Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
«Φταίνε οι υπάλληλοι», λένε πολλοί όταν δεν πληρώνει ο Δήμος. «Φταίνε οι δήμαρχοι και οι αντιδήμαρχοι», λένε άλλοι όταν τα εντάλματα μαζεύονται σε ένα γραφείο και κάνουν… βουνό. Σε κάθε περίπτωση, φταίνε σίγουρα κάποιες νοοτροπίες, φταίει η δυσκίνητη γραφειοκρατία, φταίνε και οι κάθε λογής εξωφρενικά αυστηροί περιορισμοί που έχουν εφαρμοστεί ίσως και ισοπεδωτικά επί του συνόλου της αυτοδιοίκησης για αρκετές πάντως αμαρτωλές ιστορίες του παρόντος και του παρελθόντος της.
Όλα αυτά είναι αναμφισβήτητα επιπλέον βάρη για την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου, η οποία πασχίζει διαχρονικά να αποδείξει ότι είναι αποτελεσματική και εξυπηρετική.
Εξάλλου είναι εκείνη που… πληρώνει και από τούτο, ανάλογα με το πόσο καλά το κάνει, μπορεί να κριθεί συνολικά το έργο μιας δημοτικής αρχής. Γιατί τα γράφουμε τώρα όλα αυτά; Όχι γιατί ακολουθεί μια «αγιογραφία» για τη σημερινή δομή και λειτουργία της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου και για τους αρμόδιους αντιδημάρχους της Κώστα Κατσαρό και Παναγιώτη Τσουπή, αλλά γιατί αξίζει να καταγραφεί πως μέσα σε ενάμιση χρόνο, και ίσως στην πιο δύσκολη οικονομική συγκυρία για τον τόπο, ο Δήμος κατάφερε και πλήρωσε στο μεγαλύτερο ποσοστό εκείνων που όφειλε στον κόσμο, μείωσε παράλληλα σημαντικά το ύψος αυτών κατά 5 εκ. ευρώ περίπου και προχώρησε για πρώτη φορά τόσο αποφασιστικά τους εξωδικαστικούς συμβιβασμούς, πληρώνοντας μόνο μέσα στο 2016 περί τις 500.000 ευρώ.
Ο λόγος για την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Λέσβου λοιπόν. Συνειρμικά, όταν κάποιος έρχεται σε επαφή με αυτήν, το μυαλό του σίγουρα πάει έστω και σε μια πρότερη τραυματική του εμπειρία από την επαφή μαζί της ή σε μια οδυνηρή περιπέτειά του μέχρι να πάρει τα χρήματά του.
«Δημοφιλής» δεν είναι στους δημότες για λόγους πολλούς και για τους οποίους σίγουρα δεν ευθύνεται πάντα η ίδια, όπως δεν είναι δημοφιλής ούτε και σε κλάδους επαγγελματιών όπως στους εργολάβους ή σε δικηγόρους που έχουν και την πιο συχνή συνεργασία μαζί της. Όμως αποτελεί το σημείο αναφοράς για κάθε δημοτική αρχή και το διαχρονικό… ζητούμενο αυτής είναι να την κάνει να λειτουργεί όσο το δυνατόν καλύτερα.
«Μπήκαμε σε μια σειρά...»
«Από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε καθήκοντα, πρόθεσή μας ήταν να κάνουμε τις υπηρεσίες γενικά του Δήμου πιο ευέλικτες και φυσικά πιο αποτελεσματικές. Γι’ αυτό το λόγο ο δήμαρχος προχώρησε σε αποφασιστικής σημασίας αλλαγές τόσο στη δομή της Τεχνικής Υπηρεσίας όσο και σε εκείνη της Οικονομικής. Και παρά τα πολλά και πρωτοφανή έκτακτα προβλήματα, όπως τα capital controls του περασμένου καλοκαιριού, το προσφυγικό και τη γενικότερη δύσκολη οικονομική συγκυρία για όλους μας, νομίζω ότι έγινε μια πολύ καλή δουλειά από τις αρχές του 2015 έως και σήμερα.
Βάλαμε τέλος σε προβλήματα που ήταν πάντα πονοκέφαλος για το Δήμο όπως είναι η προμήθεια καυσίμων, των οποίων οι προμηθευτές έχουν τα χρήματά τους κανονικά κάθε μήνα, φέρνοντας το τιμολόγιό τους Δευτέρα και παίρνοντας τα χρήματά τους την Παρασκευή. Φαινομενικά ακούγεται ως κάτι απλό. Όμως δεν είναι ακριβώς έτσι», λέει ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Κώστας Κατσαρός στο «Ε».
5,5 εκ. ευρώ στους εργολάβους
Ο τελευταίος μάς βοηθά να αποτυπώσουμε μια εικόνα τού τι πλήρωσε ο Δήμος και πώς από τις αρχές του 2015. Μια σημαντική καταρχάς επιτυχία είναι η εξόφληση όλων των εργολάβων μέσα στην προηγούμενη χρονιά, τα εντάλματα των οποίων έφτασαν τα 5,5 εκ. ευρώ από μέρος των υποχρεώσεων του Δήμου για έργα ΕΣΠΑ ή άλλων προγραμμάτων.
Το ρεκόρ... αποτελεσματικότητας της υπηρεσίας έφτασε τα 6.000 εντάλματα μόνο το τελευταίο εικοσαήμερο του Δεκέμβρη υπό (και) το φόβο να χαθούν έργα που έπαιζαν με τις προθεσμίες υλοποίησής τους και είχαν μείνει απελπιστικά πίσω και λόγω των τραπεζικών αργιών.
Μισό εκ. ευρώ σε εξωδικαστικούς συμβιβασμούς
Πιο σημαντική όμως επιτυχία της οικονομικής διαχείρισης της σημερινής δημοτικής αρχής θεωρείται η ομαλοποίηση των δικαστικών του Δήμου και η επίτευξη πολλών εξωδικαστικών συμβιβασμών. Σε αυτό το σκέλος, σύμφωνα με τον κ. Κατσαρό, ο Δήμος πλήρωσε κάτι παραπάνω από μισό εκ. ευρώ σε εξωδικαστικούς συμβιβασμούς, γλιτώνοντας αρκετά χρήματα από παλιές υποθέσεις του Δήμου από τους τόκους μη διευθετημένων (σ.σ. 0,75% κάθε μήνα και 8% το χρόνο) που θα καταλογίζονταν σε αυτόν.
«Ένα 10% αυτών είχε επιτευχθεί επί της προηγούμενης δημοτικής αρχής Βουνάτσου και εμείς συνεχίσαμε ακόμη πιο δυναμικά, καταφέρνοντας να εξυπηρετήσουμε πολύ κόσμο που περίμενε τα χρήματά του επί χρόνια, αλλά και να γλιτώσουμε και το Δήμο από επιπλέον έξοδα, δίνοντας προτεραιότητα σε αυτόν τον τομέα και διαχωρίζοντας τις υποθέσεις κατά ομάδες, όπως γενικά προσπαθούμε να κάνουμε με όλα τα εντάλματα. Πρώτα βάλαμε δηλαδή τους εργολάβους και πλέον συνεχίζουμε με τους δικηγόρους…», πρόσθεσε ο αντιδήμαρχος.
Η ενίσχυση του λογιστηρίου
Να δούμε λίγο και τα ποσά που πλήρωσε ο Δήμος μέσα στο 2015: Το 2013 και το 2014 ο Δήμος πλήρωσε περί τα 45 εκ. ευρώ κάθε χρονιά. Το 2015 με τις τραπεζικές αργίες, τα γνωστά «μαχαίρια» στον προϋπολογισμό των δήμων, ο Δήμος πλήρωσε το μεγαλύτερο μέρος των υποχρεώσεών του από ποτέ άλλοτε, καταφέρνοντας να ρίξει το ύψος αυτών στα 30 εκ. ευρώ.
«Δεν έγιναν μαγικά για να φτάσουμε σε ένα σημείο να λέμε πως έχουμε έναν αρκετά καλό μπούσουλα, ειδικά μετά την εφαρμογή του “Καλλικράτη” που μας έκανε άνω-κάτω. Έγιναν στοχευμένες αλλαγές στην Οικονομική Υπηρεσία και επιλέχτηκε στρατηγικά η ενίσχυση του λογιστηρίου σε προσωπικό. Και νομίζω ότι όλα αυτά απέφεραν καρπούς…», σχολίασε, αναδεικνύοντας ίσως μια κίνηση «κλειδί» για τη βελτίωση της λειτουργίας της υπηρεσίας ο κ. Κατσαρός.