Προσπάθειες προβολής σε τέσσερα επίπεδα έχει ξεκινήσει τον τελευταίο καιρό ο Σύλλογος Κεραμιστών - Αγγειοπλαστών Λέσβου «Το Έοργον»
Πληροφορίες για την ιστορία της λεσβιακής κεραμικής και για όλα τα εργαστήρια του νησιού περιλαμβάνει το φυλλάδιο που ο Σύλλογος διανέμει σε όλα τα σημεία υποδοχής επισκεπτών
Κοινές δράσεις προβολής των μελών του Συλλόγου Κεραμιστών Αγγειοπλαστών Λέσβου
Προσπάθειες προβολής σε τέσσερα επίπεδα έχει ξεκινήσει τον τελευταίο καιρό ο Σύλλογος Κεραμιστών - Αγγειοπλαστών Λέσβου «Το Έοργον»: προβολής του καθενός ξεχωριστά και από κοινού, προβολής της τέχνης τους και της λεσβιακής παράδοσης. Αξιοποιώντας χρηματοδότηση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, οι κεραμίστες του νησιού ενώνουν - με εξαίρεση τις εκθέσεις στο Μανταμάδο - για πρώτη φορά σφιχτά τα χέρια, έχοντας καταλάβει, όπως φαίνεται, τα οφέλη που ενδέχεται να προκύψουν μέσα από τη συνεργασία τους.
Πρώτα ήρθε η βιτρίνα της κεραμικής τέχνης στο αεροδρόμιο «Οδυσσέας Ελύτης», το περασμένο φθινόπωρο, με έργα κεραμιστών που είναι ενεργά μέλη του Συλλόγου. Στόχος της τοποθέτησής της, που έγινε κατόπιν αποδοχής και του αερολιμένα να συμβάλει στην προβολή του πολιτισμού της Λέσβου, ήταν να «υπενθυμίσει» στους επισκέπτες του νησιού ότι εδώ θα συναντήσουν αξιόλογα έργα κεραμικής τέχνης.
Φυλλάδιο και ιστοσελίδα
Λίγο μετά κυκλοφόρησε το νέο, καλαίσθητο φυλλάδιο του Συλλόγου, το οποίο σήμερα κυκλοφορεί στην τελική του μορφή και τις μέρες αυτές έχει πάρει το δρόμο του για τα σημεία τελικού προορισμού του: τα μεγάλα ξενοδοχεία και τις υπόλοιπες μονάδες φιλοξενίας του νησιού, τα τουριστικά γραφεία, τους χώρους πολιτισμού και τα υπόλοιπα κέντρα υποδοχής επισκεπτών του νησιού.
Πρόκειται για ένα τρίφυλλο έντυπο, που ο Σύλλογος Κεραμιστών - Αγγειοπλαστών Λέσβου δημιούργησε και εκτύπωσε με την επιμέλεια της προέδρου του, Μάρως Κρητικού, και της γραμματέα, Λίτσας Διαμαντίδου, σε μια προσπάθεια να προβάλει το έργο των μελών του. Στην πρώτη του σελίδα φιλοξενεί έναν αμφορίσκο, εύρημα του προϊστορικού οικισμού της Θερμής, της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού, η φωτογραφία του οποίου είναι μια ευγενική χορηγία της Κ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων προς το Σύλλογο. Στο εσωτερικό του εντύπου εμφανίζονται χαρακτηριστικά έργα των 17 κεραμιστών που δραστηριοποιούνται στο νησί, με τις διευθύνσεις και τα τηλέφωνα των εργαστηρίων τους, ενώ τα τελευταία επισημαίνονται και στο χάρτη της Λέσβου, που έχει περιληφθεί στο φυλλάδιο.
Δίγλωσσο κείμενο (στα ελληνικά και τα αγγλικά), κάνει ιστορική αναδρομή της λεσβιακής κεραμικής, ενώ στο οπισθόφυλλο εμφανίζονται κλασσικά δείγματά της, έργα των τεχνιτών Γιάννη Χατζηγιάννη και Ηλία Κουρτζή, που στα χρόνια ακμής της δουλειάς τους είχαν αποσπάσει βραβεία.
Παράλληλα, ο Σύλλογος έχει δρομολογήσει και την κατασκευή της ιστοσελίδας του, που θα είναι ουσιαστικά και η ιστοσελίδα της λεσβιακής κεραμικής. Όπως και στο φυλλάδιο, έτσι κι εδώ θα περιλαμβάνονται στοιχεία για τα εργαστήρια των κεραμιστών και των αγγειοπλαστών, με δύο φωτογραφίες ενδεικτικών έργων του καθενός, καθώς και πληροφοριακό υλικό για την παραδοσιακή αυτή τέχνη της Λέσβου και όλα τα νέα και τις δράσεις του Συλλόγου.
«Χρειάζεται ομαδική δουλειά»
Δεν μπορεί κανείς να μη σχολιάσει το σπάνιο φαινόμενο των επαγγελματιών που αποφασίζουν να προβληθούν όλοι μαζί σε ένα κοινό έντυπο, μια κοινή «βιτρίνα» και έναν κοινό ιστοχώρο. «Για εμένα προσωπικά ήταν ένα όραμα ζωής», απαντά στο «Ε» η κ. Κρητικού. «Ποτέ οι κεραμίστες δεν ήταν τόσο συσπειρωμένοι. Κι όμως, η προώθηση της τέχνης μας χρειάζεται ομαδική δουλειά, απ’ όλους μάλιστα και όχι από εμάς τους ίδιους μόνο. Η κεραμική τέχνη ανθούσε στη Λέσβο και δεν έχει σταματήσει μέχρι σήμερα να παράγει προϊόντα υψηλής αισθητικής. Δυστυχώς, τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ σε σχέση με παλαιότερα και ακόμη και στην Αγιάσο για παράδειγμα, που έχει μεγάλη παράδοση στην κεραμική, στα τουριστικά μαγαζιά βλέπει κανείς κινέζικα κεραμικά. Γιατί να συμβαίνει αυτό ενώ στο νησί υπάρχουν τόσο πολλά εργαστήρια; Θέλουμε από τους ξενοδόχους να προωθούν τον πολιτισμό και το αντίθετο. Εξάλλου και τα κεραμικά είναι ένα τοπικό “προϊόν”, όπως είναι για παράδειγμα το ούζο, και θα έπρεπε να προβάλλονται αντίστοιχα.»