Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Εκτενής ανάλυση του σχεδίου εξυγίανσης του Ομίλου τής ΝΕΛ έγινε χθες στο Εφετείο Βορείου Αιγαίου. Οι δικαστές έκαναν σειρά ερωτήσεων για το κατά πόσο ο Όμιλος θα μπορέσει να υλοποιήσει το επιχειρηματικό πλάνο που έχει εκπονήσει και αν θα έχει την οικονομική δυνατότητα να εξοφλεί τους πιστωτές του κατά την περίοδο εφαρμογής του σχεδίου. Μέχρι και το ποσοστό επιβάρυνσης της λειτουργίας των πλοίων από τα καύσιμα ήταν στοιχείο που εξετάσθηκε.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έδειξε το δικαστήριο για το τι συμφέρει τους εργαζομένους, αν δηλαδή είναι προτιμότερο να χρεωκοπήσει ο Όμιλος ή είναι προτιμότερο να εξυγιανθεί. Στο σημείο αυτό, ο δικηγόρος τής Π.Ν.Ο. τόνισε πως οι ναυτικοί ακολουθούν τα πλοία και πως για αυτούς ισχύουν προνομιακοί όροι αντιμετώπισης.
Η πλευρά τής ΝΕΛ εξήγησε ότι ήδη έχουν τεθεί σε εφαρμογή οι επιχειρηματικές δράσεις που προβλέπονται στο σχέδιο εξυγίανσης, με αποτέλεσμα τη δραστική μείωση των ζημιών του Ομίλου. Τα μικτά αποτελέσματά του το α΄ εξάμηνο του 2012 ήταν 8,6 εκατ. ευρώ και την αντίστοιχη περίοδο του 2013 περιορίστηκαν σε 3,83 εκατ. ευρώ. Τα μικτά αποτελέσματα της μητρικής εταιρείας (ΝΕΛ) το πρώτο εξάμηνο του 2013 ήταν ζημίες 217,3 χιλ. ευρώ, έναντι ζημιών 5,34 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012.
Από τη διαγραφή των χρεών προς τις τράπεζες και τους άλλους πιστωτές, θα προκύψουν δύο βασικά οφέλη για τον Όμιλο της ΝΕΛ. Το πρώτο μεγάλο όφελος θα είναι η απεμπλοκή από τα υπέρογκα χρέη. Το δεύτερο μεγάλο όφελος για τη ΝΕΛ θα είναι η μεγάλη μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους, δηλαδή των τόκων που είναι υποχρεωμένη να καταβάλει στις τράπεζες για τα υφιστάμενα δάνεια, οι οποίοι ανέρχονται στα επτά εκατομμύρια ευρώ. Είναι εύκολα κατανοητό πως η δραστική μείωση του χρεών από τα 170 εκατ. ευρώ, στα 20 εκατ. ευρώ, θα οδηγήσει σε εξίσου δραστική μείωση των τόκων που θα καταβάλει ο Όμιλος.
Τι προβλέπει
Η λογική του σχεδίου εξυγίανσης, πέρα από τη δραστική μείωση των χρεών, προβλέπει και απεμπλοκή από τα κόστη που δημιουργούνται από το σχολάζοντα ιδιόκτητο στόλο και τη δραστηριοποίηση στις ακτοπλοϊκές γραμμές με εφοπλισμό (δηλαδή με ναυλωμένα πλοία).
Ο παραπάνω σχεδιασμός στηρίζεται στην εκτίμηση πως αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις μιας γενικότερης ανάπτυξης του μεταφορικού έργου και των δραστηριοτήτων του Ομίλου μέσα από επενδύσεις και την αξιοποίηση νέων γραμμών. Έτσι, πρώτη προτεραιότητα είναι να μειωθούν οι δαπάνες της. Όπως προβλέπεται από το σχέδιο, ο Όμιλος έχει ήδη σταματήσει τις ναυλώσεις πλοίων που ήταν δρομολογημένα σε ζημιογόνες γραμμές.
Η παρουσία του έχει περιοριστεί στις άγονες γραμμές, για τις οποίες έχει ανεκτέλεστο υπολειπόμενο έργο έξι ετών στη γραμμή Ικαρίας - Σάμου με ενδιάμεσους σταθμούς στις Κυκλάδες. Ακόμη και η γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη έχει εγκαταλειφτεί από τη ΝΕΛ, καθώς είχε καταστεί ζημιογόνα για αυτήν.
Η εταιρεία προσδοκά να αποκομίσει κέρδη από τις ανάγκες που δημιουργούνται περιστασιακά ή μεσοπρόθεσμα με τη δρομολόγηση πλοίων σε διάφορες περιοχές της Μεσογείου και από τη ναύλωση των ταχυπλόων της στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, φέτος το καλοκαίρι το «European Express» δρομολογήθηκε για μικρό χρονικό διάστημα στις γραμμές του Ιουνίου και της Ιταλίας.
Δεν εκπροσωπήθηκε στη χθεσινή διαδικασία η εταιρεία Sea Hawk, που ως τώρα ήταν αντίδικος της ΝΕΛ. Έως την Παρασκευή, ο Όμιλος της ΝΕΛ και οι αντίδικοί του έχουν τη δυνατότητα να προσκομίσουν όσα έγγραφα είναι απαραίτητα για την υποστήριξη των θέσεών τους.
Σύντομα αναμένεται η έκδοση της απόφασης.