναδειχθεί ως αναγκαιότητα για το νησί, που λύνει τα αναμενόμενα προβλήματα ύδρευσης των κύριων αστικών του περιοχών, που όσο περνούν τα χρόνια , λόγω της κλιματικής αλλαγής θα γίνονται με μαθητική ακρίβεια ακόμη οξύτερα και εντονότερα. Και αυτήν την αναγκαιότητα δεν φαίνεται να την αξιολογούν επαρκώς οι τοπικοί φορείς και παράγοντες, που δείχνουν εμφανή αδιαφορία για το έργο αυτό σαν να μη τους αφορά , ενδεχομένως γιατί δεν εντάσσεται η κατασκευή του στις δικές τους αρμοδιότητες, αλλά της κεντρικής διοίκησης. Είναι βέβαιο ότι το θέμα θα μας απασχολήσει και στο μέλλον και μακάρι να διαψευστούν οι όποιοι «φόβοι» μας για την εξέλιξη του εν λόγω έργου, που έρχεται να λύσει σε πρώτη φάση τα υπαρκτά προβλήματα υδροδότησης του νησιού και σε δεύτερη φάση και άρδευσης ενός κάμπου που βρίσκεται σε μακροχρόνια «αγρανάπαυση»! 

Και αν για το φράγμα Τσικνιά, μετά τις πρόσφατες κυβερνητικές δεσμεύσεις, ότι συμβασιοποιείται οσονούπω και ξεκινά, φαίνεται ότι το έργο αυτό μπαίνει στις ...ράγες για την υλοποίησή του, η άλλη μεγάλη παρέμβαση για την οποία έγινε αναφορά κατά την τελετή των εγκαινίων διά στόματος του αρμόδιου υπουργού Υποδομών Χρ. Σταϊκούρα, μιλάμε για το έργο της Νότιας Παράκαμψης, τα πράγματα παραμένουν «θολά», παρά την πρόθεση του κυβερνητικού κλιμακίου να το περιλάβει στις εξαγγελίες του για τα έργα που δρομολογούνται για να γίνουν στο νησί. Το γεγονός ότι ο ίδιος ο αρμόδιος υπουργός δηλώνει ότι έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί η μελέτη του οδικού αυτού έργου καθώς και οι περιβαλλοντικοί όροι, σημαίνει ότι είναι «ώριμο» προς δημοπράτηση, βάζοντας έτσι τέλος στις όποιες αμφισβητήσεις διαρρέονταν δεξιά και αριστερά ότι εκκρεμεί η ολοκλήρωση της μελέτης. Οταν όμως ο ίδιος ο υπουργός σπεύδει να προσθέσει ότι «αναζητούνται οι σχετικές πιστώσεις για την υλοποίηση του έργου», κάνοντας αναφορά για τις επιπλέον χρηματοδοτικές δυσκολίες που προέκυψαν για την αποκατάσταση ζημιών από φυσικές καταστροφές στη χώρα μας, εκ των πραγμάτων κρατά επιφυλάξεις για την υλοποίηση του έργου, αφού δεν υπάρχει σαφής δέσμευση για ένταξή του σε συγκεκριμένο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Δεν χωρεί καμιά αμφιβολία ότι αν δεν υπάρξει διεκδίκηση του εν λόγω έργου, αναδεικνύοντας το σε πρώτη προτεραιότητα για το νησί, πέρα από τα ήδη δρομολογημένα και σε εξέλιξη έργα, το έργο της Νότιας Παράκαμψης θα παραμείνει στα ...αζήτητα και πολύ φοβόμαστε «όνειρο θερινής νυκτός», παρά τις όποιες καλές προθέσεις της κυβέρνησης, που όμως ακούγονται ως «ναι μεν αλλά»! Λαμβάνοντας υπόψη ότι το έργο της Νοτιας Παράκαμψης περιλαμβανόταν στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ στις τελευταίες εθνικές εκλογές και κυβερνητική δέσμευση και της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, δεν πρέπει να μείνει στον... αέρα και να εξαρτάται η χρηματοδότησή του από τις όποιες ...ζημιές και καταστροφές που θα προκύψουν ανά την Ελλάδα. Αυτή είναι μια άδικη «εξίσωση» για τον τόπο μας που δεν λαμβάνει υπόψη τη ζημιά και τις επιπτώσεις που προκάλεσε το προσφυγικό -μεταναστευτικό στο νησί μας. Και αυτήν την παράμετρο οφείλουν να την αναδείξουν οι τοπικές αρχές και οι τοπικοί παράγοντες που έχουν λόγο και ρόλο στα τοπικά δρώμενα, απαιτώντας αυτή η κομβικής σημασίας παρέμβαση που θα συμβάλει στην κυκλοφοριακή ανακούφιση της πόλης της Μυτιλήνης, να μη μείνει στα λόγια, τώρα που έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες μελέτες, αλλά να δρομολογηθεί άμεσα, γιατί σε τελική ανάλυση είναι κυβερνητική δέσμευση που οφείλει απαρέγκλιτα να τηρηθεί χωρίς υπεκφυγές και μισόλογα. Ένα είναι βέβαιο ότι χωρίς ενιαίο μέτωπο πίεσης από τους τοπικούς φορείς ο στόχος της υλοποίησης του έργου αυτού δεν πρόκειται να επιτευχθεί και θα είναι κρίμα να αυτοϋπονομευθεί εκ των ...έσω, δίνοντας άλλοθι στην κυβέρνηση να μην το θέσει στις προτεραιότητες της! Το επόμενο διάστημα είναι κρίσιμο και θα φανούν οι διαθέσεις και οι προθέσεις όλων των εμπλεκομένων σε τοπικό και κεντρικό επίπεδο. Αναμένουμε...  

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey