Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Περίπου 20 περιπατητικές διαδρομές της Λέσβου αναμένεται να σημανθούν και να αναδειχθούν τους επόμενους μήνες.
Το έργο καθυστέρησε πολύ στην υλοποίησή του εξαιτίας της καθυστέρησης των εγκρίσεων από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που διαχειρίζονται το σχετικό πρόγραμμα, ώστε ο Δήμος Λέσβου να προχωρήσει στην υλοποίηση του έργου.
Οι ενέργειες προβολής των περιπατητικών αυτών διαδρομών και οι σημάνσεις των μονοπατιών, μετά τις παραπάνω εγκρίσεις, έχουν δημοπρατηθεί από το Δήμο και, αν όλα πάνε καλά, μπορεί τις επόμενες μέρες να υπογραφούν και οι συμβάσεις με τους αναδόχους.
Αρκεί βέβαια να μην ανατρέψουν όλα αυτά οι πολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών.
Πρόκειται για τη δεύτερη φάση ανάδειξης των περιπατητικών διαδρομών που έχουν αναγνωρισθεί στο νησί. Συνολικά έχουν αναγνωρισθεί 272 διαδρομές και από αυτές οι 18 είχαν σημανθεί τα προηγούμενα χρόνια.
Ανάμεσα σε αυτές ήταν οι διαδρομές Πέτρας-Λιγώνας, Αγίας Παρασκευής-Γέφυρα Κρεμαστής κ.ά.
Πρόκειται για έργα που έγιναν με στόχο την ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος της Λέσβου και συμβάλλουν στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος του νησιού, το οποίο δε μπορεί να κινείται μόνο γύρω από το δίπολο ήλιος και θάλασσα.
Ήπιες παρεμβάσεις
Στις περιπατητικές διαδρομές γίνονται μόνο ήπιες παρεμβάσεις που σέβονται το φυσικό περιβάλλον. Δηλαδή δε γίνονται διανοίξεις δρόμων, δεν κόβονται δέντρα κ.λπ. Τα μόνα πράγματα που γίνονται είναι ορισμένες σημάνσεις διαδρομών και κάποιες μικροπαρεμβάσεις, όπως η δημιουργία σημείων ξεκούρασης των περιηγητών.
Ωστόσο, φαίνεται ότι τα έργα αυτά υποτιμήθηκαν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.
Σε πολλές περιπτώσεις έχουν κοπεί ή έχουν καταστραφεί πινακίδες με γκράφιτι. Σε άλλες περιπτώσεις οι αγρότες κλείνουν με συρματόπλεγμα περιπατητικές διαδρομές με το έτσι θέλω, χωρίς να υπάρχει καμία παρέμβαση από τους αρμόδιους.
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι πεζοπορικές διαδρομές συνδυάζονται με υφιστάμενους αγροτικούς δρόμους, οπότε εξυπηρετούν διπλό σκοπό. Μόνο που πολύ συχνά τις διαδρομές αυτές χρησιμοποιούν και δικυκλιστές με μηχανές εντούρο, με συνέπεια οι πεζοπορικές διαδρομές να μετατρέπονται σε πίστες μηχανοκίνητου αθλητισμού, κάτι που είναι ανεπίτρεπτο να συμβαίνει.
Μία μορφή απαξίωσης των έργων αυτών είναι η διαχρονική άρνηση των δημοτικών αρχών του νησιού να συντηρήσουν τις πεζοπορικές διαδρομές όταν δεν υπάρχουν πόροι από χρηματοδοτικά προγράμματα.
Ξεχoρταριάσματα, αντικατάσταση σπασμένων καθισμάτων κ.λπ. γίνονται σπάνια ή δε γίνονται ποτέ.
Συνήθως τέτοιες εργασίες γίνονται από εθελοντικές ομάδες ή από ιδιώτες που χρησιμοποιούν τις διαδρομές και προσπαθούν να συντηρούν σε καλή κατάσταση τον εξοπλισμό τους.