Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
-Η αυτοψία του ΤΕΕ στον υφιστάμενο αγωγό ομβρίων στην Αεροπόρου Γιανναρέλλη, πάει τον προβληματισμό για την κατασκευή του επίμαχου έργου, ένα βήμα παραπάνω…
-Το έργο, ανεξάρτητα από το πώς θα βρεθεί η ιδανική «φόρμουλα» για να προστατευτούν τα συμφέροντα των εκεί επιχειρήσεων, σύμφωνα με το ΤΕΕ πρέπει να γίνει… χθες και για λόγους ασφαλείας
Το έργο της Λαγκάδας που βάσει σχεδιασμού αναμένεται να ξεκινήσει μετά το Πάσχα, εξακολουθεί να προκαλεί «πονοκέφαλο» τόσο στη δημοτική αρχή που αποσκοπεί να δώσει οριστική λύση σε ένα ζήτημα δεκαετιών, όσο όμως και στους καταστηματάρχες επί της οδού Αεροπόρου Γιανναρέλλη που εκφράζουν εύλογα ανησυχία για τις επιπτώσεις που θα προκαλέσει στις επιχειρήσεις τους, το διάστημα εκτέλεσης των εργασιών. Κι αν μέχρι στιγμής η «διαμάχη» μεταξύ των συντελεστών του έργου και των καταστηματαρχών της επίμαχης περιοχής, εστιάζεται (κυρίως) στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν, προκειμένου να μην αποκοπεί στη διάρκεια εκτέλεσης του έργου η Αεροπόρου Γιανναρέλλη από την υπόλοιπη πόλη, μετά την αυτοψία του ΤΕΕ (Τμήμα ΒΑ Αιγαίου) στον αγωγό, εντείνεται ακόμα περισσότερο ο γενικότερος προβληματισμός. Καθώς ουσιαστικά το αποτέλεσμά της… ακονίζει την αιχμή της αντίθεσης που έχει αναδειχθεί με αφορμή ετούτο το έργο, αφού ο αρμόδιος φορέας των μηχανικών αποφαίνονται ότι το έργο πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατό, ενώ παράλληλα αποκλείει κατηγορηματικά την ελάχιστη απαίτηση των καταστηματαρχών: Τη λειτουργία δηλαδή ενός παράλληλου δρόμου κατά μήκος και πάνω από τον αγωγό στη διάρκεια των εργασιών, για να είναι πάντα προσβάσιμη η Αεροπόρου Γιανναρέλλη στα τροχοφόρα… Το μείζον ωστόσο που εξάγεται ως συμπέρασμα από την αυτοψία του ΤΕΕ και δεν μπορεί να περάσει στο… «ντούκου», είναι πως η σημερινή κατάσταση στον πρώην ποταμό, εκπέμπει SOS, με τον κίνδυνο να ανοίξει η γη και να… καταπιεί τον επίμαχο δρόμο να μην αποτελεί πια μύθο.
Με δεδομένο λοιπόν πως χθες επρόκειτο να περάσουν από το δημοτικό συμβούλιο τα ειδικά κυκλοφοριακά μέτρα για τη διάρκεια της εκτέλεσης του έργου (με τον παράλληλο δρόμο που αποκλείει το ΤΕΕ σε πρώτο πλάνο), η υπόθεση εξελίσσεται σε όλο και πιο περίπλοκα... μονοπάτια, απαιτώντας όχι απλά επιδέξιους χειρισμούς. Αλλά πέραν από ευφυείς, με επιστημονική τεκμηρίωση, εναλλακτικές προτάσεις και πολιτική βούληση. Υπενθυμίζεται βέβαια εδώ ότι η επιτροπή των καταστηματαρχών, έχει προβεί και σε εξώδικο κατά του εργολάβου «της Λαγκάδας» και εμφανίζεται αποφασισμένη να διεκδικήσει την καλύτερη δυνατή λύση, προκειμένου να επηρεαστούν οι επιχειρήσεις τους ει δυνατόν λιγότερο από την εκτέλεση των εργασιών. Και όπως φαίνεται το αμέσως επόμενο διάστημα μέχρι την προγραμματισμένη εκκίνηση των εργασιών τον Απρίλη, είναι πολύ κρίσιμο από κάθε άποψη.
Τι δείχνουν τα… άδυτα του πρώην ποταμού
Έχει ενδιαφέρον όμως στην παρούσα φάση να διαβάσει κανείς το τι λέει η αυτοψία των μηχανικών του ΤΕΕ: «Σε αρκετά σημεία του υφιστάμενου αγωγού ομβρίων, στο τμήμα της Αεροπόρου Γιανναρέλη έχουν δημιουργηθεί “κουφώματα” στα πλαϊνά τοιχώματα του λιθόκτιστου θολωτού αγωγού, ενώ ο πυθμένας του έχει ξεκολλήσει, δυσχεραίνοντας την ομαλή απορροή των ομβρίων, αλλά και καθιστώντας επικίνδυνη την διέλευση των οχημάτων στο υπερκείμενο δρόμο. Συγκεκριμένα, διενεργήθηκε αυτοψία στην Αεροπόρου Γιαναρέλλη και στο ύψος του πρατηρίου υγρών καυσίμων Αιβαλιώτη. Παρατηρήθηκαν ρηγματώσεις στην παρειά του θόλου σε συμμετρικές θέσεις κάτι που προϊδεάζει ότι πρόκειται για ένα ελάττωμα της γεωμετρίας του θόλου. Από τις δύο συμμετρικές ρηγματώσεις του θόλου η κατάντη του δρόμου (δεξία) είναι πιο έντονη καθώς έχει οδηγήσει σε μικρή ολίσθηση δύο θολιτών του θόλου προς τα κάτω. Παρότι η λάξευση των θολιτών είναι ιδιαίτερα επιμελημένη, δεν έχει γίνει μέριμνα να «πλεχθούν» μεταξύ τους κατά το χτίσιμο με αποτέλεσμα το άνοιγμα κάποιων κάθετων (εγκάρσιων) αρμών.
«Επικίνδυνη η κατάσταση του αγωγού»
[…[Απορρέει λοιπόν το συμπέρασμα, ότι η κατάσταση του αγωγού είναι επικίνδυνη διότι ο αγωγός του ρέματος της Λαγκάδας στο μεν κατάντη τμήμα και σε μήκος περί τα 500m έχει πρακτικά εκφυλιστεί, αφού ο παλαιός αγωγός από λιθόδεμα έχει υποσκαφτεί, σπάσει και καταρρεύσει σε ορισμένα σημεία, με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί η επικινδυνότητα του για τον διερχόμενο κεντρικό δρόμο στην περιοχή της Λαγκάδας, αλλά και για τα γειτονικά κτίρια, στο δε ανάντη έχει εν γένει ανεπαρκή διατομή, αφού σύμφωνα με την μελέτη Μαχαίρα απαιτείται ορθογωνική διατομή 4,00χ2,00μ. Για τους λόγους αυτούς, απαιτείται να αντικατασταθεί ο αγωγός του ρέματος με την χάραξη να ταυτίζεται με τον υφιστάμενο αγωγό κατά το μεγαλύτερο μέρος του, ενώ σε παράλληλη χάραξη εκατέρωθεν του αγωγού και στο ίδιο όρυγμα, θα τοποθετηθούν οι βασικοί χωριστικοί αγωγοί του δικτύου ακαθάρτων της πέριξ περιοχής. […
Επομένως ένας παράλληλος δρόμος κατά μήκος και πάνω από τον αγωγό καθίσταται δύσκολος, αφενός, λόγω του χώρου, και αφετέρου για λόγους ασφαλείας. Τέλος, εν έτη 2018, ο αγωγός είναι παντορροϊκός δεχόμενος όμβρια, αλλά και τα λύματα της περιοχής τα οποία καταλήγουν στο λιμάνι της πόλης, με τα γνωστά αποτελέσματα της μόλυνσης της θάλασσας. Το υπό μελέτη έργο αποσκοπεί στην βελτιστοποίηση της υδραυλικής συμπεριφοράς του αγωγού του ρέματος Λαγκάδας για την επίλυση των προβλημάτων που αναφέρθηκαν παραπάνω».
Έτσι είναι φτιαγμένο το υφιστάμενο δίκτυο αποχέτευσης
Το δίκτυο αποχέτευσης στη συγκεκριμένη περιοχή είναι παντορροϊκό, παροχετεύοντας όμβρια ύδατα και ανεπεξέργαστα λύματα στη θάλασσα. Ο υφιστάμενος αγωγός ομβρίων από την αφετηρία του έως την Πλατεία Αλυσίδας, μήκους 974m είναι αγωγός θολωτός λιθόκτιστος ή/και με λιθοδέματα, το τμήμα που διέρχεται επί της οδού Βουρνάζων έως την Πλατεία Κυπρίων Πατριωτών (μήκους 236m περίπου) είναι πλακοσκεπής κατασκευασμένος από άοπλο ή/και οπλισμένο σκυρόδεμα, ενώ το υπόλοιπο τμήμα του αγωγού έως την εκβολή στο εμπορικό λιμάνι είναι επίσης πλακοσκεπής με σκυρόδεμα.